با همکاری مشترکین تامین برق مطمئن محقق می شود 

سرپرست شرکت توزیع برق استان قزوین با درخواست رعایت الگوی مصرف و همکاری عموم مشترکین با صنعت برق در گذر موفق از پیک تابستان، گفت: با همکاری مشترکین تامین برق مطمئن و پایدار و گذر موفق از دوران اوج مصرف تابستان محقق می شود .

 

به گزارش پایگاه خبری برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین؛ یوسف اینانلو سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین در گفتگوی زنده خبری سیمای مرکز قزوین با مردم استان در خصوص برنامه های گذر از پیک بار تابستان، توسعه انرژی های تجدید پذیر، طرح های شرکت توزیع برق استان و ضرورت همکاری مشترکین در پیک تابستان سخن گفت.

اینانلو در باره برنامه های شرکت توزیع نیروی برق در آستانه فصل گرما با هدف عبور موفق ازدوران اوج مصرف تابستان اظهارداشت: در تابستان برای مشترکین مختلف برنامه های متنوعی پیش بینی شده و به مشترکین اداری نیز اطلاع رسانی شده تا کاهش مصرف داشته باشند و با مشترکین صنعتی هم نشست های تخصصی داشتیم و گفته ایم یک روز در هفته را تعطیل کنند و به جای آن در روز جمعه کار کنند.

اینانلو افزود:با مشترکین تجاری برای تعطیلی در ساعات میانی روز هماهنگ شده و برای مشترکین خانگی از پانزدهم اردیبهشت ماه پویش « با انرژی» راه اندازی شده است تا با استفاده از ظرفیت اپراتور همراه اول و همه امکانات موجود، مدیریت مصرف صورت گرفته و شاهد پایداری شبکه برق مانند سالهای گذشته باشیم.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین تصریح کرد: از آنجا که شبکه برق سراسری است اگر مصرف بالا برود همه کشور تحت تاثیر قرار می گیرد لذا نیازمند مشارکت و همکاری همگانی هستیم.

وی اضافه کرد: در بخش هایی که دارای مولدهای برق هستند نیز برنامه هایی از سوی وزارت نیرو پیش بینی شده که بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم که برق اضافه بر مصرف را از آنها خریداری گردد و برای تامین سوخت جایگزین این نیروگاهها نیز اقدام شده تا از مولدها استفاده شود.

اینانلو درباره درخواست های صنعتگران و کشاورزان در خصوص مدیریت بار در ایام تابستان گفت: درخواست صنعتگران و کشاورزان بجاست و ما در بخش صنایع هیچ تصمیمی مبنی بر اعمال محدودیت نداریم بلکه درصددیم با برنامه ریزی و هماهنگی هایی که صورت گرفته است کمک کنیم تا تولید تداوم یابد و اصلا نمی خواهیم تولید متوقف و یا کاهش یابد اما با اطلاع رسانی و هماهنگی می خواهیم این مصرف را مدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: با همکاری مشترکین صنعتی هیچ مشکلی در تولید رخ نخواهد داد و برق صنایع نیز تامین خواهد شد و با انتقال تعطیلی کارخانه ها از روز عادی به روز تعطیل، مصرف برق مدیریت می شود و شرکتهای صنعتی می توانند در روز جمعه بدون محدودیت تولید کنند.

این مدیر گفت: برخی صنایع که تعطیلی یک روزه را رعایت نمی کنند و میزانی که باید کاهش مصرف داشته باشند رخ نمی دهد ما برای حفظ پایداری شبکه ناگزیریم مصرف برق آنها را محدود کنیم اما اگر همکاری شود این مشکل نیز رخ نخواهد داد.

این مدیر تصریح کرد: در بخش کشاورزی چاههای کشاورزی که پمپاژ آب انجام می دهند، طبق پروانه بهره برداری که از سوی شرکت آب منطقه ای صادر شده ،زمان مجاز بهره برداری این چاهها ۱۹ ساعت در شبانه روز است و عملا ۵ ساعت باید چاههای کشاورزی خاموش باشند و اگر کشاورزان با توجه به توصیه های مسئولان کشاورزی در رعایت الگوی کشت و مطابق آن زمینها را زیر کشت برده باشند با این زمان آبیاری نیازشان تامین می شود و این کاهش چند ساعته خللی درروند تولید آنها نیز ایجاد نمی کند.

وی در خصوص مصرف بیش از اندازه انرژی در کشور اظهارداشت: طبق آمارها و مقایسه انجام شده کشور ایران از نظر سرانه تولید برق در رده های بالا قرار دارد اما از نظر مصرف هم در رده های بالا هستیم و ناترازی داریم و مصارف بهینه نیست لذا بایستی با استفاده بهینه از انرژی مهم به سمت مدیریت بهینه مصرف برویم.

اینانلو اظهارداشت: در بسیاری از کشورها صنایع «انرژی بر» را کاهش داده اند و تجهیزاتی که در تولید استفاده می شود دارای برچسب انرژی بوده و کم مصرف هستند که ما هم توصیه می کنیم مردم از خرید لوازم برقی پرمصرف خودداری کنند.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین اضافه کرد: امروزه استفاده از کولرهای گازی دیگر توجیهی ندارد زیرا حدود ۶ برابر کولرهای آبی مصرف برق دارند و هزینه برق آنها تا دو میلیون تومان درماه هم پیش بینی می شود وما به مشترکین در استان هایی مانند قزوین که دارای اقلیم معتدلی هستند توصیه می کنیم از مصرف کولرگازی خودداری و یا مصرف آن را بسیار محدود کنند.

