شروع عملیات اجرایی ۴ سد استان بوشهر

با تکمیل مطالعات فنی سدهای دهرود، کلاکل، عنبری و کاردنه و پس تامین اعتبار لازم، عملیات اجرایی 4 سد جدید استان بوشهر آغاز خواهد شد.

به گزارش برقآب، استان بوشهر در پایین دست حوضه های آبریز مند و حله قرار دارد و رواناب های ایجاد شده در انتهای این دوحوضه در صورت عدم بهره برداری به دریا تخلیه می شوند. این در حالی است که کاهش بارندگی ها و افت سطح آب های زیرزمینی، این استان را در وضعیت شکننده ای از نظر منابع آبی قرار داده است.

در این شرایط تامین آب مورد نیاز بخش های مختلف اعم از صنعت، کشاورزی و شرب نیازمند کنترل رواناب های ارزشمندی است که بدون بهره برداری از دسترس خارج می شود. نگهداشت و به کارگرفتن این آب به تاسیساتی جهت کنترل، ذخیره و یا تغذیه آبخوان ها نیاز دارد.

در استان بوشهر طرح های مختلف سدسازی، کنترل سیلاب و آبخیزداری در حال اجرا و یا برنامه ریزی است که تکمیل آن ها می تواند کمک بزرگی به بهبود شرایط کشاورزی و محیط زیست این استان کند.

 

ضرورت مهار رواناب ها

استاندار بوشهر در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت تامین منابع آب اظهار کرد: امروزه تأمین آب یکی از موضوعا ت بسیار حائز اهمیت در کشور است چرا که اقلیم ایران خشک، میزان بارش باران کم و مصرف آب بی‌رویه است و این مهم مشکل اساسی ایران در حوزه تأمین آب محسوب می شود.

احمد محمدی زاده خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده سالانه بیش از ۲ میلیارد مترمکعب رواناب با عبور از استان بوشهر راهی دریا می‌شود و مدیریت کنترل و هدایت این آبها با توجه به مولفه‌های کنترل سیلاب، تقویت منابع آب زیرزمینی، شرایط زیست محیطی، نیاز آب در حوزه کشاورزی، شرب و دیگر عرصه‌ها، تاب‌آوری محلی و مسائل اجتماعی، باید در دستور کار قرار گیرد.

وی عنوان کرد: تمام حوضه آبریز استان بوشهر دارای طرح مطالعاتی هستند که بر اساس آن اجرا طرح‌های کنترل رواناب باید در اولویت قرار گرفته شود.

استاندار بوشهر اضافه کرد: در حوزه تأمین آب اقدامات اساسی در استان بوشهر انجام شده و ان‌شاءالله تا پایان دولت سیزدهم با آماده شدن سدها و تأسیسات آب‌شیرین‌کن، استان بوشهر در موضوع آب به خودکفایی و استقلال کامل می‌رسد و مشکل اصلی این استان حل می‌شود.

 

برنامه جامع استان بوشهر در سدسازی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر نیز اظهار کرد: میزان بارندگی استان بوشهر در دهه گذشته با نوسان زیادی روبرو بوده است و در کنار سال های نرمال آبی مثل سال آبی جاری، سال های بسیار خشکی مانند ۱۴۰۰، ۱۳۹۹ و ۱۳۹۷ را نیز تجربه کرده ایم.

علی محمدی خاطرنشان کرد: این موضوع نشانگر ناپایداری منابع آب در استان بوشهر است و برای بهبود شرایط اشتغال در بخش های صنعت و کشاورزی و همچنین امنیت تامین آب شرب، نیازمند مدیریت توأمان تامین و مصرف هستیم.

وی عنوان کرد: شرکت آب منطقه ای بوشهر با انجام مطالعات جامع حوضه های آبریز استان بوشهر، برنامه استفاده از حداکثر رواناب های موجود در این حوضه ها را در دستورکار خود قرار داده است.

محمدی با اشاره به پروژه های سدسازی در حال احداث گفت: سدهای دالکی، باهوش، خاییز، دشت پلنگ، باغان و اخند از جمله سدهای در حال احداث این شرکت هستند که سه سد خاییز در شهرستان تنگستان، باغان در شهرستان جم و اخند در شهرستان عسلویه به مرحله آبگیری رسیده اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر اظهار کرد: هم اکنون ۶ سد دیگر در مراحل مختلف مطالعات و کسب مجوزهای مختلف در استان بوشهر وجود دارد که از میان آنها ۴ پروژه آماده تامین مالی و شروع عملیات اجرایی است.

علی محمدی با اشاره به پروژه های مذکور گفت: سد دهرود در شهرستان دشتستان، سد کلاکل در شهرستان جم، سد عنبری در شهرستان دشتستان و سد کاردنه در شهرستان دشتی ۴ پروژه آماده اجرا هستند که پس از تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه به مرحله اجرا وارد می شوند.

وی افزود: سدهای چهارروستایی، دره گپ و رجدون در شهرستان گناوه نیز در حال تکمیل مراحل مختلف مطالعات فنی و زیست محیطی و صدور مجوزهای لازم هستند.

محمدی یادآور شد: با تکمیل پروژه های در حال احداث و ساخت پروژه های مطالعاتی، حجمی بالغ بر ۷۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت قابل ذخیره رواناب ها در استان بوشهر افزود خواهد شد.