مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان خبر داد؛

سفره‌های آب زیرزمینی سال‌به‌سال «فقیرتر» می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به کاهش 30 درصدی میزان بارندگی‌ها در این استان نسبت به میانگین بلند مدت گفت: سفره‌های آب زیرزمینی سال‌به‌سال «فقیرتر» می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی میزان بارندگی‌ها در این استان نسبت به میانگین بلند مدت گفت: سفره‌های آب زیرزمینی سال‌به‌سال «فقیرتر» می‌شود.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای سمنان، محسن عسکری در دیدار با جمعی از کشاورزان بخش ایوانکی در شهرستان گرمسار اظهار داشت اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی مازاد بر پروانه‌های صادره امروز سبب خشک شدن برخی قنوات استان سمنان شده‌ است.

وی با اشاره به تغییر اقلیم و وقوع خشکسالی در سالهای اخیر تصریح کرد: در سال‌های گذشته در کشور و استان سمنان تغییر اقلیم رخ داده و در پی خشکسالی‌ها شاهد کاهش بارندگی در استان خشک سمنان هستیم. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان افزود: هچنین بارش‌ها نیز دستخوش تغییر شده و دیگر کمتر در استان سمنان شاهد بارش برف هستیم.

عسکری با اشاره به اینکه میزان بارش در استان سمنان کاهش یافته و با توجه به نوع بارش‌ها و گرمای مضاعف حجم کم برف باریده شده در این استان نیز با گرم شدن هوا به سرعت آب می‌شود گفت: این مهم فرصت تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را از ما گرفته است.

وی با اشاره به وقوع فرونشست در دشت‌های استان سمنان از شرایط بحرانی در دشت‌های ایوانکی، سمنان و برخی دیگر از دشت‌های این استان خبر داد و گفت: وقوع فرونشست می‌تواند منجر به مرگ آبخوان‌ها ‌شود و از این حیث باید به این چالش توجه جدی داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با بیان اینکه باید آب را به عنوان میراث مهم برای آیندگان حفظ کنیم خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته همزمان با افزایش جمعیت و نیاز به تولید بیشتر محصولات کشاورزی، شاهد افزایش سطح زیر کشت و نیز افزایش تعداد دفعات کشت در اراضی در طول سال هستیم که این موضوع فشار مضاعفی به سفره‌های آب زیرزمینی وارد کرده است.

عسکری افزود: این اتفاقات دست به دست هم‌داده است تا شاهد کمبود شدید منابع آبی در استان سمنان باشیم و بر این اساس وزارت نیرو به عنوان نماینده حاکمیت به منظور صیانت و حفظ منابع آب سعی کرده است تا با دستورالعمل‌ها و ضوابط اعلامی نسبت به مراقبت از منابع آب و کاهش افت و جلوگیری از اضافه برداشت منابع آب زیرزمینی اقدام کند.

وی استفاده از کنتورهای هوشمند چاه‌های آب را یکی از اقدامات مهم وزارت نیرو در راستای صیانت از منابع آبی عنوان و تصریح کرد: استفاده از روش‌های نوین آبیاری از دیگر موارد و سیاست‌هایی است که در سطح کلان برای حفاظت از منابع آبی و بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی ابلاغ شده و در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان اضافه کرد: از طرف دیگر تعدیل برداشت آب از چاه‌های کشاورزی نیز با هدف حفظ کشت پایدار برای کشاورزان صورت گرفته است؛ چرا که در صورت برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های کشاورزی امکان استحصال آب از سفره‌های آب زیرزمینی در سال‌های آینده کاهش یافته و حتی ممکن است این امکان وجود نداشته باشد.

عسکری خاطرنشان کرد: بنابراین کاهش برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی از طریق افزایش بهره‌وری در مصرف آب بخش کشاورزی کمک می‌کند تا کشاورزی پایدار داشته باشیم.

وی گفت: اصلاح و تعدیل برای این مهم اجرا می‌شود که سفره‌های آب زیرزمینی کشش برداشت بیشتر را ندارد چرا که کاهش شدید بارندگی و افزایش برداشت از چاه‌های آب سبب فقیرتر شدن این سفره‌ها شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به شرایط بد بارندگی در استان سمنان خاطرنشان کرد: امسال میزان بارندگی در استان سمنان نسبت به مدت مشابه در میانگین بلندمدت، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

گفتنی است در ابتدای این نشست جمعی از کشاورزان ایوانکی ضمن تقاضای رسیدگی و بررسی مجدد پرونده‌های اصلاح و تعدیل در زمینه آب و چالش‌های پیش روی آن در منطقه مطالبی را بیان و دغدغه‌های خود را نیز مطرح کردند.

همچنین در این نشست مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از کشاورزان برای همراهی و همکاری با موضوع اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری قدردانی کرد.