دیدار مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با استاندار آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در سفر یک روزه به آذربایجان شرقی به همراه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فاضلاب آذربایجان شرقی با عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان؛ دکتر اتابک جعفری در این دیدار با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات شرکت آب وفاضلاب استان در خدمات رسانی به مردم شریف استان،گفت: شرکت آب وفاضلاب جزو دستگاه‌های خدمت رسان است که وظیفه سنگین و حساسی را برعهده دارند و در جهت بهبود کیفیت و انجام خدمات به مردم باید به روز و آماده باشند.
وی با اشاره به اهمیت آب با توجه به شرایط کشور و استان اظهار داشت: در حوزه آب و فاضلاب مدیریت و برنامه ریزی جدی اتفاق افتاده که مهمترین آن آبرسانی به روستاهای محروم است و حتما باید پروژه های عمرانی و زیربنایی به جد دنبال و تامین اعتبار شود.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تأکید بر نگاه ویژه وزارتخانه بر مدیریت منابع موجود، خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته در این استان تابستان را بدون مشکل قطعی آب پشت سر گذاشتیم و باید برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت از الان به فکر تابستان سال بعد هستیم.
دکتر جعفری با بیان این که در استان آذربایجان شرقی نیز شاهد کاهش نزولات آسمانی هستیم و این امر باعث کاهش سدهای و در نتیجه آب شرب شده است، اظهار داشت: با عنایت به این که پروژه های شرکت آب و فاضلاب در این استان فعال است لذا با این نگاه که روند اجرای طرح ها شتاب بگیرد و کار تعطیل نشود، اعتبارات ویژه ای به این پروژه ها تزریق خواهد شد.
وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط انتقال ( لوله گذاری) آب ارس به دشت شبستر و تبریز که امروز عملیاتی شد ادامه داد: امیدواریم با همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و همکاری تمام ارگان ها شاهد بهره برداری هرچه سریع تر این پروژه باشیم تا مشکلات تعداد زیادی از شهرستان های استان حل شود .
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پایان خاطرنشان کرد: برای هدررفت آب و استفاده از پساب فاضلاب با استفاده از ظرفیت سرمایه گذار بخش خصوصی هم برنامه هایی داریم که به زودی طی بخشنامه وزارت نیرو، عملیاتی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان هم در این بازدید با ارائه گزارشی از اقدامات عوامل این مجموعه برای تأمین آب پایدار و خدمات رسانی به کلانشهر تبریز گفت: شرکت آب و فاضلاب استان با تمهیدات و اقدامات پیش بینی شده در همه حال آماده بوده و در حال خدمت رسانی می باشد تا با کیفیت ترین آب شرب را در اختیار مرردم قرار دهد.
مهندس خانی در ادامه تاکید کرد: افقی جامع برای پروژه های آب و فاضلاب در نظر گرفته شده است که با اجرای آن استان به لحاظ زیرساخت های آب و فاضلاب تضمین و شرایط بهتر خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد : ۱۲۱ روستا در شهرستان های هشترود، کلیبر، خداآفرین و ورزقان طبق تفاهم نامه آبرسانی خواهند شد.
مهندس خانی افزود: مجموع اعتبارات این طرح ۲۵۰ میلیارد تومان بوده ولی با رایزنی‌هایی که از طرف استاندار محترم و وزیر محترم نیرو انجام شده است تعداد روستاهای محروم تا ۵۰۰ روستا افزایش داده شده که با اعتبار ۷۵۰ میلیارد تومانی که برا آن در نظر گرفته شده در حال پیگیری است.
مدیرعامل شرکت آبفای استان ادامه داد: این پروژه شامل بخش های مختلفی اعم از ۱۸۰ کیلومتر خطوط انتقال، تعداد ۲۸ مخزن و خود تصفیه خانه تشکیل شده و بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مهندس خانی پیشرفت پروژه جهاد آبرسانی در سه شهرستان ورزقان، هشترود و کلیبر را ۴۵ درصد اعلام کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب علاوه بر کمیت به کیفیت کار هم اهمیت بسیاری می دهد و رغم این که در روند اجرایی پروژه ها مشکلاتی در سطح منطقه شاهد بوده ایم ولی اجرای پروژه ها متوقف نشده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: در مجتمع ستارخان ورزقان ۱۶ باب مخزن با حجم ۱۰۰۰ متر مکعب، ۳ باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۵ لیتر در ثانیه، ۶۵ کیلومتر خطوط انتقال همچنین ۲۲ کیلومتر شبکه توزیع انجام خواهد شد.
وی افزود: ۶۰ روستا به همراه شهر ورزقان با تعداد ۸ هزار و ۶۶۳ خانوار و مجموع ۳۰ هزار و ۶۴۹ نفر جمعیت ( مجتمع شامل ۶۴ روستا و شهر ورزقان می باشد) که ۴ روستا قبلا” آبرسانی صورت گرفته است جزء برنامه های این شرکت در این پروژه خواهد بود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی افزود: پیشرفت کار این مجتمع ۶۵ درصد است.
