ساماندهی و لایروبی ۶۳ کیلومتر از رودخانه های استان اصفهان

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: طی دو سال اخیر بیش از 63 کیلومتر از رودخانه های استان اصفهان ساماندهی و لایروبی شد.

به گزارش برقآب، شرکت آب منطقه ای اصفهان در دو سال اخیر، با هدف افزایش ظرفیت عبوری جریان و بهسازی و افزایش ظرفیت آبگذری سازه‌های تقاطعی رودخانه ها و حفاظت پایه پلها در مقابل آب‌شستگی از رسوبات، به ساماندهی و لایروبی ۶۳.۴ کیلومتر از رودخانه های استان اصفهان پرداخته است. این اقدامات با هدف کاهش خسارات سیلاب، بهبود وضع زندگی ساکنان حاشیه رودخانه‌ها و هدایت پتانسیل‌های موجود در منطقه به سوی توسعه پایدار انجام شده است.

در بازه زمانی سال ۱۳۹۶تا ۱۴۰۲، شرکت آب منطقه ای اصفهان به انجام عملیات لایروبی حدود ۳۴۰ کیلومتر از رودخانه های استان پرداخته است. از سال ۱۳۹۰ تا کنون نیز ساماندهی رودخانه های استان اصفهان با جدیت انجام شده است. هدف اصلی این اقدامات حفاظت از رودخانه‌ها در مقابل تعرض به حریم و بستر آنها است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان تأکید کرده است که عملیات ساماندهی رودخانه به شکل متفاوتی انجام می‌شود و ممکن است به منظور اصلاح جزئی یا تغییرات عمده و کلی در بازه ای در بالادست و یا پایین دست یک محل خاص انجام شود. این عملیات بر اساس مقیاس کار و اثراتی که بر روی رفتار رودخانه دارد، انجام می‌شود.

همچنین، تا کنون شرکت آب منطقه ای اصفهان به ساماندهی و لایروبی ۱۰۵ کیلومتر از رودخانه‌ زاینده رود پرداخته است و بر اساس برنامه‌ریزی امسال، قرار است اقدامات لایروبی بر روی ۴۵ کیلومتر از رودخانه‌ها انجام شود. این اقدامات به منظور بهبود وضعیت رودخانه‌ها و جلوگیری از خسارات ناشی از سیلاب و حفاظت از محیط زیست انجام می‌شود.

توسعه و حفاظت از رودخانه‌ها در استان اصفهان: اقداماتی برای بهسازی و ساماندهی رودخانه‌ها به منظور کاهش خسارات سیلاب و بهبود وضعیت محیط زیست