سومین سمینار تخصصی توسعه نیرگاههای خورشیدی صنایع کوچک در کرمان

سومین سمینار تخصصی توسعه نیرگاههای خورشیدی صنایع کوچک در کرمان این سمینار با حضور دکتر محمد نژاد سیگارودی مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدیدپذیر ساتبا، نمایندگان مجلس، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی، مدیران صنعت برق استان، رئیس اتاق بازرگانی و مدیران صنایع کوچک استان در محل سالن شهید کامیابی اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد.

به گزارش برقآب، سومین سمینار تخصصی توسعه نیرگاههای خورشیدی صنایع کوچک در کرمان این سمینار با حضور دکتر محمد نژاد سیگارودی مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدیدپذیر ساتبا، نمایندگان مجلس، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی، مدیران صنعت برق استان، رئیس اتاق بازرگانی و مدیران صنایع کوچک استان در محل سالن شهید کامیابی اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد.

هشت سال آینده وارد کننده سوخت خواهیم شد.
جعفر محمد نژاد مدیرکل دفتر مدیریت طرح های تجدید پذیر ساتبا (سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) وزارت نیرو نیز با اشاره به راهکارهای این وزارتخانه با هدف تولید برق پایدار گفت: قطار تامین انرژی برق دنیا سال ها به راه افتاده و اکنون لوکوموتیو این قطار تغییر یافته و نیروگاه های تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفته است.
محمدنژاد با اشاره به اینکه تفاوت اروپا با ایران و سایر کشورهای دارای ظرفیت انرژی تجدیدپذیر این است که آنان دسترسی به تولید انرژی تجدیدپذیر ندارند عنوان کرد: قیمت انرژی تجدیدپذیر به مراتب کمتر از انرژی فسیلی و حرارتی است.
وی ادامه داد: سال ها پیش اعلام می کردند نفت و گاز آنقدر زیاد است که ۱۰۰ سال ما را تامین می کند و نیازی به انرژی دیگری نداریم اما اکنون گفته می شود که هشت سال آینده به وارد کننده گاز و سوخت تبدیل خواهیم شد.
مدیرکل دفتر مدیریت طرح های تجدید پذیر ساتبا وزارت نیرو تصریح کرد: دیگر امکان تولید برق فسیلی را نداریم، نیروگاه های برق ما حداقل نصف قیمت فسیلی خواهند بود و در نیروگاه فسیلی هزاران قطعه مکانیکی باید کنار هم قرار گیرد تا نیروگاهی احداث شود اما نیروگاه خورشیدی به سوخت نیاز ندارند و از نعمت لایزال الهی استفاده می کنند.
وی افزود: رویکرد دنیا به سمت انرژی خورشیدی رفته و در برنامه ششم و هفتم توسعه ارقام و اعداد مشخصی را قانونگذار برای توسعه انرژی خورشیدی مشخص کرده که باید این رویکرد را در کشور دنبال کنیم.
برنامه احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور
محمدنژاد با اشاره به محدودیت های برق تابستانی گفت: شورای عالی انرژی کشور برگزار شد و مصوب کرد تا ۱۰ سال آینده با ظرفیت ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در کشور احداث شود.
وی یادآور شد: احداث این نیروگاه ها نیازمند همراهی بسیاری از دستگاه هاست و سازمان برنامه برای این موضوع کمک کننده خواهد بود؛ ضمن آنکه همکاری سازمان صمت و محیط زیست در این حوزه تعیین کننده است.
مدیرکل دفتر مدیریت طرح های تجدید پذیر ساتبا با اشاره به محدودیت های توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر عنوان کرد: معتقدم باید ارزیابی زیست محیطی انجام شود اما نیروگاه خورشیدی کمترین آسیب را به محیط زیست وارد خواهد کرد لذا رویکرد توسعه این حوزه در کلان حاکمیت باید شکل گیرد.
وی ادامه داد: قانون جهش تولید دانش بنیان به صنایع تکلیف کرده که یک درصد از برق مصرفی خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کنند که مسیری برای تامین برق تجدیدپذیر خواهد بود.
محمدنژاد با بیان اینکه انرژی تولیدی تجدیدپذیر در بورس انرژی قابل عرضه خواهد بود اظهارداشت: راهکار دیگر تامین آن از طریق قرارداد است و اگر صنعتگرانی تمایل دارند که در پیک (اوج) مصرف خاموشی نداشته باشند با احداث نیروگاه و تفاهم نامه می توانند، محدودیتی در زمان تعیین شده برای قطعی برق نداشته باشند.

در این سمینار محمودابادی معاون محترم مشترکین، محسنی مدیر دفتر روابط عمومی و مطالعات اجتماعی ثمره دفتر مدیریت مصرف و رضایی و کارشناس محترم انرژی های تجدید پذیر و ابراهیمی کارشناس روابط عمومی و مطالعات اجتماعی حضور داشتند.