وی ادامه داد: در شهرستان هشترود ۴۵ روستا با تعداد ۲ هزار و ۱۸۴ خانوار و مجموع ۷ هزار و ۴۲۶ نفر جمعیت تحت پوشش خواهد گرفت.
مهندس خانی گفت: یک باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۱۰ لیتر در ثانیه، یک باب مخزن با حجم ۲۰ مترمکعب و اجرای خطوط انتقال به طول ۸.۵ کیلومتر انجام خواهد شد.
وی اعلام کرد: خط انتقال به طول ۶.۵ کیلومتر، احداث مخزن ۲۰ مترمکعبی از جمله فعالیت های انجام شده در این مجتمع آبرسانی می باشد به طوری که پیشرفت کار در پروژه ۸۰ درصد است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در خصوص مجتمع آبرسانی قشلاقات کلیبر و خداآفرین گفت: در این مجتمع آبرسانی ۱۲ باب مخزن با حجم ۵۷۳۰ مترمکعب، پنج باب با ظرفیت ۳۸۰ لیتر در ثانیه، اجرای خطوط انتقال به طول ۶۳.۵ و شبکه توزیع به طول ۲۵ کیلومتر اجرا می شود.
مهندس خانی افزود: تعداد ۱۶ روستا با ۹۶۳ خانوار و مجموع سه هزار و ۶۴۷ نفر جمعیت با قابلیت افزایش به ۶۸ روستا تحت پوشش این پروژه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه لوله گذاری خط انتقال به طول ۳۵ کیلومتر، احداث ۲ باب مخزن ۳۰۰ و آرماتوربندی و بتن ریزی کف و دیوار یک باب مخزن ۲هزار متر مکعبی شاه ولی، آرماتوربندی و بتن ریزی دیوارهای مخزن ۲ هزار مترمکعبی آبش احمد، ۲ باب ایستگاه پمپاژ در دست اجرا جزء فعالیت های انجام شده در پروژه می باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری، مبنی بر توزیع عادلانه خدمات محرومیت‌زدایی گفت: با همکاری شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، اعتبارات استانی این قرارگاه در آذربایجان‌شرقی مربوط به فاز نخست پروژه آبرسانی با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان برای ساخت سه مجتمع آبرسانی و انتقال آب به ۱۲۱ روستا است که در بهمن سال گذشته در منطقه خداآفرین کلنگ‌زنی شد و ۱۱ هزار و ۸۱۰خانوار با جمعیت ۳۷ هزار و ۲۸۳ نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.
خانی با اشاره به اینکه علاوه بر عملیات آبرسانی در ۱۵۰ روستا در نقاط دیگر استان هم با مشارکت خیران در حال اجراست و در مجموع در ۲۶۲ روستا و ۳۲ شهر استان فعال هستیم، خاطرنشان کرد: طی هماهنگی به عمل آمده از طرف استاندار آذربایجان شرقی و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه تفاهم نامه تعداد روستاهایی که از طرف قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) به نیابت از بسیج سازندگی انجام می شود به ۵۵۰ روستا افزایش یافته و آبرسانی در روستاهای تمام شهرستان های استان تعمیم داده خواهد شد.
استاندار آذربایجان شرقی هم از شرکت آب و فاضلاب استان خواست تا همه روستاهایی که مشکل آب شرب دارند را شناسایی کرده و کار بزرگی که در حوزه آبرسانی روستایی شروع شده را محدود به روستاهای هدف نکنند.
عابدین خرّم پیشرفت این پروژه‌ها را امیدوارکننده و مطلوب خواند و گفت: روند فعلی اجرای پروژه‌ها باید تقویت شده و تلاش کنیم تا پایان سال آینده همه پروژه‌ها تکمیل شوند.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر تقویت روند اجرایی و تسریع در تکمیل پروژه‌های آبرسانی به روستاهای استان، ابراز امیدواری کرد تا پایان سال آینده، تکمیل تمام این پروژه‌ها به مردم اعلام شود.
وی بر اتخاذ راهکارهای متنوع تأمین منابع مالی و عدم توقف پروژه‌ها به‌خاطر اعتبارات دولتی تأکید کرد و گفت: در شهرستان ورزقان از منابع شرکت مس سونگون و در سایر مناطق از ظرفیت‌های دیگر مانند بنیاد مستضعفان استفاده شود.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر بهره‌گیری از ظرفیت سدهای بهره‌برداری‌شده برای حل مشکل آب شرب روستاها و شهرهای واقع در پایین‌دست آنها تأکید کرد و گفت: این اقدام می‌تواند یک برنامه آینده‌نگرانه برای پایدارسازی وضعیت آب شرب مردم باشد.
عابدین خرم خواستار نظارت جدی بر رعایت اصول فنی و مهندسی در اجرای پروژه‌های آبرسانی روستایی شد و گفت: دستگاه‌های مسئول به صورت مستمر، جدی و میدانی، پیگیر تخصیص اعتبارات و حل مشکلات اجرایی پروژه‌ها باشند و تنها به مکاتبه با دستگاه‌های ملی بسنده نکنند.