دستاوردهای جهادآبرسانی به ۲۰ هزار روستا در کشور

دومین همایش و نمایشگاه اختصاصی ملزومات پروژه های جهاد آبرسانی قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) نیروی زمینی سپاه (قرارگاه منطقه ای ثامن الائمه(ع)) در مشهد آغاز به کار کرد.

همزمان با این همایش که با حضور مدیران عامل شرکت های آبفا و سرداران جهاد آبرسانی کشور به مدت سه روزبرگزار می شود ۸۰ واحد تولیدی و دانش بنیان یافته های خود را در صنعت آب و فاضلاب را در معرض دید کارشناسان قرار داده اند.

در مراسم افتتاح این همایش و نمایشگاه ، ابتدا فرمانده قرارگاه منطقه ای ثامن الائمه (ع) با اشاره به تلاش و مشارکت رده های مختلف سپاه در جهاد آبرسانی به روستاها ، بهترین راه مبارزه با دشمنان را خدمت به محرومین و مردم دانست.

“سردار اشعری” با بیان اینکه سابقه صنعت آب در کشور به قدمت یک تمدن می رسد افزود: امروز نیز با تفکر بسیجی و مسئولیت پذیری و بصیرت سپاه و وزارت نیرو شاهد یک حرکت تمام عیار در حوزه تامین آب روستاها هستیم .

وی اظهار داشت: با همیاری سپاه و آبفا  وتکیه بر دانش علمی و همکاری تولیدکنندگان صنعت آب کشور به عنوان افسران خط مقدم صنعت آبرسانی  فاز نخست جهاد آبرسانی در روستاهای محروم وبی آب آغاز شده است.

سپس مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: هر آنچه را که در گذشته تصور آن را نداشتیم امروز  به همت و عزم دولت در محرومیت زدایی از کشور از جمله آبرسانی به روستاها در حال تحقق است.

“سیدابراهیم علوی” خاطر نشان کرد:آبرسانی به روستاهای فاقد آب و محروم در خراسان رضوی  با قدرت و تامین منابع مالی مناسب در حال  اجرا است و در همین رابطه ۵۸۰میلیارد تومان با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) قرارداد منعقد شده است.

وی در همین زمینه به تامین آب پایدار در روستای محروم “نهور” در شهرستان خواف با مشارکت آبفا و سپاه اشاره کرد که پس از سالها محرومیت و بی آبی از نعمت آب شرب برخوردار شد.

وی  پیشرفت پروژه های محرومیت زدایی بخش آب در استان را ۳۲ درصد اعلام کرد که باعث  آبرسانی به حدود ۲۰ هزار نفر و ایجاد نشاط  و امید به ماندن در روستائیان شده است.

“علوی” همچنین  پروژه های آبرسانی را نیازمند برخی پیش نیازها از جمله لوازم و تجهیزات مرتبط با صنعت آب  دانست و با اشاره به برگزاری اولین همایش تامین کنندگان تجهیزات جهاد آبرسانی در خرداد ماه سال جاری ، از نقش واحدهای تامین کننده لوازم آبرسانی به عنوان یار و یاور آبفا که سهم خود را در عرصه محرومیت زدایی به خوبی ایفا می کنند  تقدیر کرد.

در ادامه معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفا کشور با قدردانی از حضور سپاه در کنار آبفا برای آبرسانی به روستاهای محروم کشور، اقدامات نظام در کشور را بیشمار توصیف  و بر ضرورت اطلاع رسانی به مردم برای مقابله با رسانه های معاند تاکید کرد.

“مجید آقا زاده” به مقایسه وضعیت آب و فاضلاب در قبل و دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و دستاوردهای صنعت آب و فاضلاب در ۴۴ سال گذشته را مرهون تلاش همکاران و مکتب شهداء  دانست که جمعیت تحت پوشش شبکه آب را از ۷۴درصد سال ۵۷ به حدود ۱۰۰درصد درحال حاضر ارتقاء داده است.

وی اضافه کرد: در این مدت تعداد انشعابات آب به حدود ۱۸  میلیون فقره ، طول خطوط انتقال آب ۳۱هزار کیلومتر و شبکه توزیع ۱۶۷ هزار کیلومتررسیده  و ظرفیت تصفیه آب ۱۰ برابر شده است.

وی جمعیت تحت پوشش خدمات جمع آوری فاضلاب شهری را ۵۳ درصد اعلام کرد که این رقم در قبل انقلاب ۸.۵ درصد بود.

وی ادامه سخنانش به تشریح شرایط آب شرب  ۶۱ هزار روستا در کشور با ۲۱ میلیون نفر جمعیت پرداخت و گفت:از این تعداد حدود ۴۰هزار روست (۶۲درصد) با ۱۷.۵ میلیون نفر جمعیت  تحت پوشش آبفا قرار دارند.

وی از شناسایی حدود ۲۰هزار روستای دارای تنش آب با ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار نفر جمعیت در کشور خبرداد که در دو فاز تامین آب خواهند شد.

به گفته وی در فاز نخست ، آبرسانی به۱۰ هزار روستا در دستور کار قرار گرفته که تاکنون دو هزارو ۳۹ روستا آبرسانی پایدار شده است.

“آقازاده” تاکید کرد: از دیدگاه شرکت مهندسی ، نقاطی پایدار تلقی می شوند که در طول ۲۴ ساعت از آب شرب بهره مند باشند.

وی اعلام کرد: فاز دوم جهاد آبرسانی به ۹ هزار و ۹۷۶ روستا و با ۵۸ هزار میلیارد تومان اعتبار عملیاتی خواهد شد.

سخنران بعدی همایش جانشین قرارگاه سازندگی نیروی زمینی سپاه بود که مردم را صاحبان نظام و انقلاب معرفی کرد و سپاه را کمک حال دولت ها دانست.

سردار “مجیدرضا حسن زاده” افزود: سپاه در شش سال گذشته علاه بر اجرای ۶۰هزار پروژه مختلف ببش از چهار میلیون برنامه در ابعاد گوناگون در کشور اجرا کرده است.

وی اظهار داشت: میزان پیشرفت فیزیکی پروژه های جهاد آبرسانی به روستاها برای پایان سال جاری ۴۰درصد تعریف شده بود که این رقم درحال حاضر به ۵۴ درصد رسیده است.

وی بر دقت ، سرعت و کیفیت در اجرای پروژه های آبرسانی تاکید و این سه عامل را خط قرمز سپاه اعلام کرد.

وی افزود: با اجرای طرح محرومیت زدایی بسیاری از شرکت های تولیدی که با ظرفیت پایین فعالیت داشتند و یا در آستانه ورشکستگی بودند با توجه به نیاز جهادآبرسانی  به ۷۶ هزار کیلومتر انواع لوله، جان تازه گرفتند و از طرفی اشتغال هم رونق گرفت.

به گفته وی با قرار گرفتن سپاه و وزارت نیرو در کنار هم ، جهاد آبرسانی به عنوان بزرگترین پروژه آبرسانی در تاریخ کشور رقم خورده است.

در پایان شرکت کنندگان در همایش از نمایشگاه دستاوردهای صنعت آب و فاضلاب کشور دیدن کردند.

لازم به ذکر است در طول سه روز برپایی همایش و نمایشگاه اختصاصی ملزومات پروژه های جهاد آبرسانی قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) شرکت کنندگان با تشکیل چند کارگروه تخصصی به بررسی روند اجرای طرح جهاد آبرسانی می پردازند.