جهت مدیریت کارآمد و سریعتر؛

زمان قرائت سامانه مدام به هر ۵ دقیقه یکبار کاهش یافت

سامانه مدام، مستقر در شرکت مدیریت شبکه برق ایران اطلاعات پارامترهای الکتریکی شبکه انتقال و فوق توزیع را در مبادی تولید، مصرف و برون‌مرزی قرائت نموده و به صورت داشبورد، وب‌سایت و وب‌سرویس در اختیار ذینفعان مختلف از جمله وزارت نیرو، شرکت توانیر، مدیریت شبکه، شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع قرار می‌دهد. این سامانه ابتدا در سال 1399 به بهره‌برداری رسید و به منظور مدیریت بار بویژه در پیک تابستان مورد توجه قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی ، پس از گذشت دو سال از بهره برداری سامانه مدام که در بازه‌های ۱۵ دقیقه یکبار کلیه کنتورهای موجود در شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع را قرائت می‌نمود و گزارشات مورد نیاز ذینفعان صنعت برق را در اختیار قرار ‌می‌داد به منظور نزدیک شدن اطلاعات به زمان واقعی، مجدد اقدام به کاهش زمان فوق نمود.
این پروژه با افزایش تعداد مودم‌های منصوبه در ایستگاه‌ها، بهینه‌سازی شبکه مخابراتی، اصلاح شبکه ارتباطی کنتورها در ۶۰۰ ایستگاه و نیز افزایش منابع مرکز داده از جمله سرورهای قرائت و با همکاری شرکت‌های برق منطقه‌ای محقق شد.
در نهایت در فروردین ۱۴۰۱، پروژه کاهش زمان قرائت سامانه مدام به ۵ دقیقه یکبار جهت مدیریت کارآمدتر و سریعتر مصرف به بهره‌برداری رسید.
گفتنی است؛ با ایجاد تغییرات فوق امکان محاسبه بار مصرفی شرکت های توزیع، مصارف شرکت‌های برق منطقه ای، تولید نیروگاه ها و مولدهای مقیاس کوچک و تبادلات برون‌مرزی در بازه های ۵ دقیقه‌ای فراهم گردید که بطور یقین کمک بسیاری جهت مدیریت مصرف در تابستان ۱۴۰۱ خواهد بود.