در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح شد؛

تامین ۳۳ درصد برق هرمزگان توسط نیروگاه بندرعباس

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس با اشاره به اینکه نیروگاه بندرعباس قدیمی ترین صنعت هرمزگان است که از سال 1356 کار ساخت آن آغاز و اولین واحد آن در سال 1359 وارد مدار تولید شد و آخرین واحد نیروگاه 4 بخار در سال 1364 به بهره برداری رسید، گفت : نیروگاه بندرعباس تقریبا بار 33 درصدی تولید کل برق هرمزگان را در پیک تابستان به دوش می کشد و تا این لحظه در ادوار و سال های مختلف سرافراز بوده است و با همت و تلاش پرسنل خود توانسته از این آزمون سربلند و پیروز بیرون بیاید.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان داریوش محمودی در نشست خبری که در نیروگاه بندرعباس برگزار شد در جمع خبرنگاران استان ، افزود: در دولت سیزدهم و با مدیریت خوب مدیر مادر تخصصی نیروگاه برق، مدت ۲ سال است که خاموشی را در کل کشور نداریم بخصوص در استان هرمزگان در صورتی که در سال های قبل از آن، شاهد خاموشی های متعدد بودیم که اکنون خط قرمز وزارت نیرو خاموشی است.
محمودی ، بابیان اینکه نیروگاه بندرعباس بافت بسیار مردمی و بومی از نظر تعداد پرسنل دارد که حدود ۹۵ درصد پرسنل نیروگاه بومی هستند و به عنوان سنبل صنعت استان شناخته می شود، توضیح داد: حدود ۸۰۰ نفر پرسنل مشغول بکار هستند که گاهی بواسطه کار تعمیراتی و اورهال حدود ۱۰۰ نفر دیگر به ما اضافه می شوند و درمجموع به حدود ۹۰۰ پرسنل می رسد.
وی، با بیان اینکه در طول یکسال اخیر توانستیم کارهای بزرگی را در نیروگاه انجام دهیم، ادامه داد : کل واحدهای نیروگاه شامل واحدهای یک ، ۲ ، ۳ و ۴ در حال تعمیرات بود و همچنین واحد یک گازی و واحد ۴ بخار در دست تعمیرات اورهال بود که این تعمیرات از اواخر پاییز سال گذشته تا اواخر خرداد امسال ادامه داشت و با تلاش پرسنل قبل از پیک بار با حداکثر توان عملی به مدار تولید بازگشت.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس با اشاره به اینکه این نیروگاه بواسطه قدمت و عمر بالای قطعات تقریبا به حدود ۲۷۰ تا ۲۶۰ مگاوات کاهش پیدا کرده ولی در حال حاضر در تابستان با توجه به اینکه شرایط اقلیمی و محیطی تغییر پیدا کرده، واحدها در همین مرز در حال تولید هستند، تصریح کرد : امسال رکورد تولید شکسته شد و قابلیت تولید ۱۰۵۰ مگاوات در ساعت را در این لحظه داریم و بواسطه برخی از ملاحظات فنی بیشتر از این هم می توانیم تولید داشته باشیم که در حال حاضر با توجه به طول عمر واحدها و قدیمی بودنشان در یک حاشیه امنیت ۱۰۵۰ مگاواتی قابلیت تولید داریم.
محمودی با بیان اینکه واحد یک و ۴ واحدهایی بودند که کارهای زیادی بر روی آن انجام گرفت و نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر ساعت کار تعمیراتی بر روی این ۲ واحد انجام شد، خاطرنشان کرد : واحد ۴ حدود ۴۵۰ هزار ساعت کار عملیاتی و بقیه ساعات کاری هم به واحدهای یک و ۴ مربوط می شد و در واحد یک کارهای بسیار بزرگی انجام شد و برای اولین بار توانستیم پره های توربین ال پی را در خود نیروگاه تعویض کنیم زیرا در زمستان سال قبل دچار شکستگی شده بودند و برای اولین بار در کارگاه و محیط نیروگاه بندرعباس این کار محقق شد و همچنین بالانس و تنظیمات ثانویه برای نصب آنها در نیروگاه بندرعباس صورت گرفت.
وی یادآور شد : نیروگاه بندرعباس با توجه به پتانسیل علمی ، فنی و تجربی که در اختیار دارد توسط کارشناسان جوان و متخصص بومی توانست در سال ۱۴۰۱حدود ۵۰۰۰ قطعه تولید کند و یا بر ساخت این قطعات راهبری و نظارت داشته باشد که بوسیله شرکت های پیمانکاری و دانش بنیان ساخته شود که این رقم تقریبا حدود یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی در برداشته است.
این مسئول مطرح کرد : امسال توانستیم حدود ۲۰۰۰ قطعه را در داخل بسازیم که این رقم نسبت به سال گذشته رقم خوبی است و شاهد رشد آن هستیم.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس با اشاره به اینکه حدود ۹۵ درصد قطعات نیروگاه ساخت داخل است، بیان داشت: ایران جزء ۵ کشور سازنده نیروگاه ، قطعات و تجهیزات نیروگاهی است که این امر در دنیا منحصر به کشورهای اندکی است .

محمودی اضافه کرد : در حوزه منابع انسانی و سیستم های توسعه مدیریت، در سال قبل توانستیم ۳۴ نفر از پرسنل نیروگاه را تبدیل وضعیت کنیم و در مجموع ۱۱۶ نفر از پرسنل ایثارگر را جذب نیروگاه شدند و آمار خوبی را در این زمینه داریم همچنین در رابطه با افزایش حقوق و درصد مزد دریافتی پرسنل بیشترین افزایش را در حق جذب اعمال کردیم و به میزان قابل توجهی در سال گذشته و نیز امسال انجام شد.
وی ، اذعان داشت : در نیروگاه بندرعباس از ابتدای امسال طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا کردیم و این امر نقش بسزایی در افزایش حق و حقوق و رضایتمندی پرسنل داشته است.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس ، اشاره کرد : در رابطه با حفظ و صیانت از محیط زیست نیروگاه در سال قبل حدود ۶۰۰ اصله درخت های بومی را در محیط نیروگاه و شهرک مسکونی کاشته شد و تحت پایش و رشد مداوم قرار دارد که امیدواریم جایگزین خوبی برای درخت های قدیمی باشند.

فضای کل نیروگاه را در بر می‌گیرد در رابطه با استاندارد مکان های صنعتی تقریبا استاندارد خوبی است همچنین نیروگاه همیشه در مقابل حفظ و نگهداری محیط زیست که پرسنل و خانواده هایشان از این فضا بهره مند هستند خودش را مسئول می داند .

گفتنی است ، نیروگاه برق بندرعباس مشتمل بر ۶ واحد است، شامل ۴ واحد بخار و ۲ واحد گازی و هر کدام از واحدهای بخار به ظرفیت نامی ۳۲۰ مگاوات و ۲ واحد گازی به ظرفیت ۲۵ مگاوات که در مجموع ۱۳۳۰ مگاوات ظرفیت نامی در آن سال ها نصب شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.