تولید انرژی پاک در استان فارس با نصب سامانه‌های خورشیدی

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق فارس از بهره برداری از 9 سامانه خورشیدی در سال جاری خبر داد.

به گزارش برقآب، معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق فارس، در مورد بهره برداری از ۹ سامانه خورشیدی در سال جاری خبر داد. از ابتدای سال جاری، تعداد ۹ سامانه خورشیدی با توان تولیدی ۹۰ کیلو وات و سرمایه گذاری بالغ بر ۲۷ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در استان فارس نصب و راه اندازی شده است. این تعداد تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۵ هزار سامانه خورشیدی افزایش خواهد یافت. استان فارس از نظر تابش خورشید دارای شرایط بسیار خوبی در ایران و جهان است، به طوری که می توان به ازای هر متر مربع، معادل ۲ هزار و ۲۰۰ کیلووات ساعت برق خورشیدی در طول سال تولید کرد.

پنل‌های خورشیدی برق خود را به شبکه سراسری ارائه می‌دهند و وزارت نیرو این برق را در قالب قراردادهای تضمینی ۲۰ ساله خریداری می‌کند. استفاده از پنل‌های خورشیدی دارای مزایایی مانند منابع انرژی پاک، دسترسی آسان، عدم ایجاد آلودگی صوتی و حمایت از سوی دولت است. علاوه بر این، پنل‌های خورشیدی طول عمر مفید ۲۰ ساله داشته و با شستشوی حداقل ماهی یکبار می‌توان بازدهی آنان را افزایش داد.

برای راه‌اندازی سامانه‌های خورشیدی در استان فارس، متقاضیان باید دارای انشعاب برق به نام خود در محل مورد تقاضا برای نصب نیروگاه خورشیدی باشند. ثبت نام و ارسال درخواست برای نصب سامانه خورشیدی از طریق سایت شرکت توزیع نیروی برق استان فارس امکان پذیر است و مجوز برای تمام تعرفه‌های خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی نیز صادر می‌شود. همچنین، اتصال نیروگاه متقاضی با کنتور مستقل به شبکه برق از جمله شرایط لازم برای نصب سامانه خورشیدی در استان فارس است. متقاضیان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی www.satba.gov.ir مراجعه کنند.