مصرف ۹۱ درصد از آب‌های تجدیدپذیر در آذربایجان شرقی

مصرف ۹۱ درصد از آب‌های تجدیدپذیر در آذربایجان شرقی

به گزارش برقاب،پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، “یوسف غفارزاده” در جلسه نظارت ستادی استاندار از شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان با بیان این‌که مجموع آب تجدیدپذیر سالانه استان آذربایجان شرقی ۳۳۶۶ میلیون مترمکعب است، افزود: ۲۲۰۰ میلیون مترمکعب از محل آب‌های سطحی و ۱۱۴۷ میلیون مترمکعب نیز از محل آب‌های زیرزمینی است. مصرف استان ما ۳۰۶۹ میلیون مترمکعب آب بوده و ۹۱ درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود. این رقم در حد استاندارد جهانی نیز ۴۰ درصد و در این استان بیش از دوبرابر حد استاندارد است.
وی ادامه داد: از مجموع آب‌های تجدیدپذیر مصرفی، ۸۵ درصد در بخش کشاورزی، ۱۲ درصد در بخش شرب و سه درصد نیز در بخش صنعت است که بر اساس سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته، کاهش پنج درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی پیگیری می‌شود.
غفارزاده افزود: سه حوضه آبریز در این استان وجود دارد که بزرگترین آن، حوضه ارومیه با ۴۷ درصد پوشش سطح است. وضعیت استان در دما و تبخیر روند افزایشی و بارش نیز کاهشی است.
وی در خصوص وضعیت ۱۲ سد بزرگ تحت مدیریت استان، اظهار کرد: در حال حاضر تنها ۲۷ درصد از ظرفیت سدهای بزرگ، پر شده‌ است، اگرچه وضعیت سدهای حساسی مانند علویان ۱۷ درصد بهتر از سال قبل است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سالانه با کاهش ۳۸ میلیون مترمکعبی در منابع آب زیرزمینی مواجه هستیم، بر برنامه تثبیت آب‌های زیرزمینی با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی تاکید کرد و افزود: بالغ بر ۲۴ دشت در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که سه دشته ممنوعه بحرانی، هشت دشت ممنوعه و باقی دشت آزاد هستند.
وی ادامه داد: طول رودخانه‌های استان ۲۵ هزار کیلومتر است و ۱۴۱ سد کوچک داریم که رقمی بی‌نظیر درکشور است و به نوبه خود موجب آبادانی و بهره‌مندی مردم در سراسر استان شده است.
وی در خصوص آخرین وضعیت رینگ آب تبریز، گفت: عملیات اجرایی رینگ جنوبی ۲۶ کیلومتری در حال انجام بوده و دو کیلومتر مانده که به اتمام برسد. این رینگ، منبع آبرسانی تبریز را به چاه‌ها وصل می‌کند. رینگ ۱۷ کیلومتری شرق به شمال نیز برای اتمام به حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در برنامه پیش‌بینی شده است و تلاش داریم، ۶ کیلومتر اول را تا پیک خردادماه سال آینده برسانیم.

انتقال آب ارس در اولویت است
همچنین”مالک رحمتی” با بیان اینکه تحقق هر گونه توسعه، تابعی از وجود آب است، افزود: کشت‌های ما استاندارد نیست و هنوز غرقابی آبیاری می‌کنیم، در حالی که اگر تنها پنج درصد مصرف آب در برنامه هفتم را محقق کنیم، بخش مهمی از ناترازی آبی ما برطرف می شود.
وی با تاکید بر اینکه در صنعت نیز بازچرخانی باید اصل اساسی در مصرف آب باشد، ادامه داد: بخش‌های مختلف جامعه از کشاورزی گرفته تا صنعت و مردم باید در مدیریت منابع آب دخیل باشند و خودشان را مسئول بدانند.
وی تصریح کرد: باید صنایعی را که انرژی‌بر هستند، با استفاده از علم و فناوری و کار فرهنگی مدیریت کنیم و در همین راستا مقابله با برداشت‌های غیرمجاز که هزینه تامین آب را به شدت بالا می‌برد و ضربات سنگینی به بخش آب شرب می‌زند، باید مدنظر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه باید تسریع در تکمیل تصفیه‌خانه‌ها در اولویت باشد، گفت: احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک عمل اجرایی و نه یک برنامه در این دولت مطرح است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه خشک شدن این دریاچه در یک نظام تدریجی اتفاق افتاده و احیای آن هم حتما به شکل تدریجی میسر است، افزود: ما نسبت به نسل آینده و محیط زیست مسئولیت داریم و احیای دریاچه باید مورد توجه جدی باشد.
وی بیان کرد: در کلان شهر تبریز تامین منابع پایدار آب شرب در دهه آتی باید در اولویت قرار گیرد و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب نیز مورد توجه باشند.
رحمتی همچنین تاکید کرد: توانمندی شرکت‌های دانش بنیان نیز در تسریع اجرای طرح های حوزه آب و فاضلاب و افزایش بهره‌وری این بخش مد نظر قرار گیرد.

تکمیل رینگ آبی تبریز به پایداری آب تبریز کمک می‌کند
در ادامه “جبارعلی ذاکری” با اشاره به اینکه آبگیری سد “قیز قلعه‌سی” از دو هفته قبل شروع شده و با حضور روسای جمهور دو کشور ایران و آذربایجان بهره‌برداری می‌شود، افزود: طرح انتقال آب ارس برای استان حیاتی بوده که مورد تاکید ویژه استاندار نیز است.
وی یادآوری کرد: هماهنگی ما بین دستگاه‌های حوزه آب استان خیلی خوب است، به گونه‌ای که ۲۱.۵ درصد مصوبات دور اول سفر استانی رئیس جمهور مربوط به این حوزه بود و امیدوارم این روند خوب ادامه داشته باشد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: تکمیل رینگ آبی تبریز از بعد فنی اقدام ارزشمندی است که به پایداری آب تبریز کمک می‌کند.