اینانلو تصریح کرد: با مشارکت مردم در مدیریت مصرف می توان هم به صنعت برق و هم اقتصاد خانواده کمک کرد تا مشترکین هزینه کمتری پرداخت کرده و مشمول تخفیف و پاداش وزارت نیرو هم بشوند و برق پایدار هم تامین شود.

وی در خصوص گلایه برخی مشترکین کم مصرف در خصوص تعرفه ها اظهارداشت: اگر مشترک کم مصرفی فکر می کند هزینه برق وی بالا محاسبه شده شاید اشکال در جای دیگری باشد مثلا ممکن است سیم کشی برق منازل فرسوده باشد که باعث افزایش مصرف برق شده لذا توصیه می کنیم با کمک کارشناس در هر چند سال سیم کشی خانه و مغازه و شرکتها را بررسی کنند تا فرسودگی و نقصی نداشته باشد.

وی اضافه کرد: گاهی اتفاق افتاده زدن یک میخ برای نصب تابلو موجب اتصالی ضعیف و در مدار قرار گرفتن یک وسیله برقی شده و باعث افزایش مصرف شده که باید این مسائل رصد شده و مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد تا مشکل احتمالی برطرف شود.

▫️استفاده از انرژی های تجدید پذیر را جدی گر فته ایم

اینانلو در خصوص استفاده از انرژی های تجدید پذیر هم گفت: امروزه دنیا به سمت انرژی های تجدید پذیر رفته و بایستی صنایع هم به این سمت بروند و دولت هم کمک می کند تا این روش توسعه یابد که خوشبختانه قوانین خوبی در استفاده از انرژی های تجدید پذیر و پاک پیش بینی و تصویب شده از جمله قانون جهش تولید و حمایت از شرکت های دانش بنیان که برای توسعه نیروگاههای تجدید پذیر می توان از این قانون استفاده کرد.

این مدیر اظهارداشت: زاویه تابش و دمای خوب خورشید در استان قزوین موجب شده بیشترین بازده از انرژی خورشیدی را داشته باشیم اما این چون این پدیده کمی جدید و نوپاست وامیدواریم صنایع استقبال مناسبی از این مزیت ممتاز نمایند.

اینانلو یادآورشد: در این راستا صاحبان صنایع می توانند قستی از مصرف برق خود را با احداث نیروگاه خورشیدی و بادی و نصب پنل خورشیدی تامین کنند.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین یادآورشد: از دیگر برنامه های دولت واگذاری و نصب پنل های خورشیدی ۵ کیلو واتی به خانوارهای مددجو و حمایتی است که البته عموم مردم هم می توانند از این طرح استفاده کنند و از طریق بسیج سازندگی و کمیته امدادامام خمینی(ره) و بهزیستی با نصب پنل ها به یک درآمد مناسب هم دست یابند.

اینانلو بیان کرد: کمیته امداد و بهزیستی وارد این کار شده اند و حمایت می کنند تا مددجویان از این طرح استفاده کنند و وزارت نیرو هم خرید تضمینی دارد و تسهیلات بانکی هم داده می شود تا به اقتصاد خانواده کمک کند و یک درآمد پایدار ایجادشود و خرید تضمینی بیست ساله از سوی دولت از ابزارهای تشویقی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور است.

وی یادآورشد: خوشبختانه در حوزه انرژی بادی هم ظرفیت خوبی در استان داریم و تاکنون چند نیروگاه مانند کهک و سیاهپوش راه اندازی شده که ظرفیت خوبی هم در تونل بادی داریم و بیشترین سرعت باد در ایام تابستان که برق بیشتری نیاز داریم وجود دارد که می توانیم از ظرفیت این انرژی خدادادی بیشتر استفاده کنیم.

اینانلو درخصوص اصلاح و بهینه سازی شبکه برق هم گفت: شرکت توزیع نیروی برق یک سری وظایف و ماموریت های ذاتی دارد تا اصلاحات صورت گیرد و تلفات شبکه کمتر شود که دراین راستا در سال گذشته اقدامات خوبی برای بهینه سازی شبکه ها انجام شد و شبکه های فرسوده و قدیمی تعویض و با کابل های خود نگهدار جایگزین شد.

وی اضافه کرد: طرح تعویض سیم های مسی با کابل خودنگهدار در حدود ۱۲۹۰ کیلومتر اجرا شد و بیش از ۷۰ درصد شبکه برق در استان دارای کابل خود نگهدار است و تا اواخر امسال و یا نیمه اول سال آینده تمامی شبکه های سیمی با کابل خودنگهدار تعویض می شوند.

اینانلو یادآورشد: این طرح باعث می شود تلفات شبکه کمتر شده و خاموشی ها بشدت کاهش یابد و برق تحویلی به مشترکین مستمر و پایدار و بدون افت ولتاژ و پایدار باشد و ضمن بهبود ولتاژ برق از سرقت سیم های مسی هم جلوگیری شود.

وی در خصوص طرح نهضت ملی مسکن هم گفت: این طرح خوب دولت برای خانه دار شدن مردم اجرایی شده و وزارت نیرو هم وظیفه تامین برق این واحدها را برعهده دارد و در استان قزوین در شهر مهرگان هم با همکاری استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان تامین برق این مشترکین در دستور کار قرار دارد.

اینانلو از مشترکین برق در استان قزوین خواست با رعایت الگوی مصرف و همکاری با این شرکت به تامین برق مطمئن وپایدار و گذر موفق از پیک تابستان کمک کنند.