بهترین روش برای ویراستاری پایان نامه

یکی از مراحل مهم در نوشتن یک پایان نامه ، ویراستاری آن است. در این مقاله به تشریح این بخش مهم میپردازیم.

نوشتن پایان نامه یکی از مهم‌ترین مراحل  تحصیل برای هر دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا است. دانشجویان برای نوشتن یک پایان نامه باید مراحل مختلفی را طی کرده تا در آخر دانشجو بتواند آن را به استاد تحویل داده و یا در دانشگاه و در محضر استاد ارایه دهد. یکی از این مراحل ویراستاری آست. این کار شامل موارد مختلفی است که در صورت عدم رعایت هر کدام از این موارد کار ناقص بوده و استاد راهنما برای انجام این کار، آن را به دانشجو برگشت خواهد زد. در این نوشتار به بررسی این موضوعات خواهیم پرداخت.

 

ویراستاری چیست و چرا باید بر روی یک پایان نامه کار ویراستاری انجام شود؟

 

ویراستاری به طور کلی یک کار دقیق و حرفه‌ای است  و در آن یک متن از جهات مختلفی همچون غلت املایی ، نگارشی و غیره بررسی خواهد شد. این کار معمولا موضوعی تخصصی و زمان بر بودع دانشجو برای انجام آن زمان و دقت فراوانی را خرج نماید. این فرایند معمولا با خواندن چند باره متن یم پایان نامه انجام شده و در آن دانشجو با بررسی حرفه‌ای یک متن آن را از جهات و بخش‌های مختلف بررسی کرده و در‌نهایت یک متن زیبا و بدون مشکل را تحویل خواهد داد. با توجه به دقت فراوانی که این کار نیاز دارد، باید با صبر و حوصله بسیار زیادی انجام شده و همچنین دانشجو با تمامی علایم نگارشی، دستوری ، تلفظی و غیره آشنایی داشته باشد. بسیاری از دانشجویان به دلیل زمان زیادی که این کار لازم دارد، آن را به بیرون سپرده  تا افراد متخصص و حرفه‌ای این مورد را برای آنها انحام دهند.

انجام یک ویراستاری حرفه‌ای به دلایل مختلفی در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت برای تحویل و ارائه پایان نامه بسیار مهم‌ است. اولین دلیل برای برای ویراستاری یک پایان نامه انجام این است که کار انجام شده بسیار مرتب تر بوده استاد با نگاه کردن به آن به احتمال بیشتری آن را پذیرش خواهد کرد. مورد دیگر با استفاده از این مورد دانشجو اعتماد بنفس بیشتری گرفته و در نتیجه با آرامش بیشتری آن را به استاد ارائه خواهد داد. مورد سوم در این رابطه این است که مهارت نگارشب دانشجو بیشتر شده و کاربر در اینده میتواند برای استخدامی در محیط‌های انتشاراتی و غیره اقدام کرده و بع این ترتیب کار مورد نظر  را با کیفیت بیشتری انجام دهد. به‌صور کلی انجام این کار به ابن دلایل موجل افرایش کیفیت کار پایان نامه نویسی خواهد شد.

 

 

انواع ویراستاری پایان نامه

 

ویراستاری یک پایان نامه شامل انواع مختلفی بوده و هر کدام از این مدل‌ها خود دارای زیر شاخه‌های متفاوتی است. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت

 

اولین نوع از ویراستاری  شامل امور فنی است این  بخش خود به سه بخش تقسیم بندی می شود. بخش اول شامل صفحه ارایی است . صفحه آرایی به طور کلی کار چینش صفحات را انجام داده و شامل تنظیم حاشیه صفحه، فونت، پاراگراف، شماره صفحه و غیره است. این کار تاثیر زیادی در زیبایی یک متن و یا صفحه داشته و کاربر با استفاده از برنامه های مختلفی همچون مایکروسافت ورد،  افزونه ویراستار و یا سایر برنامه‌های فارسی موجود انجام شود.

مورد دوم در این رابطه علایم نگارشی است. این مورد شامل استفاده از ویرگول، کاما، دو نقطه، نقطه ویرگول و غیره است. این مورد به افزایش خوانانیی پایان نامه منجر شده و کاربر با استفاده از آن می‌تواند خوانش بهتری از پایان نامه داشته باشد.

