بیماری های عفونی از چه طریقی منتقل می شوند؟

یکی از مهم ترین و شایع ترین بیماری های جهان، بیماری های عفونی هستند که در طول تاریخ همواره جان انسان ها را تهدید کرده اند. از آنجایی که بیماری های عفونی امکان سرایت به سایر افراد و ایجاد همه گیری را دارند، آگاهی در مورد نحوه انتقال آنها در پیشگیری از بیماری تاثیرگذار خواهد بود. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب به اطلاعات بیشتری احتیاج داشتید، توصیه می شود از طریق سامانه پذیرش 24 با بهترین متخصص عفونی تهران ارتباط برقرار کنید.

منظور از بیماری عفونی چیست؟

منظور از بیماری عفونی، نوعی بیماری است که به وسیله میکروارگانیسم هایی مثل باکتری، ویروس، قارچ یا انگل ایجاد می شود. البته میکروارگانیسم هایی در سراسر کره زمین و حتی داخل بدن ما زندگی می کنند که برخی از آنها در شرایط خاص می توانند بیماری ایجاد کنند.

نکته حائز اهمیت در مورد بیماری های عفونی این است که قابلیت انتقال به سایر افراد را دارند. این بیماری ها قادرند از طریق حشرات یا حیوانات و مصرف مواد غذایی به انسان منتقل شوند. همچنین برخی عامل های عفونی قادرند از انسان به حیوان یا بالعکس منتقل شوند.

علائم و نشانه های بیماری های عفونی در میان افراد مختلف و بسته به نوع بیماری متفاوت است که در ادامه به آن می پردازیم. اگرچه بسیاری از افراد قادرند برخی بیماری ها را تشخیص دهند اما برای تشخیص دقیق بیماری و درمان آن لازم است توسط متخصص عفونی تهران معاینه شوید.

علائم بیماری های عفونی

علائم هر یک از بیماری های عفونی ممکن است متفاوت باشد و حتی متخصص عفونی تهران با مشاهده همین علائم بیماری را تشخیص می دهد. اما علائم متداول عفونت در بدن شامل:

  • تب
  • سر درد
  • دردهای عضلانی
  • اسهال و استفراغ
  • خستگی بدن
  • سرفه

بیماری های عفونی ممکن است اعضای مختلف بدن را درگیر کنند و بنا بر اندامی که در آن درگیر میشوند علائم متفاوتی دارند. با اینکه علائم بسیاری از این بیماری ها مشترک است، تفاوت های جزئی می تواند به تشخیص درست و ارائه راه حل درمانی کمک کند.

بیماری های عفونی از چه طریقی منتقل می شوند؟

به گفته بهترین متخصص عفونی تهران بنا بر نوع بیماری، راه های انتقال متفاوتی برای بیماری های عفونی وجود دارد. متداول ترین راه های انتقال این بیماری ها شامل:

تماس مستقیم

اولین راه برای انتقال اغلب بیماری های عفونی، برقراری تماس مستقیم با شخص یا حیوان مبتلا است. از جمله بیماری هایی که از این طریق منتقل می شوند شامل:

  • انتقال از انسان به انسان: عفونت های ویروسی و میکروبی قادرند از طریق تماس مستقیم انسان با انسان منتقل شوند. این امر از طریق سرفه، عطسه، لمس، روبوسی و حتی دست دادن انجام شده و می تواند فرد سالم را مبتلا کند.
  • انتقال جنسی: بسیاری از عفونت ها از طریق تماس جنسی یا تبادل مایعات انتشار می یابند. شخص ناقل میکروب یا ویروس می تواند بدون هیچ علائمی از این طریق عفونت رامنتقل کند. بیماری های مثل HPV، HIV و هپاتیت از این راه منتقل می شوند.
  • انتقال از مادر به فرزند: مادر می تواند از طریق ارتباط خود با جنین در دوران بارداری، عفونت های ویروسی را منتقل کند. این بیماری ها از طریق جفت یا شیر مادر و تماس با مایعات بدن به جنین انتقال می یابند.
  • انتقال حیوان به انسان: عفونت های حیوانی می توانند از طریق ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با حیوانات سرایت پیدا کنند. میکرو ارگانیسم های بیماری زا در بدن حیوانات ممکن است از طریق گزیدگی، خراشیدگی و حتی دست زدن به حیوانات به انسان منتقل شوند.

تماس غیر مستقیم

تماس غیر مستقیم معمولا با انتقال میکروارگانیسم ها از اشیاء به بدن صورت می گیرد. بسیاری از میکروب ها قادرند از طریق وسایلی مثل رومیزی، دستگیره در، موبایل و یا دستگیره شیر آب منتقل شوند. بسیاری  از عفونت های پوستی می توانند از این طریق به بدن فرد سرایت کنند. به گفته متخصص عفونی تهران رعایت اصول بهداشتی بیشترین نقش را جلوگیری از ابتلا به این بیماری های عفونی دارد.

نیش حشرات

بعضی از حشرات حامل بیماری مثل کک ها،  شپش ها، کنه ها، پشه ها و … قادرند برخی میکروب ها را از میزبانی به میزبان دیگر منتقل کنند. این حشرات به عنوان حامل شناخته می شوند و می توانند بیماری های بسیار خطرناکی مثل مالاریا، تب کنگو یا ویروس غرب نیل را منتقل کنند.

آلودگی های غذایی

عفونت‌های غذایی اغلب باعث ایجاد بیماری‌های گوارشی می‌شوند اما می‌توانند سیستم‌های دیگری را نیز درگیر کنند. به عنوان مثال باکتری اشرشیاکلای از طریق غذاهای نیمه پخته یا و عامل بیماری وبا می‌توانند از طریق آب و سبزیجات به بدن فرد منتقل شوند.

 

بیماری-های-عفونی-از-چه-طریقی-منتقل-می-شو

چه زمانی باید به متخصص عفونی تهران مراجعه کنیم؟

برخی علائم به طور خاص ممکن است ابتلا به بیماری ‌های عفونی را نشان دهند که در پی بروز آنها باید به متخصص عفونی تهران مراجعه کنید:

  • تب غیر عادی
  • مشکلات بینایی ناگهانی
  • گزیدگی توسط حیوانات
  • علائم و بثورات پوستی
  • داشتن مشکلات تنفسی
  • تجربه سردرد همراه با تب

توجه داشته باشید که تب اصلی ‌ترین علامت بیماری ‌های عفونی است.