معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل خبر داد؛

کاهش ۱۳ میلیون مترمکعبی آورد رودخانه بالیخلوچای در محل سد یامچی نسبت به سال گذشته

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: آورد رودخانه بالیخلوچای در محل سد یامچی نسبت به سال گذشته 13 میلیون مترمکعب کاهش یافته است و این مقدار به اندازه مصرف آب شرب یکساله شهر اردبیل می باشد.

به گزارش برقآب، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: آورد رودخانه بالیخلوچای در محل سد یامچی نسبت به سال گذشته ۱۳ میلیون مترمکعب کاهش یافته است و این مقدار به اندازه مصرف آب شرب یکساله شهر اردبیل می باشد.

تامین آب شرب
در مورد تامین آب شرب در استان اردبیل، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل اظهار داشت که در حال حاضر با چالش تامین آب شرب مواجه هستیم. او اشاره کرد که آورد رودخانه بالیخلوچای در محل سد یامچی از سال گذشته ۱۳ میلیون مترمکعب کاهش یافته است که برابر با مصرف آب شرب یکساله شهر اردبیل است. علی رغم کاهش بارش ها و کاهش حجم ذخیره ای سد یامچی در سال جاری، ۱۰ میلیون متر مکعب آب مصرفی در بخش کشاورزی از این سد تخصیص نیافت. این مسئله باعث می شود که تامین آب شرب برای شهرستان اردبیل دچار مشکلاتی شود.

سدهای آبی
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل در حال حاضر حجم آب داخل مخزن سدهای یامچی و سبلان را نیز بررسی کرد. او اعلام کرد که حجم آب در سد یامچی در حال حاضر ۱۸.۴ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال قبل ۱۲ درصد کاهش یافته است. همچنین، حجم آب در سد سبلان در حال حاضر ۱۷.۷ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال قبل ۱۶ درصد کاهش یافته است. این کاهش حجم آب در سدها نیز باعث مشکلات در تامین آب شرب و کشاورزی در استان اردبیل می شود.

کاهش آب رودخانه ارس
دکتر حمید فضایلی همچنین به کاهش ورودی آب به سدهای ارس و خداآفرین نسبت به سال گذشته اشاره کرد. او گفت که آورد رودخانه ارس در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به علت خشکسالی و اقدامات سازه ای کشور ترکیه ۴۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت. این کاهش نیز باعث می شود که تامین آب برای کشاورزی و مصرف عمومی در استان اردبیل به مشکلاتی برخورد کند.

کاهش خسارت به محصولات کشاورزی
دکتر فضایلی در پایان تاکید کرد که برای کاهش خسارت به محصولات کشاورزی باید سازمان جهاد کشاورزی استان، اقدامات اساسی مانند اصلاح الگوی کشت و استفاده از روش های نوین آبیاری را برنامه ریزی و عملیاتی کند. این اقدامات می تواند به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش بهره وری آب منجر شود و در نتیجه خسارات کشاورزی را کاهش دهد.