مانورهای مدیریت بحران وزارت نیرو سبب ایجاد حس اعتماد در مردم

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: اعتماد ایجاد کردن در بین مردم بخش مهمی از کار است اینکه مردم بدانند مجموعه‌ای مانند صنعت آب و برق فعال بوده و با برگزاری اینگونه مانورها نیازهای آنان را به ویژه در مواقع ضروری تامین می‌کند، سبب ایجاد حس اعتماد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برقاب؛ به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی، برگزاری مانورهای مدیریت بحران وزارت نیرو سبب ایجاد حس اعتماد در مردم  برگزار می‌شود.

“علی رجبی” رئیس گروه مدیریت بحران وزارت نیرو در مراسم افتتاحیه مانور منطقه‌ای مدیریت بحران جنوب شرق کشور در خراسان جنوبی، گفت: همکاران ما در صنعت آب و برق به شکل موفقی اهداف مانور منطقه‌ای جنوب شرق را تبیین کرده‌اند و مسئولان استان خراسان جنوبی بر این مانور واقف شده‌اند.

وی بیان کرد: ادعای ما این است که بعد از نیروهای مسلح که بالاترین مانورها را در تراز عملیاتی با توجه به اقتدار وتوانمندی‌های خودشان انجام می‌دهند، وزارت نیرو با این مانورها بین دستگاه‌های اجرایی در سطح کشور شاید جزو بالاترین‌ها باشد.

رئیس گروه مدیریت بحران وزارت نیرو اظهار داشت: اهدافی که برای این مانورها پیش بینی شده و یکی از کلیدواژه‌های که در قانون مدیریت بحران و ذیل آن مورد توجه قرار گرفته است و در حقیقت ریشه بین المللی هم دارد «درک خطر» است.

وی افزود: باید ابتدا مبنای صحیحی از خطر داشته باشیم، تا بر مبنای آن نیازسنجی و تصمیم‌گیری کنیم که یکی از مهمترین هدف از مانورهای امسال نیز همین است که این نیاز به ابزارهایی دارد که با انسجام‌بخشی، مدیریت یکپارچه و سازماندهی منابع بتوانیم به این اهداف برسیم.

رجبی ادامه داد: برای تحقق این مهم نیاز به سنجش و نظارت و ارزیابی داریم، صرف نظر از حضور تیم‌های عملیاتی ۴ استان کشور در این مانور، ارزیابی‌ها در سه طرح راهبردی، عملیاتی و اجرایی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در مناطق محروم مانند خراسان جنوبی یا مناطق شرق و جنوب کشور ، باید تلاش شود شرایط بهتر از این باشد که در حوزه مدیریت بحران وزارت نیرو این سعی را دارد انجام می‌دهد و مقدمات فراهم شده است.

رئیس گروه مدیریت بحران وزارت نیرو اضافه کرد: منطقه‌بندی مناطق می‌تواند قابلیتی را از طریق مدیریتی فراهم کند، از طرفی برای فراهم کردن امکانات و تجهیزات وزارت نیرو آنچه در توان داشته گذاشته ولی اگر همه مجموعه‌ها این مسائل را پشتیبانی کنند ما نیز کمک می‌کنیم.

وی بیان کرد: قانون مدیریت بحران کشور ظرفیت بسیار خوبی در قالب ماده ۱۶ پیش بینی کرده اما بعد از گذشت چهار سال از اجرای این قانون در کشور، هنوز ریالی تخصیص نیافته است.

رجبی عنوان کرد: در سطح کشور جلسات متعددی برای این مهم برگزار کردیم اما با توجه به مقاومت‌های سازمان بودجه هنوز فصل جدیدی در این خصوص تعریف نشده که نیاز به پیگیری دارد چون اگر پشتیبانی مالی نباشد طرح‌ها قابلیت اجرایی ندارد.

وی یادآور شد: مانور منطقه‌ای مدیریت بحران در ششمین سال متوالی در حال برگزاری است که جنوب شرق کشور دومین مرحله آن با حضور ۴ استان مجاور خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

رئیس گروه مدیریت بحران وزارت نیرو اظهار داشت: برگزاری این مانور در خراسان جنوبی توانمندی‌هایی را به نمایش می‌گذارد از طرفی نواقصی را هم نشان و شناسایی خواهد کرد که در قالب دستورالعمل پیگیری و در سطح کشور قابلیت اجرایی خواهد داشت.

وی افزود: تجربه برگزاری این مانورها سبب شده تاکنون بیش از ۱۰ دستورالعمل در حوزه‌های مختلف مدیریت بحران وزارت نیر تهیه و ابلاغ شود و در شرایط فعلی نیز ۴ دستورالعمل در دست تدوین قرار دارد تا مواردی از قبیل تداوم خدمات رسانی آب و برق، تامین آب و برق مراکز جمیعتی در زمان بحران، مدیریت سیلاب و وظایف مربوطه در زمان خشکسالی را بتوان عملیاتی کرد.