یادداشت : حامدشجاعی باغینی

روابط عمومی معمار پل عبور از بحران

در این میان روابط عمومی ها به عنوان مرکز کنترل و هماهنگی اخبار بین سازمان متبوعه خود و رسانه ها و افکار عمومی جامعه، در مواقع بحرانی کارکردی با اهمیت و اثر گذار پیدا می کنند، زیرا در بحران ها جامعه مشتاق و تشنه شنیدن ماجرا و اخبار است.

به گزارش برقآب، تبعه افغان در یک حرکت جنون آمیز در روز تاسوعا ۱۰ نفر از اتباع کشور خود و چهار نفر از ایرانی را با ضربات چاقو به قتل می رساند، بالگرد حامل وزیر ورزش و همراهان در حین فرود در شهر بافت دچار سانحه می شود وعده ای کشته و زخمی می شوند، افرادی در اعتراض به فوت دختری در مرکز گشت ارشاد به خیابان می آیند و با شعار دادن علیه مقامات ارشد کشور خیابان ها را مسدود و با پلیس درگیر می شوند، این اخبار نمونه هایی از اتفاقات ناخوشایندی است که طی سال گذشته در استان کرمان رخ داده است که می توان به عنوان بحران از آن نام برد.
در بحران ها معمولا روال سازمانی، عادی و برنامه ریزی شده به یک مرتبه تغییر می کند به طوری که تصمیمات و اقدامات جدید و فوری برای مقابله و مواجهه با بحران ها باید اندیشیده و به کار گرفته شود، در واقع در بحران ها زمان و ابعاد یک بحران تعیین کننده واکنش ها محسوب می شود.
سازمان و نهادی که بحران در حیطه انجام وظایف و اختیارات آن قرار می گیرد در صورت پیش بینی قبلی در مواجهه و مهار بحران عملکرد بسیار موفق تر از زمانی دارد که یک مرتبه و بدون آمادگی قبلی با بحران روبرو می شود، به همین دلیل در ساختار های جدید اداری و سازمانی پیش بینی و مدیریت بحران های احتمالی جایگاه ویژه ای دارد.
در این میان روابط عمومی ها به عنوان مرکز کنترل و هماهنگی اخبار بین سازمان متبوعه خود و رسانه ها و افکار عمومی جامعه، در مواقع بحرانی کارکردی با اهمیت و اثر گذار پیدا می کنند، زیرا در بحران ها جامعه مشتاق و تشنه شنیدن ماجرا و اخبار است.
در مواقع بحرانی جریان اخبار به دو صورت مدیریت می تواند شود، در نخستین سناریو پنهان کاری، عدم درز هرگونه اطلاع و خبر و بسنده کردن به اطلاعیه رسمی و سیستم خبر رسانی قطره چکانی می تواند برای مدیریت خبر بحران و اتفاقات غیر مترقبه و ناخوشایند در دستور کار قرار گیرد، اما انتخاب چنین استراتژی به ویژه در دنیای امروز نتیجه ای جز پخش اخبار غیر رسمی، کذب و نادرست و شایعات که جز بی اعتمادی و مخدوش شدن اذهان نسبت به دستگاه مربوطه و گاه از دست رفتن کنترل بحران چیزی به همراه ندارد.
در روی دیگر سکه یک روابط عمومی حرفه ای، آموزش دیده و با تجربه، ضمن اینکه روایت صحیح و اخبار و اطلاعات دقیق و به هنگام از بحران بوجود آمده را موقع می تواند به مخاطبان و افکار عمومی بدهد، ملاحظات امنیتی و خط قرمزهای خود را نیز رعایت کند و آرامش و اعتماد جامعه را نیز دچار التهاب نکند.
همانطور که گفته شد، پیش بینی، برنامه ریزی برای مدیریت بحران جزو ضروریات هر نظام سازمانی است، مدیران و کارکنان حوزه روابط عمومی ضمن اینکه آمادگی قبلی خود را برای حوادث و رخدادهای پیش بینی نشده باید حفظ کنند، در زمان وقوع بحران نیز دستورالعمل ها را برای پوشش به موقع و صحیح یک بحران بکار گیرند.
به طور مثال در تابستان و به واسطه گرمای هوا کشور با کمبود برق مواجه می شود و امکان خاموشی به دلیل مصرف بالای برق بسیار بالا است که تبعات منفی اجتماعی و اقتصادی دارد، پیش بینی وقوع بحران قطع برق قبل از وقوع آغاز فصل گرم حتما باید در دستور کار باشد و در صورت بالا گرفتن خاموشی ها و گسترده شدن ابعاد آن مهمترین راهکار برای ثبات در امنیت روانی جامعه اطلاع رسانی دقیق و تشریح ابعاد موضوع توسط رسانه ها و مسئولان است که روابط عمومی ها با مدیریت اخبار و اطلاعات نقش بسزایی در کاهش پیامدها می توانند داشته باشند.
بحران کارایی و آمادگی همه ارکان و اجزای سیستم را به چالش می کشد و در این میان روابط عمومی موفق تر است که با دست پر با چالش روبرو شود و به هنگام و به درستی وظایف خود را انجام دهد.

در پایان می توان گفت بحران صرفا یک مشکل و موقعیت ناگوار و ناخوشایند برای روابط عمومی نمی باشد، بلکه فرصت و موقعیتی است تا روابط عمومی با کنترل صحیح مدیریت بحران ارزش و کارایی سازمان‌ و سیستم مجموعه خود را به اثبات برساند.