مجتمع آبرسانی قشلاقات: روزگار آب و روستاها

مدیرعامل آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی : طرح جهاد آبرسانی در شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین برای آبرسانی به ۶۸ شهر، آبادی و روستا در قالب مجتمع آبرسانی قشلاقات با قوت در حال اجرا می باشد.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی ،تلاش برای رساندن آب سالم و پایدار به مردم روستاهای کشور یکی از اهداف دولت سیزدهم است که برای تحقق آن جهاد آبرسانی تشکیل شد.
علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در نخستین جلسه رسمی وزارت نیرو (سال ۱۴۰۰) از تلاش برای ایجاد مرکزی برای سرعت دادن به امر آبرسانی روستایی خبر داد . که تبدیل به شورای جهاد آبرسانی روستایی شده‌ است. ویژگی خاص این شورا آن است که علاوه بر دست‌اندرکاران بخش دولت، از توان نیروهای جهادی و ایران هم برای ایجاد تحول در امر آبرسانی به روستاها و مناطق محروم هم بهره برده شود.
وزیر نیرو در این زمینه به لزوم مدیریت صحیح و استفاده بهینه از منابع آبی کشور و همچنین توجه به توسعه زیرساخت‌های حیاتی به‌ویژه در روستاها و مناطق محروم در دولت عدالت‌محور و مردمی سیزدهم تأکید کرده و گفته که ایجاد یک سازوکار جدید اهمیت مضاعف دارد.
مهندس خانی رئیس هیئت ‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اعلام کرد: طرح جهاد آبرسانی در شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین برای آبرسانی به ۶۸ شهر، آبادی و روستا در قالب مجتمع آبرسانی قشلاقات و باهمکاری قرارگاه امام حسن مجتبی‌(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر پیمانکاران بخش خصوصی با قوت تمام در حال اجرا است .
هدف از اجرای این مجتمع، آبرسانی به شهر آبش احمد و ۶۷ روستا و آبادی (قشلاقات) شامل ۴۱۹۵ خانوار و ۱۴۶۰۱ نفر جمعیت می‌باشد احجام و عملیات اجرایی این مجتمع به شرح ذیل می‌باشد:
ـ حفر و تجهیز ۶حلقه چاه با ظرفیت صد و چهل لیتر بر ثانیه
ـ احداث ۱۶ باب مخزن با حجم ۶۸۳۰ مترمکعب
ـ احداث ۱۳ باب ایستگاه پمپاژ با مجموع ظرفیت ۵۶۰ لیتر بر ثانیه
ـ اجرای ۱۶۵ کیلومتر خط انتقال با لوله‌های پلی اتیلن و چدن داکتیل
ـ اجرای ۳۰ کیلومتر شبکه توزیع با لوله‌های پلی اتیلن
اعتبار هزینه شده تا پایان سال مالی ۱۴۰۱مبلغ ۸۱۶۰۰۰ میلیون ریال با پیشرفت فیزیکی ۷۵درصد می‌باشد و با تخصیص ۶۵۰۰۰۰ میلیون ریال اعتبار در آینده ، این طرح به اتمام بهره‌بردار خواهد رسید .
محمد خانی همچنین اعلام کرد : مجتمع آبرسانی در دوفاز اجرا می شود .تامیسن فاز ۱ از دو حلقه چاه در روستاهای سیرک و قانلو (۴۰ لیتر برثانیه) و فاز ۲ از ۴ حلقه چاه در ساحل جنوبی رود ارس در اراضی روستای لاریجان خداآفرین می باشد.
پمپاژ آب برای اختلاف ارتفاع ۷۲۰ متری در فاز ۲ با احداث ۹ ایستگاه پمپاژ سرچاهی و بین راهی صورت می گیرد.
با اتمام و بهره برداری از این طرح علاوه بر آبرسانی پایدار و با کیفیت مناسب برای روستا ها و آبادی های هدف ، مشکل کم آبی و تنش آبی مجتمع شهید لشگری نیز مرتفع و کلیه روستا ها وشهرهای هدف این مجتمع دارای آب پایدار و باکیفیت مناسب خواهند بود.