ترمینال و پایانه‌های مسافربری قم کجاست؟

شهر قم، دومین مقصد مذهبی ایران محسوب می‌شود در این مطلب، قصد داریم درباره محل قرارگیری ترمینال‌ها و پایانه‌های مسافربری قم صحبت کنیم.

شهر قم بعد از مشهد، دومین مقصد گردشگری مذهبی ایران محسوب می‌شود و با استان‌های سمنان، مرکزی،‌ اصفهان و تهران همسایه است. متدوال‌ترین روش‌های سفر از تهران به قم، خرید بلیط اتوبوس یا بلیط قطار است. با اعلام تاریخ پیش فروش بلیط قطار و بلیط اتوبوس، مردم تهران می‌توانند بلیط قطار تهران قم یا بلیط اتوبوس این دو شهر را به‌صورت آنلاین خریداری کنند. ایستگاه راه‌آهن قم در میدان راه‌آهن این شهر واقع شده است؛ اما تعداد ترمینال‌ها و پایانه‌های مسافربری این شهر بیشتر است. در این مطلب، قصد داریم درباره محل قرارگیری ترمینال‌ها و پایانه‌های مسافربری قم صحبت کنیم.

 

معرفی ۵ ترمینال و پایانه مسافربری موجود در قم

همان‌طور‌که در مقدمه اشاره کردیم، تعداد ایستگاه‌های راه‌آهن موجود در شهر قم، یک ایستگاه و واقع در میدان راه‌آهن این شهر است. مسافرانی که با شروع پیش فروش قطار، اقدام به خرید بلیط قطار تهران قم می‌کنند، بعد از طی‌کردن مسیر ریلی ۱۴۸کیلومتری بین این دو شهر، حدودا بین ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه تا ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه بعد به ایستگاه راه‌آهن قم می‌رسند و از آن‌جا با وسایل حمل‌ونقل عمومی یا تاکسی، راهی محل اقامت خود می‌شوند. در سفر با اتوبوس، مسافران در ترمینال جنوب تهران سوار اتوبوس شده و بعد از حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه بعد به یکی از ترمینال‌ها و پایانه‌های مسافربری قم می‌رسند. در شهر قم ۵ ترمینال و پایانه مسافربری وجود دارد که در ادامه این بخش، با آن‌ها آشنا خواهید شد.

  1. ترمینال مرکزی قم

یکی از ترمینال‌ها و پایانه‌های مسافربری مهم قم که در جاده قدیم قم به تهران واقع شده، ترمینال مرکزی قم است. اتوبوس‌های ورودی به ترمینال مرکزی از شهرهای تبریز، مراغه، آذرشهر، تربت‌جام، مشهد، نیشابور، کاشمر، بجنورد، اندیمشک، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شوشتر، اقلید، شیراز، دزفول، رامهرمز، سیرجان، رفسنجان، رشت، همدان، گرگان، گنبدکاووس، اردکان، یزد، شاهرود، اردبیل، سنندج، کرمانشاه، زنجان و … به‌سمت قم حرکت می‌کنند. مقصد سرویس‌های خروجی این ترمینال نیز شهرهای گرگان، مهران، خسروی، لنگرود، لاهیجان، رودسر، شلمچه، ماهشهر، تنکابن، بهشهر، خوی، بناب، خرمشهر، مراغه، میاندوآب، آبادان، مرند، بندرعباس، همدان، شیراز، کرمانشاه، مشهد، ارومیه، تبریز و زنجان است.

رسیدگی به امور سفرها در ترمینال مرکزی قم بر‌عهده شرکت‌های مسافربری پیک صبا، عدل، ایران‌پیمان، رویال سفر، ره پیما، سیروسفر، ایمن سفر ایرانیان، آسیا سفر، همسفر، پارسیان،‌ پیام نو، ترابر بی‌تا، میهن‌نور آریا، جهانگشت و ایران‌پیما است. از امکانات موجود در این ترمینال نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دفاتر نمایندگی فروش تعاونی

  • دفاتر شرکت‌های مسافربری

  • سکوهای سوار و پیاده‌شدن مسافران

  • غرفه فروشگاهی

  • نمازخانه

  • سالن انتظار

  • فضای سبز

  • سرویس بهداشتی

  • مسجد

  • خودپرداز

  • رستوران

برای دسترسی به ترمینال و پایانه مسافربری مرکزی قم، فقط می‌توانید از تاکسی استفاده کنید؛ زیرا در این مسیر اتوبوس‌های شهری وجود ندارد.

