نشست خبری که در قالب پویش «آقای مدیر حرف بزن» برگزار شد

مهندس علی جم صبح امروز در نشست خبری که در قالب پویش «آقای مدیر حرف بزن» برگزار شد با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق استان یزد حدود 770 هزار مشترک دارد، اظهار داشت: شبکه‌های توزیع برق در استان یزد حدود 21 هزار کیلومتر است که عمدتا به صورت هوایی است.

به گزارش برقآب، مهندس علی جم صبح امروز در نشست خبری که در قالب پویش «آقای مدیر حرف بزن» برگزار شد با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق استان یزد حدود ۷۷۰ هزار مشترک دارد، اظهار داشت: شبکه‌های توزیع برق در استان یزد حدود ۲۱ هزار کیلومتر است که عمدتا به صورت هوایی است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد خاطرنشان کرد: بالغ بر ۱۸ هزار ترانس برق در سطح استان یزد برای تبدیل شبکه‌های فشار متوسط به فشار ضعیف در سطح استان یزد نصب شده است.

وی افزود: پیک مصرف برق در سال گذشته یزد یک هزار و ۷۳ مگاوات بود و بر اساس نیاز مصرف مشترکین، در صورتی که مدیریت صورت نمی‌گرفت این رقم بالاتر بود.

جم گفت: در سال جاری پیک مصرف برق مشترکین ما به یک هزار و ۱۷۰ مگاوات رسیده که در صورت عدم مدیریت این میزان به یک هزار و ۳۰۰ مگاوات می‌رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد افزود: هفته گذشته گرمترین هفته را تجربه کردیم و بیشترین مصرف برق را در یکشنبه هفته قبل تجربه کردیم و در کل کشور میزان مصرف نسبت به سال گذشته نزدیک به سه هزار مگاوات افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه شرایط گرما تا اواخر مرداد و اواسط شهریور ادامه دارد گفت: لازم است برنامه‌هایی که توسط وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در نظر گرفته شده توسط مشترکین رعایت شود.

این مسوول خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی که در سال ۱۴۰۰ به دلیل خاموشی‌ها برای مشترکین پیش‌بینی شد، وزارت نیرو برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای پیشگیری از خاموشی و رفع مشکلات در نظر گرفت.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد خاطرنشان کرد: یکی از این اقدامات ایجاد نیروگاه‌های جدید است و برنامه عمده در بخش تولید، استفاده بهینه از نیروگاه‌های موجود در سال گذشته و سال جاری است و برنامه‌ریزی صورت گرفت که نیروگاه‌ها تا پایان اردیبهشت به صورت کامل تعمیرات خود را انجام دهند و حداکثر استفاده از توان نیروگاه‌های موجود را در ایام پیک مصرف داشته باشیم.

وی افزود: در سال جاری هم حدود ۹۸ درصد نیروگاه‌های موجود مورد بهره‌برداری قرار گرفت در حالی که استاندارد جهانی در این زمینه ۹۵ درصد است و وزارت نیرو توانست با برنامه‌ریزی صورت گرفته بیشتر از استاندارد جهانی بهره‌برداری کند.

این مسئوول عنوان کرد: در بخش‌های مختلف از جمله ادارات اطلاع‌رسانی لازم انجام شد و ادارات در جریان این موضوع هستند و طبق مصوبه ادارات باید در زمان اداری ۳۰ درصد مصرف و در ساعات غیرکاری ۷۰ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند.

در راستای مصاحبه ی آقای مدیر حرف بزن، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد خاطرنشان کرد: ادارات استان به صورت روزانه هوشمند کنترل می‌شوند و در صورتی که اداره‌ای رعایت نکرده باشد، روز بعد در لیست قطع قرار گرفته و برق ادارات از ساعت یک به بعد قطع می‌شود تا مشکلی هم در کار ارباب رجوع و مردم به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ اداره در سطح استان یزد مورد پایش قرار می‌گرفتند که بالغ بر ۱۰۰ مورد قطعی برق در ادارات انجام شده است، گفت: در بخش خانگی به هیچ عنوان برنامه‌ای برای خاموشی و قطع برق نداریم، اما این به معنای بی‌توجهی به این بخش نیست و برای مشترکینی که مصرفشان را کاهش می‌دهند پاداش در نظر گرفته شده و برای مشترکینی پرمصرف هم مقدار مازاد بر مصرف را باید بر اساس قیمت اصلی پرداخت کنند.

