کاهش ۷۶ میلیون مترمکعبی ورودی آب پشت سدهای زنجان

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، مدیرعامل این شرکت گفت:ورودی آب پشت سدهای استان از ۲۲۳ میلیون مترمکعب سال گذشته به ۷۶ میلیون مترمکعب رسید. “اسماعیل افشاری “در کمیته مقابله با کم‌آبی که با حضور ویدئو کنفرانسی استاندار و سایر اعضای جلسه تشکیل شد ، با اشاره به اینکه تخلفات برخی از […]

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، مدیرعامل این شرکت گفت:ورودی آب پشت سدهای استان از ۲۲۳ میلیون مترمکعب سال گذشته به ۷۶ میلیون مترمکعب رسید.

“اسماعیل افشاری “در کمیته مقابله با کم‌آبی که با حضور ویدئو کنفرانسی استاندار و سایر اعضای جلسه تشکیل شد ، با اشاره به اینکه تخلفات برخی از چاه‌های غیرمجاز محرز بوده و اشخاص به دنبال سودجویی هستند، تصریح کرد: آب ورودی به سدهای استان امسال ۷۶ میلیون مترمکعب است، در حالی که سال گذشته ۲۲۳ میلیون مترمکعب آب وارد سدها شده است و حجم آب پشت سدها نیز از ۲۸۲ میلیون مترمکعب پارسال به ۲۵۷ میلیون مترمکعب رسیده است.

افشاری افزود:در حال حاضر ۲۵ میلیون مترمکعب ،کسری آب ذخیره شده داریم که ۲۰ میلیون مترمکعب آن مربوط به سد تهم است و اگر بارش پاییزی نداشته باشیم، با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به این موضوع که، خواستار قطع برق چاه‌های آب غیرمجاز هستیم اظهارداشت: همچنین برخی چاه‌های مجاز نیز اضافه برداشت دارند که راه‌حل برخورد با آن‌ها نیز قطع برق است.

وی خاطرنشان کرد: انسداد چاه‌های فاقد پروانه در حریم ۵۰۰ متری در مرحله اول و حریم ۱۰۰۰ متری در مرحله دوم نیز با اولویت دشت‌های ممنوعه در دستور کار قرار دارد.

فتح اله حقیقی ،استاندار زنجان با اشاره به اینکه وضعیت استان زنجان از لحاظ کم‌آبی در میانه‌های جدول قرار دارد، عنوان کرد: باید از امکانات همه دستگاه‌ها و نیروهای مسلح برای تامین آب شرب روستاها استفاده گردد و همه تانکرها باید حداکثر تا ۲۴ ساعت در اختیار آبفا قرار گیرد و همه مکلف به همکاری هستند.

وی با اشاره به اینکه باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن در ۱۲ روستای فاقد تانکر، این مخازن نصب شود، تاکید کرد: این موضوع به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که روستایی بدون آب شرب بماند و حتی آب دورافتاده‌ترین مناطق نیز باید تامین شود.

استاندار زنجان در مورد برخورد با انشعاب‌های غیرمجاز آب گفت: باید این افراد و نقاط، شناسایی و لیست آن‌ها مصوب و طبق حکم قضایی و با اطلاع قبلی با آن‌ها برخورد شود.

این مقام مسئول در مورد قطعی برق و ایجاد اختلال در شبکه‌های آب‌رسانی نیز تاکید کرد که باید این موضوع در جلساتی با حضور معاون عمرانی، فرمانداران و سایر مدیران مربوطه بررسی شود تا قطعی آب نداشته باشیم.

حقیقی به رهاسازی آب رودخانه قزل‌اوزن از سدهای بالادست در شهرستان طارم اشاره کرد و افزود: این موضوع باید سریعاً مدیریت شود تا دورترین نقطه این شهرستان نیز بر اساس تعاریف قانونی از آب بهره‌مند شده و با تخلفات نیز حتماً برخورد شود،ضمن اینکه در مورد مصرف آب نیز باید با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و صدا و سیما فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.