سومین بخش ویراستاری فنی شامل منابع و ماخذ است. این بخش به صورت کلی به ارجاعات و همچنین مواردی مربوط می‌شود که افراد به راحتی و  بتوانند منبع مقاله مورد نظر را پیدا کرده و برای مطالعه بیشتر به ان رجوع کنند.

 

دومین نوع یک‌ویراستاری شامل ویراستاری زبانی است. این‌ویراستاری شامل دستور زبان و همچنین نحوه و زمان افعال است.  دستور زبان شامل طیف گسترده ای از کارها است که در آن کاربر برای درک بهتر متن‌توسط خواننده باید آن‌ها انجاپ دهد. به طور کلی دستور زبان شامل تمامی مواردی خواهد شد که فرد باید براساس قانون نوشتاری آنها را انجام داده و به نتیجه برساند.

 

سومین مدل از ویراستاری شامل  کار محتوایی است.  در روند ویرایش محتوایی، انسجام و وضوح متن مورد بررسی قرار می‌گیرد تا هرگونه ابهام یا تناقض برطرف شده و چیدمان مطالب به صورت منطقی انجام گیرد. علاوه بر این، نحوه ارائه و استدلال متن نیز بازبینی می‌شود تا منطق و چارچوب نظری آن تقویت گردد. این امر به خواننده کمک می‌کند تا مطالب را به شکل روشن‌تر و قانع‌کننده‌تری دریافت کند. در نهایت، لحن متن با در نظر گرفتن موضوع و مخاطب مورد بازنگری قرار می‌گیرد تا میزان تناسب آن افزایش یابد؛ به گونه‌ای که ارتباط میان محتوا و خوانندگان به بهترین شکل ممکن برقرار شود.

 

بهترین روش برای ویراستاری پایان نامه چیست؟

 

روشهای مختلفی برای ویرایش یک‌پایان نامه وجود دارد که هر کدام از انها با توجه به نوع خود می‌توانند در بخشی از انجام کار مورد استفاده قرار کیرند. این روشها به شما کمک خواهد کرد که بتوانید یک ویرایش دقیق و حرفه‌ای را به صورت تخصصی انجام داده و در نهایت کار خود را با کیفیت بالا تحویل دهید. اولین مورد ویراستاری این است که این کار توسط خود دانشج‌انجام شود. با توجه به این که بسیاری از افراد اصولا هیچ آشنایی با این مورد نداشته و  تنها در مدرسه به‌صورت بسیار کوتاه در این مورد چیزهای جسته و گریخته‌ای را اموخته و به این ترتیب کاربر ممکن است نیاز به زمان و دقت فراوانی برای این کار داسه باشد. در این روش کاربر با توجه به دانش و مهارتی که دارد ممکن است نتواند آن را به صورت حرفه‌ای انجام داده و در نتیجه کار مورد نظر با دقت بالایی انجام نشود. این موارد سبب خواهدشدکه ویراستاری انجام شده کیفیت مورد نظر را نداشته باشد.

 

دومین مورد برون سپاری آن به‌ افراد مجرب و متخصص است. این اشخاص معمولا داری کیفیت کاری بالایی بوده و در نتیجه اشخاص قادر خواهند بود برای انجام کارهای مورد نظر از این موضوع استفاده نمایند. ویراستاری توسط موسسات و اشخاص مجرب علاوه بر صرفه جویی در زمان سبب انجام کار بهتر و دقیقتری برای شما  خواهد شد. این کار علاوه بر دقت و کیفیت بالایی که دارد به شما کمک خواهد کرد که تمامی امور مورد نظر براساس استانداردهای آن انجام شده و در نتیجه کار با دقت و کیفیت بالایی  به نتیجه برسد.

یکی از مراکز تخصصی و حرفه‌ای در این رابطه مرکز استاد پژوهش است. این مرکز با توجه به ساختار و کیفیت کاری بالایی که دارد به سهولت می‌تواند امر ویراستاری شما را با دقت بسیار زیادی انجام داده و در نهایت کار مورد نظر بدون هیچ گونه مشکلی به نتیجه برسد.