همایش سازگاری با کم آبی در استان قم

همایش راهبردها و برنامه های سازگاری با کم آبی در بخش کشاورزی با همکاری و تعامل کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی روز سه شنبه 20 تیر 1402 در سالن همایش اتاق بازرگانی استان قم برگزار شد.

همایش راهبردها و برنامه های سازگاری با کم آبی در بخش کشاورزی با همکاری و تعامل کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی روز سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ در سالن همایش اتاق بازرگانی استان قم برگزار شد.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قم؛ در این همایش که مسئولین سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای، نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ، خانه کشاورز و اتاق بازرگانی صنایع ، معدن و کشاورزی و جمعی از کشاورزان استان حضور داشتند . دکتر عباس پور میدانی عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه یکی از سخنرانان همایش در خصوص برنامه ملی الگوی کشت در سطح کشور و ارتباط آن با برنامه های سازگاری با کم آبی در بخش کشاورزی  مطالبی ارائه نمود .

در ادامه دکتر مسعود ترابی عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیر تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم در  رابطه با ارتقای بهره وری آب جهت تولید علوفه  در ایران و جهان با توجه به  ابلاغ برنامه سازگاری با کم آبی مباحثی مطرح کردند.در ادامه محمد رضا حاجی رضا مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان  به بیان اقدامات صورت گرفته در رابطه با برنامه های ملی الگوی کشت و سازگاری با کم آبی پرداخت .

در پایان  محمد دانشور معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قم  با اشاره به اضافه برداشت  چاههای مجاز استان افزود؛ متاسفانه برداشت غیر مجاز از چاههای مجاز در استان ۱۲۰ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با برداشت از چاههای غیر مجاز  شش برابر می باشد . دانشور یکی از اهداف برنامه سازگاری با کم آبی را جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز عنوان کرد و گفت؛ در برنامه بر نصب کنتورهای هوشمند  حجمی، پرکردن چاههای غیر مجاز و … تأکید شده است.