هدف گذاری احداث ۱۰هزار مگاوات انرژی های تجدید پذیر درکشور

معاون وزیر نیرو و رییس ساتبا گفت: 10هزار مگاوات انرژی های تجدید پذیر درکشور هدف گذاری شده است.

به گزارش برقآب، محمود کمانی در همایش فرصت های سرمایه گذاری و چالش های توسعه انرژی های تجدید پذیربابیان این مطلب افزود: وضعیت انرژی های تجدید پذیر در دنیا به سرعت در حال پیشرفت است و هم اکنون ودر برخی از کشورهای دنیا حدود۸۳ درصد از انرژی های تجدید پذیر استفاده می کنند و ۱۷درصد تولید برقشان از انرژی های فسیلی است وطی سال های ۲۰۳۵تا ۲۰۵۰میلادی تامین برق ۱۰۰درصد انرژی برق از انرژی های تجدید پذیر هدف گذاری شده است. معاون وزیر نیرو گفت:با تعویض موتور قدیمی ۲۰میلیون کولر آبی فرسوده می توان معادل ۵هزار مگاوات در مصرف برق صرفه جویی کرد.

وی با اشاره به رشد سریع پیشرفت دانش نیروگاه ها ی تجدید پذیر راندمان پنل ها در بازار به ۲۴درصد رسیده و در حوزه پژوهشی به ۳۶درصد رسیده است ،افزود:توربین های بادی با ظرفیت ۱۰مگاوات درکشورهای پیشرفته دنیا به راحتی برق یک شهر را می تواند تامین کنند.

کمانی گفت:نسل جدید نیروگاه های خورشیدی حرارتی از طریق گرما و حرارت تولیدی انرژی برق می کندو حتی تولید برق از طریق زباله و جزر و مد صورت می پذیرد.

رییس ساتبا افزود:بسیاری از کلانشهرهای ایران زندگی می کنیم، امیدوارم با اجرای این نوع از برنامه ‌ها و طرح‌ها بتوانیم هم مصرف انرژی در کشور را از نظر اقتصادی به صرفه کنیم و هم بتوان شاهد کاهش آلودگی هوا ناشی از مصرف انرژی در کشور بود.

کمانی گفت:امیدواریم امسال با مشوق های خوب در نظر گرفته شده وزارت نیرو به ویژه در بخش خانگی،شاهد کاهش مصرف بیشتر برق باشیم.

وی افزود:مصرف برق در کشور سالانه ۴ درصد رشد دارد که این رقم با افزایش نرخ رشد اقتصادی در کشور بیشتر هم می شود و ضرورت افزایش سرمایه گذاری برای تولید انرژی های تجدیدپذیر را می‌رساند.

کمانی گفت :،مشکلات و هزینه های بالای تامین گاز نیروگاه های فسیلی و مسایل زیست محیطی و هزینه ارزان قیمت انرژی های تجدیدپذیر را ضرورتی برای سرمایه گذاری در زمینه تولید انرژی های خورشیدی و بادی دانست و گفت: وزارت نیرو مشوق ها و تسهیلات قابل توجهی را برای سرمایه گذاری در این حوزه ها درنظر گرفته است

وی با بیان اینکه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور هدف گذاری شده است،افزود:وزارت نیرو با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت به صنایع متقاضی و واجد شرایط برای تولید انرژی های تجدیدپذیر کمک می کند،افزود: در همین رابطه ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات پروانه صادر شده است.

مدیرعامل برق منطقه ای برق باختر هم گفت: توسعه تولید برق با رویکرد بکارگیری انرژی های تجدید پذیر ضروری است.

مجتبی داود آبادی گفت :امروز استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر نه یک پیشنهاد بلکه ضرورتی جدی است.

داود آبادی ضمن قدر دانی از همکاری صنایع استان در زمان پیک بار تابستان ۱۴۰۱گفت:در سال گذشته ۳۰۵مگاوات مدیریت بارتوسط برق باختر صورت پذیرفت که هزینه ساخت این میزان نیروگاه معادل ۲۳۵میلیون یورو است . مدیر عامل برق منطقه ای باختربیان کرد:۲۵مشترک بزرگ صنعتی در سال ۹۸د ایام مدیریت پیک بار تابستان با این شرکت همکاری داشتند که این میزان درسال ۱۴۰۱ به ۲۹مشترک بزرگ صنعتی رسید.

