سخنگوی صنعت برق عنوان کرد؛

تدوین ۱۴۰ برنامه عملیاتی برای گذر از تابستان ۱۴۰۲

سخنگوی صنعت برق با اشاره به تدوین 140 برنامه عملیاتی از سوی وزارت نیرو گفت: برای گذر موفق از تابستان سال آینده، بالغ بر ۱۴۰ برنامه عملیاتی تدوین شده که در سه سرفصل توسعه ظرفیت نیروگاهی، توسعه شبکه برق و بخش اقدامات سمت مصرف و مدیریت مصرف کنندگان می باشد .

به گزارش روابط عمومی، “مصطفی رجبی مشهدی” سخنگوی صنعت برق در نشست خبری که در شرکت مدیریت شبکه برق ایران برگزار شد با اشاره به پیش بینی سه سناریو مختلف برای اوج بار سال آینده گفت: برای رشد مصرف برق در سال آینده رشد ۳ درصد، ۴.۵ درصد و ۶ درصد را پیش بینی کردیم و برای هرکدام برنامه مشخص داریم ولی طبق برآوردهای صورت گرفته با رشد ۵/۴ درصد و ۷۲ هزارو پانصد مگاوات مواجه خواهیم شد که مقرر شده با پیاده سازی ۱۴۰ اقدام عملیاتی که شامل برنامه هایی نظیر توسعه ظرفیت نیروگاهی و اقدامات مدیریت مصرف کنندگان خواهد بود از دوره اوج بار تابستان آینده عبور کنیم .
وی ادامه داد: بخش توسعه ظرفیت نیروگاهی از پیک تابستان ۱۴۰۱ تا پیک تابستان سال آینده، به‌میزان ۷ هزار و ۷۷۸ مگاوات انجام می‌شود که حدود ۶ هزار مگاوات آن نیروگاه جدید است .
رجبی مشهدی تصریح کرد: ۸۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا اوج بار سال آینده وارد مدار می‌شود و حدود ۱۸۸ مگاوات هم از توان نیروگاه‌های مقیاس کوچک و ۷۳۰ مگاوات هم نیروگاه‌های آسیب‌دیده ترمیم خواهند شد و به مدار خواهند آمد همچنین برنامه‌ریزی شده است که یک‌هزار و ۷۳۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی دچار حادثه‌شده برای تابستان به مدار بهره‌برداری برسد.
وی با اشاره به توسعه شبکه‌های انتقال برق، گفت: ۴۷ برنامه دارای اولویت در این زمینه در نظر گرفته که شامل احداث پست‌های جدید و احداث خطوط می‌شود و در این راستا به دنبال رفع مشکلات هستیم.
سخنگوی صنعت برق در رابطه با سوخت مصرفی در نیروگاه‌ها گفت: در نیروگاه‌ها ۸۰.۶ درصد از سوخت گاز، ۱۱.۶ درصد از گازوییل و ۷.۸ درصد از مازوت استفاده می‌شود که در دوره سرد این عدد تغییر می‌کند.
وی ادامه داد: در فصل سرد ۵۰ درصد گاز و ۵۰ درصد سوخت مایع در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود که سوخت گازوییل دو برابر مازوت مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها ۱۵ درصد نیروگاه‌ها قابلیت استفاده از مازوت را دارند.
رجبی مشهدی درباره مشارکت بخش صنعت برای صرفه جویی و احداث نیروگاه جدید در سال ۱۴۰۱ گفت: اولین واحد در سمنان با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات به مدار آمده است و برنامه این است که ۱۴۷۸ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید تا اوج بار ۱۴۰۲ وارد مدار شود تا محدودیت‌ها مدیریت شود.
ایشان درباره جایگزینی نیروگاه بعثت با نیروگاه کلاس F گفت: در این زمینه مشغول رایزنی با محیط زیست هستیم و قرار است مسئولان مربوطه در سازمان محیط زیست، یک نوبت بازدید از پروژه داشته باشند .
وی یاد آور شد : ظرفیت تولید برق در تهران کمتر از نیاز مصرف است، به عبارت دیگر در تهران، البرز و قم بیشترین مصرف برق را داریم که رقم آن ۱۱ هزارو ۷۰۰ مگاوات است؛ بنابراین باتوجه به محدودیت شبکه برق از نیروگاه‌های پربازده استفاده می‌کنیم. ایشان تصریح کرد : با استفاده از نیروگاه کلاس F به راندمان ۵۵ درصدی در نیروگاه بعثت می‌رسیم و این در حالی است که راندمان فعلی نیروگاه کمتر از نصف این رقم است.