ترمینال-و-پایانههای-مسافربری-قم-کجاس

 

  1. ترمینال ۷۲ تن قم

یکی دیگر از ترمینال‌ها و پایانه‌های مسافربری قم که در میدان ۷۲ تن این شهر واقع شده، ترمینال ۷۲ تن است. در این ترمینال، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های بین‌شهری، مسافران را به شهرهای تهران، کرج و کاشان انتقال می‌دهند. برخلاف ترمینال مرکزی قم، در ترمینال ۷۲ تن این شهر، نظم و قاعده خاصی برای حرکت اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها وجود ندارد و مسافران به‌صورت بین‌راهی سوار می‌شوند. در نزدیکی این ترمینال، پمپ‌بنزین و جایگاه CNG وجود دارد. آمارها نشان می‌دهد که روزانه بیش از ۱۸۰۰ نفر از‌طریق سرویس‌های پایانه مسافربری ۷۲ تن قم جابه‌جا می‌شوند و امکانات رفاهی ارائه‌شده در آن به‌اندازه ترمینال مرکزی کامل نیست.

  1. ترمینال فدک قم

در ضلع غربی میدان ۷۲ تن قم و در بخش شمالی این شهر، ترمینال و پایانه مسافربری دیگری به نام فدک وجود دارد. در ترمینال فدک، اتوبوس‌ها مسافران را به شهرهای واقع در جنوب و غرب استان قم مانند اراک، اصفهانک شهرکرد، خرم‌آباد، اهواز، نجف‌آباد، برازجان، بوشهر، درود و بروجرد می‌برند. هیچ‌یک از اتوبوس‌های این پایانه به‌صورت کامل توقف ندارند و اتوبوس‌هایی هستند که از ترمینال‌های مسافربری تهران عازم این ترمینال شده‌اند. تاکسی‌های بین‌شهری به مقصد اصفهان و اراک نیز در ترمینال فدک قم به مسافران خدمت‌رسانی می‌کنند. مسافران معمولا برای هزینه جابه‌جایی در این ترمینال با راننده‌ها چانه می‌زنند. با‌توجه‌به این‌که مسافران در ترمینال فدک مانند ترمینال ۷۲ تن توقفی در ترمینال ندارند و بلافاصله سوار اتوبوس یا تاکسی می‌شوند، امکانات رفاهی کاملی ندارد. تنها شرکت مسافربری که در ترمینال فدک دفتر دارد، شرکت عدل است.

  1. ترمینال ولی‌عصر قم

یکی از پایانه‌های واقع در میدان ولی‌عصر، محل کاسه‌گران، بلوار شهید جواد دل‌آذر شهر قم که فقط به مسافران شهرها و روستاهای قم و با مینی‌بوس سرویس‌دهی می‌کند، ترمینال ولی‌عصر نام دارد. مسافران با مینی‌بوس‌های این ترمینال عازم جمکران، ورجان، کهک و … می‌شوند. با استفاده از تاکسی‌های شهری می‌توان به ترمینال ولی‌عصر دسترسی پیدا کرد.

  1. ترمینال خرمشهر قم

یکی دیگر از ترمینال‌ها و پایانه‌های قم که به شهرداری این شهر تعلق دارد و روزانه بیش از ۲۲۰۰ نفر مسافر از‌طریق ۴۱ اتوبوس در آن جابه‌جا می‌شوند، ترمینال خرمشهر است. این ترمینال در ابتدای محور قم-سلفچگان قرار دارد. امکانات رفاهی موجود در این ترمینال نسبت به ترمینال‌های ولی‌عصر و فدک بیشتر است؛ اما به‌اندازه امکانات ترمینال مرکزی کامل نیست.

ترمینال-و-پایانههای-مسافربری-قم-کجاس

سفر از تهران به قم با اتوبوس بهتر است یا با قطار؟

همان‌طور‌که در بخش‌های قبل نیز اشاره کردیم، مسافران برای سفر از تهران به قم بیشتر از سفر جاده‌ای با اتوبوس و سفر ریلی با قطار استفاده می‌کنند. برای سفر راحت، آرام، امن و بی‌دغدغه و به دور از ترافیک جاده‌ای، خرید اینترنتی بلیط قطار بهترین گزینه است. هر سال با آغاز پیش فروش قطار، تعداد زیادی از مسافران تهرانی با خرید بلیط قطار تهران قم، عازم این شهر می‌شوند. هزینه سفر با اتوبوس کمتر از قطار است؛ اما امکانات رفاهی موجود در قطار با اتوبوس قابل‌مقایسه نیست.

خرید بلیط قطار تهران قم از طریق فلای تودی

در این مطلب، به معرفی پایانه‌های مسافربری شهر قم پرداختیم. این‌که از بین روش‌های سفر زمینی و ریلی کدام روش را برای سفر به قم انتخاب می‌کنید، به خود شما بستگی دارد؛ اما برای سفر راحت‌تر می‌توانید هم‌زمان با آغاز پیش فروش بلیط قطار در سایت فلای تودی، بلیط قطار تهران به قم را با ارزان‌ترین قیمت خریداری کنید. خرید بلیط قطار از سایت فلای تودی مراحل بسیار آسانی دارد و با چند کلیک ساده امکان‌پذیر است؛ بااین‌حال، اگر در هر یک از مراحل با سوالی مواجه شدید، با تیم پشتیبانی ۲۴ساعته فلای تودی تماس بگیرید.