صنعت آب و برق در سالی كه گذشت

سه پروژه مهم آبرسانی در استان مرکزی در مسیر تکمیل

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای مرکزی، سه پروژه آبرسانی به شهر ساوه از خط انتقال سد کوچری، تکمیل رینگ جنوبی آبرسانی به شهر اراک از سد کمال صالح و آبرسانی به شهر تفرش و برخی روستاهای در مسیر خط انتقال را از جمله پروژه‌های مهم و در حال اجرای شرکت آب منطقه‌ای مرکزی برشمرد.

سه پروژه مهم آبرسانی در استان مرکزی در مسیر تکمیل

به گزارش برقاب، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، “حسین اسدی” با اشاره به نقش آب در زندگی و اهمیت این کالای کمیاب گفت: مدیریت منابع آب امری حیاتی و صرفه جویی در مصرف آن ضروری است .
وی افزود: متوسط بارندگی سالانه در جهان ۸۰۰ میلی‌متر است که این میزان در کشور ما ۲۶۰ میلی‌متر و در استان مرکزی ۲۷۵ میلی‌متر است.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای مرکزی حجم ذخایر زیرزمینی و سطحی استان را جمعاً ۲ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: در استان  بیش از ۱۲ هزار حلقه چاه، حدود ۳۹۰۰ رشته قنات و  ۳۷۰۰دهانه چشمه وجود دارد؛ این در حالیست که با برداشت ۲.۲ میلیارد مترمکعبی آب از این منابع، میزان آورد آبی و برداشت آبی در استان همخوانی ندارند.
وی ادامه داد: با توجه به کسری مخازن که در این ۱۵سال اخیر ایجاد شده، در حال حاضر بیش ‌از ۵.۷ میلیارد مترمکعب با کسری مخازن آب زیرزمینی مواجه هستیم و اگر حجم ذخیره آب سد کمال صالح را  ۱۰۰ میلیون متر مکعب در نظر بگیریم حدود ۵۷ برابر حجم این سد، ذخایر آبی ما کسری آب دارد  و هر ساله به اندازه ۲ برابر حجم این سد، یعنی ۲۰۰ میلیون متر مکعب به این کسری اضافه می‌شود.
اسدی با اشاره به اینکه کسری مخزن سطح آب زیرزمینی در شهرستان اراک سالانه ۲۵ میلیون متر مکعب و در ساوه و زرندیه بیش از ۷۷ میلیون متر مکعب است، گفت: در دشت های ساوه و زرندیه سالانه حدود یک متر سطح آب های زیرزمینی پایین می‌رود و دیگر جبران نمی شود.
وی خاطر نشان کرد: با این برداشت‌های بی رویه و مازاد بر ذخایر در سنوات آتی با مشکل بی آبی مواجه خواهیم شد و پایین تر رفتن سطح آب از یک میزان معینی هزینه های هنگفتی برای استحصال آب در پی خواهد داشت.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای مرکزی به فرونشست حاصل از برداشت بی رویه اشاره کرد و افزود: در وزارت نیرو دو نقشه تهیه شده یکی مربوط به کل محل هایی که در کشور فرو نشست داشتند و  نقشه دیگر  مربوط به نقاطی که برداشت بیش از حد را داشتند و زمانی که این نقشه ها روی هم قرار می گیرند متوجه می شویم دقیقا در محل هایی که برداشت مازاد داشته ایم پدیده فرو نشست اتفاق افتاده است.
اسدی با اشاره به اینکه بهترین ذخایر و سدهای اصلی ما سدهای زیرزمینی هستند گفت: زمانی که فرونشست اتفاق می‌افتد آب ذخیره شده در حفره های زمین از بین می رود و حتی با وقوع ترسالی نیز قادر به جبران این کمبودها نخواهیم بود.
سرپرست شرکت آب منطقه ای مرکزی خاطر نشان کرد: سد کمال صالح وظیفه تامین آب شرب هندودر، ۵۶ روستای در مسیر خط انتقال در منطقه شازند، شهر شازند و شهر اراک را به عهده دارد و با توجه به اینکه سد کمال صالح در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد به این معنا که  ۲۵ درصد از این حجم سد پر  و ۷۵ درصد آن علیرغم بارش های اخیر خالی است و یکی از دلایل این امر همین خشکسالی های پی در پی است.
وی در ادامه با اشاره به حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعبی سد الغدیر ساوه گفت: در حال حاضر این سد ۲۵ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد و تنها ۹ درصد آن پر است.

کاهش ۱۵درصدی میزان بارندگی استان مرکزی نسبت به نیم قرن اخیر
اسدی همچنین بیان داشت: در سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تاکنون) به صورت تجمعی ۲۰۲ میلی‌متر بارش اعلام شده است که این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۹ درصد افزایش و در مقایسه با دراز مدت ۴۵ ساله، ۱۵درصد کاهش بارندگی داشته است.
مهندس اسدی اظهار کرد: باتوجه به برنامه‌ریزی هایی که در کشور صورت گرفته، مطالعه و اجرای طرح های تامین و انتقال آب در دستور کار شرکت آب منطقه ای بوده و با تعامل خوبی که بین این شرکت با شرکتهای  آب و فاضلاب و توزیع برق استان صورت گرفته اکثر پروژه ها به اتمام رسیده اند و در مدار بهره‌برداری قرارگرفته اند.
وی همچنین سه پروژه مهم آبرسانی در استان مرکزی در مسیر تکمیل به شهر ساوه از خط انتقال سد کوچری، تکمیل رینگ جنوبی آبرسانی به شهر اراک از سد کمال صالح و آبرسانی به شهر تفرش و برخی روستاهای در مسیر خط انتقال را از جمله پروژه های مهم و در حال اجرای این شرکت برشمرد و تاکید کرد: رویکرد کشور و استان در خصوص آب، مبتنی بر اصل سازگاری با  کم آبی است چرا که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که با  کم آبی مواجه بوده و هستیم و  گذشتگان با مدیریت مصرف را همواره رعایت کرده‌اند و ما هم وظیفه داریم ضمن مدیریت صحیح، آب را به نسل های آتی تحویل دهیم.
سرپرست شرکت آب منطقه ای مرکزی افزود: ما برای اینکه بتوانیم در حفظ ذخایر آب زیرزمینی و بالابردن ظرفیت آن جهش را نظاره‌گر باشیم باید همکاری و حمایت کشاورزان را با  اصلاح الگوی مصرف، تغییر شیوه‌های آبیاری از سنتی به مدرن، جلوگیری از برداشت مازاد بر دبی مندرج در پروانه‌های صادره و تشکیل تشکل‌های آب بران داشته باشیم. در  بخش صنایع نیز، بازچرخانی آب و توجه به پساب به عنوان طلای خاکستری و  استفاده صنعتگران از پساب و سرمایه گذاری و مشارکت صنایع در انتقال طرح های بزرگ، بسیار موثر خواهد بود.
وی در پایان با تاکید بر مدیریت مصرف توسط همه شهروندان استان و اشاره به اینکه مطالعه طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان در دستور کار این شرکت است افزود: با پای کار آمدن صنعتگران و سرمایه‌گذاری آن‌ها این کار عملیاتی خواهد شد.