وی با توجه به تحقق مقام معظم رهبری در سال رشد تولید و مهار تورم گفت:با وجود اعمال مدیریت پیک باردرسال ۱۴۰۱،رشد تولید صنایع نسبت به سال های توجه قابل توجه بوده است. داودآبادی به افزایش مشوق های صنعت برق در بخش های مختلف اشاره کرد و افزود:رسانه ها نقش قابل توجهی در مدیریت مصرف خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مرکزی نیز گفت:هدف برگزاری این همایش بررسی فرصت های سرمایه گذاری و چالش های مرتبط با سرمایه گذاری در این حوزه است. محمود محمودی افزود: بکارگیری انرژی های تجدید پذیری و هدف گذاری در این حوزه با سرعت در حال پیشرفت است و دستورالعمل و بسته های حمایتی ویژه ای دراین راستا لحاظ شده است.

وی به برنامه های کشور برای گسترش تولید و استفاده از انرژی های نو اشاره کرد و گفت: در همین راستا طرحی دیده شده است که واحدهای تولیدی با مصرف بالای یک مگاوات باید در سال ۱ تا پنج درصد انرژی مورد نیاز خود را از محل انرژی های تجدیدپذیر تامین کنند.

محمودی با بیان اینکه نزدیک ۵۴.۲ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در استان وجود دارد ،افزود: که از این میزان ۱۶.۲مگاوات نیروگاه برق آبی ، ۳۳.۳مگاوات نیروگاه گازی و۴.۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی است.

محمودی گفت : استان مرکزی ۳۳ نقطه برای احداث نیروگاه های خورشیدی روستایی با ظرفیت ۸۷ مگاوات و ۱۵نقطه اولویت دار جهت صدور مولد مقیاس کوچک با ظرفیت ۴۹مگاوات پیش بینی شده است.

استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی و شهر اراک پتانسیل قوی و مناسبی در راستای انرژی‌های تجدیدپذیر دارد و بزرگترین و تنها کارخانه تولید تجهیزات این انرژی در این استان است که باید در این خصوص بهره‌گیری لازم صورت گیرد.

فرزاد مخلص الائمه با بیان اینکه استان مرکزی آمادگی تامین ۱۰هزار مگاوات انرژی خورشیدی را دارد ،اضافه کرد: شرایط اقلیمی استان مرکزی و شهر اراک نیز برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مناسب است و صنایع برای رهایی از سوخت فسیلی باید از این انرژی‌ها بهره‌گیری کنند.

وی به راه اندازی ستاد انرژی های تجدید پذیر در استان اشاره کرد و افزود:راه اندازی این ستاد باعث تسهیل بین دستگاهی و فرا بخشی شده است.

رییس دانشگاه اراک نیز بیان کرد: تولید دانش فنی با زمینه بومی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر باید مدنظر ویژه قرار گیرد ،در غیر اینصورت نمی توان با پیشرفت تکنولوژی همگام در دنیا پیش برویم.

مجتبی ذوالفقاری با بیان اینکه در دنیای جدید، آموزش عالی نیز باید دچار تحول شود، افزود: دانشگاه اراک در این حوزه اقدامات قابل توجهی در خصوص ایجاد نیروگاه خورشیدی و بادی انجام داده و تفاهم نامه هایی در این راستا منعقد شده است.

وی تاکید کرد: تولید دانش فنی در آینده آموزش عالی هدفگذاری شده نیست و باید اذعان داشت که زمان انقضای ابن شیوه آموزش و پژوهش فرا رسیده است.

رئیس دانشگاه اراک اظهار کرد: دانشجویان باید با چالشها روبرو شوند و برای رفع نگرانی ها در این راستا باید تدابیر و تدابیر ویژه ای اندیشیده شود‌همچنین در حوزه به روز رسانی نرم افزار هوش مصنوعی نیز تلاشهای زیادی صورت گرفته است.

ذوالفقاری ادامه داد: دانشگاه آینده بر مبنای زیست بوم زندگی در مدار دانایی، تعامل با نسل جوان، دانشگاه مردم محور، مسئله محور بنا شده است و در بستر آن ایده های نو پرورش می یابد همچنین دانشگاه محفلی علمی برای حضور صنایع و سازمانها است.

در این ادامه همایش پنل های تخصصی فرصت های سرمایه گذاری و سیاست های کلان و چالش های توسعه فناوری و تولید پراکنده در حوزه انرژی های تجدید پذیر نیز برگزار شد.

در پایان این همایش از صنایعی که در ایام پیک بار تابستان ۱۴۰۱ با صنعت برق همکاری داشتند تجلیل شد.

 

10هزار مگاوات انرژی های تجدید پذیر درکشور

۱۰هزار مگاوات انرژی های تجدید پذیر درکشور