مهندس جم ادامه داد: با توجه به اینکه ما استان صنعتی هستیم، در کل سال به صورت میانگین حدود ۶۰ درصد مشترکین ما در بخش صنعت و ۲۵ درصد به صورت میانگین خانگی هستند ولی در تابستان که پیک برق مصرفی است، با توجه به استفاده از وسایل سرمایشی در بخش خانگی افزایش پیدا کرده و در تابستان ۴۰ درصد مصرف برق مربوط به این بخش می‌شود و به همین دلیل صرفه‌جویی در این بخش از اهمیت بسیاری در زمان پیک مصرف دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد خاطرنشان کرد: در زمینه مشترکین کشاورزی هم بر اساس مصوبه، بحث خاموشی چاه‌های کشاورزی در ساعات بین ۱۱ صبح تا شش بعد از ظهر به مدت هفت ساعت در نظر گرفته شده و مابقی ساعات روز برق این مشترکین به صورت رایگان در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: در بخش صنعت هم مشترکین صنعتی باید یک روز در هفته از شنبه تا پنجشنبه و از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب نسبت به کاهش مصرف به صورت کامل اقدام کنند و در نهایت با توجه به تعاملی که با صنایع داشتیم و آنها هم اقدام به خرید دیزل ژنراتور کرده‌اند، مقرر شد مشترکینی که این دیزل‌ها را به میزان ۴۰ درصد مصرفشان دارند، این کاهش مصرف را در طول هفته تقسیم کنند.

جم گفت: پروژه‌های روشنایی متعددی در سطح استان اجرا شده و یا در دست اقدام است و همچنین در خصوص تقویت شبکه‌های توزیع با توجه به مشکلاتی که در تابستان سال گذشته داشتیم و گاهی پست‌های برق ما دچار مشکل بودند، کار احداث و تامین اعتبار حدود ۲۰۰ ترانس در سطح شهر شروع شده و با نصب ۹۰ درصد این ترانس‌ها توانستیم در تابستان امسال از ظرفیت آن بهره‌برداری کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد خاطرنشان کرد: اصلاح شبکه‌های فشار ضعیف سیمی به کابل خودنگهدار هم با توجه به اینکه یکی از معضلاتی که با آن روبرو هستیم بحث سرقت سیم‌های مسی شبکه‌های فشار ضعیف هوایی است، در دستور کار قرار گرفته و تاکنون ۸۰ درصد این شبکه‌ها اصلاح شده است.

وی افزود: در سال گذشته حدود ۱۴۰ کیلومتر از این شبکه‌ها تبدیل به کابل خودنگهدار شد و امسال هم به همین میزان در دستور کار قرار دارد.

جم با بیان اینکه امسال حدود پنج تن سرقت کابل های فشار ضعیف داشتیم عنوان کرد: مجموعا این سرقت در حدود ۱۰ کیلومتر از شبکه را شامل می‌شود که قطع برق مشترکین را به دنبال داشته و معمولا پس از تماس مشترکین با توزیع برق این موضوع مشخص می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد در ادامه پویش آقای مدیر حرف بزن فرمودند: سرقت کابل‌های شبکه‌ هم یکی دیگر از مشکلاتی است که داریم و در صورتی که نول شبکه سرقت شود، وسایل برقی مردم هم با خسارت مواجه می‌شود و در چنین مواردی خسارت مشترکین را جبران کرده‌ایم.

وی افزود: یکی دیگر از موارد سرقت، بحث کابل‌های روشنایی بلوار‌ها است که معمولا از روی فندانسیون کابل‌ها را سرقت کرده و از دریچه تیر برق اقدام به خارج کردن سیم که معمولا یک یا دو متر هم بیشتر نیست می‌کنند که با وجود کوتاه بودن شبکه مشکلات زیادی به وجود می‌آورد و تعویض آن بسیار سخت است.

جم گفت: حدود ۳۰۰ هزار تیر برق در استان یزد داریم که از این تعداد ۳۰ هزار مورد دچار فرسودگی شدید شده و باید مورد تعویض قرار گیرد که برای تعویض هر تیر برق تقریبا ۱۵ میلیون تومان اعتبار نیاز است.