با حمایت همه جانبه شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی؛

نسل ششم سیستم سرمایش هوشمند با قابلیت ۹۵ درصد ذخیره انرژی به بهره برداری رسید

با حمایت شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی و با هدف مدیریت مصرف برق، نسل ششم سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند انرژی در این شرکت نصب و به بهره برداری رسید.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی؛ قائم مقام این شرکت با بیان این مطلب گفت: پکیج سرمایش و گرمایش یکی از پروژه های اولویت تحقیقاتی این شرکت بوده است و برای نخستین بار در این شرکت نصب و مراحل تست و آزمایش خود را به پایان رسانده است و در همین راستا با هدف فرهنگ سازی مدیریت مصرف انرژی در ساعات پیک بار و همگام با شهروندان استان، این شرکت اقدام به نصب و راه اندازی نسل ششم سیستم سرمایش هوشمند در ستاد خود کرده است.

“مجید زاهدی نیا” افزود: پیک بار برق در سال گذشته در بالاترین میزان خود به ۶۹ هزار مگاوات رسید که از این میزان ۴۳ درصد آن مربوط به استفاده از سیستم های سرمایشی در کشور بوده است و در حال حاضر با توجه به این که پیک برق کشور در تیرماه جاری از ۷۰ هزار مگاوات فراتر رفته است، مدیریت مصرف یکی از دغدغه های اصلی مدیران صنعت برق کشور است که استفاده از سیستم های هوشمند انرژی مانند پکیج سرمایش و گرمایش ضروری به نظر می رسد.

وی تصریح کرد: با توجه به ناترازی موجود در عرضه و تقاضای برق کشور، استفاده از راهکارهای جدید مدیریت مصرف در همه حوزه ها ضروری به نظر می رسد و در حال حاضر استفاده از سیستم سرمایش و گرمایش انرژی می تواند کمک بزرگی به پیک بار برق کند.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی در تشریح نحوه عملکرد این سیستم اظهار کرد: روش استفاده از این سیستم به گونه ای است که در ساعات کم باری برق، کمپرسورها با تولید یخ، اقدام به ذخیره سازی انرژی کرده و سپس در ساعات پیک، با کاهش ۹۵ درصدی انرژی، با استفاده از هوای خنک تولید شده، سرمایش محیط را تامین می کنند.

“زاهدی نیا” با تاکید بر این که استفاده از این سیستم در ساعات پیک بار هیچ گونه انرژی از برق شهری را مصرف نمی کند، خاطر نشان کرد: یکی از قابلیت های مهم نسل ششم سیستم سرمایش هوشمند به این گونه است که می توان بر اساس قدرت دستگاه از چند پنل در واحدهای مختلف به طور همزمان استفاده کرد و هم چنین هوای خنک تولید شده توسط این دستگاه مقدار قابل توجهی بین ۶ الی ۸ ساعت در ساعات پیک روز بوده است که این موضوع می تواند علاوه بر کاهش هزینه ها، رفاه و آسایش را برای شهروندان فراهم کند.

وی در پایان اضافه کرد: این سیستم پروژه اصلی اولویت تحقیقاتی شرکت توزیع نیروی برق استان بوده است که با حمایت همه جانبه توانسته است توسط شرکت خصوصی ثبت اختراع شود و به کاربردی و تجاری سازی و هم چنی تولید انبوه استان و سایر نقاط کشور برسد.