مدیرعامل آبفا خراسان رضوی در جمع بانوان بسیجی استان تبیین کرد:

نقش بانوان در ترویج مدیریت مصرف آب

مدیرعامل آبفا خراسان رضوی در جمع بانوان بسیجی استان تبیین کرد: 2500 خانواده با راه های مصرف بهینه آب آشنا می شوند .

به گزارش برقآب، مدیرعامل آبفا خراسان رضوی در جمع ۱۶۰ تن بانوان بسیجی دوره تربیت مربی اصلاح الگوی مصرف (خانواده مقاوم) در مشهد ، ضمن تبیین جایگاه خانواده ها به ویژه بانوان در مدیریت مصرف آب از این قشر به عنوان یک اصل مهم و تاثیرگذار در کاهش مصرف آب خانگی برای به تعادل رسیدن تولید و مصرف آب شرب وسازگاری با شرایط کم آبی نام برد‌ .سید ابراهیم علوی افزود:بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده در تربیت نسل های آینده ، نقش موثری در ایجاد و ترویج فرهنگ مدیریت و رعایت الگوی مصرف آب دارند.بطوری که با ایجاد نمادهای صحیح می توان رفتار فردی صحیح را انتظار داشت. به گفته وی با تکرار رفتار صحیح عادات درست شکل می گیرد و عادات صحیح تک تک آحاد جامعه منجر به ایجاد فرهنگ مناسب میی شود. وی با تاکید بر پیاده سازی دستورات ناب اسلام در مدیریت مصرف به عنوان یک راهبرد ، به چند نمونه مصداقی اشاره کرد که به کمک بانوان منجر به رفع برخی چالش ها در حوزه آب شرب شهرستان ها شده است.
وی مدیریت را درست مصرف کردن معنی کرد و بابیان اینکه نیاز مردم به آب بایستی به هر شکل ممکن تامین شود ، از داورزن ، جغتای ، جوین و طرقبه شاندیز به عنوان شهرهاییی با مصرف بالای آب نام برد و از بانوان بسیجی استان به ویژه شهرهای مورد اشاره خواست در جهت بهبود وضعیت موجود آبفا را یاری دهند.
وی این شیوه مصرف را بی عدالتی نسبت به مشترکان خوش مصرف دانست و در همین رابطه به سه اصل مدیریت تولید و توزیع ،مدیریت مصرف و در نهایت مدیریت توقعات و انتظارات در حوزه آب شرب اشاره کرد و ادامه داد: مدیریت تولید وظیفه آبفا و بخشی هم آب منطقه ای است ، مدیریت مصرف هم بر عهده مشترکان است و در مدیریت توقعات و انتظارات هم باید توجه داشت که میزان مصرف آب بایستی در حد تولید باشد نه بیشتر.
علوی در ادامه سیاست های دولت در رفع تنش آب از روستاها را یادآورشد و از آغاز نهضت و جهاد آبرسانی با همکاری سپاه در استان خبرداد و اعلام کرد: ۵۸۰ میلیارد تومان در فاز نخست برای آبرسانی به ۱۲۱ روستای محروم اختصاص یافته است که در فاز دوم هزار و۵۰۰ میلیارد تومان برای رفع مشکل آب ۵۸۰ روستا هزینه خواهد شد و تلاش می شود تا سه سال آینده هیچ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان بدون آب نباشد.
وی افزود : مسئولان با وجود شرایط سخت آبی ، شبانه روز در تلاشند تا آب در اختیار همه قرار بگیرد به گونه ای که در یک سال گذشته ۴۱۱ روستا از آب شرب برخوردار شدند.
وی خاطر نشان کرد:آبفای استان برای رفع نیاز آبی مشترکان اقدام به تولید ۱۴ هزار و ۵۰۰لیتر آب در ثانیه می کند که در روزهای گرم سال با هزار و ۴۰۰ تا هزارو۵۰۰لیتر برثانیه کمبود آب مواجه است.
وی کاهش زمان استفاده از کولرهای آبی به مدت سه ساعت و استحمام به مدت سه دقیقه و تنظیم مصرف فلاش تانک به نصف را راهکارهای جبران کسری ۱۰درصد کمبود آب در استان برشمرد و مشترکان را به رعایت این موارد توصیه کرد. در طول سخنان مدیر عامل آبفا خراسان رضوی حاضرین به طرح چند پرسش پرداختند که “سید ابراهیم علوی” به آن ها پاسخ و با تماس تلفنی با تعدادی از مدیران امورهای تابعه دستور پیگیری مطالبات بانوان را داد.
لازم به ذکر است بانوان بسیجی پس از طی دو روز آموزش و شرکت در آزمون مربوطه ، هر کدام به عنوان مربی اصلاح الگوی مصرف در شهرستان های محل سکونت خود ۱۵ خانواده و در مجموع دو هزار و ۵۰۰ خانوار را تحت آموزش راه های مصرف صحیح آب قرار خواهند داد.