برنامه ریزی جهت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی

استاندار قزوین گفت: جهت مدیریت مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی نیازمند تدابیر جدی و برنامه ریزی مدون هستیم.
به گزارش برقاب : در خصوص برنامه ریزی جهت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی در ابتدای جلسه تنش آبی استان قزوین، محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین با اشاره به موضوع کم آبی و تنش هایی که به این دلیل در استان با آن مواجه هستیم، اظهار داشت: آب امروزه یکی از مهمترین و اساسی ترین موضوعات جامعه است که باید همه متولیان چه در حوزه‌‌های تخصصی و چه در سایر حوزه‌ها به ویژه در حوزه فرهنگی برنامه ویژه‌ای در این خصوص داشته باشند.
وی افزود: دشت قزوین به دلیل استحصال بی‌رویه آب و خشکسالی های سنواتی که منجر به منفی شدن تراز دشت شده وضعیت مناسبی ندارد که اثرات آن در دو بخش قابل رصد و مشاهده است، یکی افزایش عمق و کاهش میزان دبی قابل برداشت از چاه های موجود و دیگری فرونشست زمین است.
استاندار قزوین جهت مدیریت مصرف آب گفت: ادامه وضعیت موجود می تواند همه ارکان حیات، تولید غذا، سلامت و بهداشت را که به نحوی به آب وابسته هستند، تحت تاثیر قرار دهد، لذا باید برای برون رفت از شرایط فعلی و جلوگیری از تنش های احتمالی تدابیری ویژه‌ای اندیشید.
علایی با اشاره به برنامه‌ریزی یک و نیم سال گذشته در خصوص تمرکز بر طرح‌های احیاء دشت قزوین شامل راه اندازی بازار محلی سهم آب، تجهیز چاه های مجاز استان به کنتورهای هوشمند، اصلاح الگوی کشت و برنامه‌ریزی برای بخش کشاورزی که بیشترین میزان مصرف آب را به خود اختصاص داده، خاطرنشان کرد: با توجه به سوء استفاده های صورت گرفته از این ثروت بی بدیل (منابع آّب)، نیازمند اخذ تدابیر و برنامه ریزی جدی در مدیریت و مصارف آب به ویژه بخش در کشاورزی هستیم.
استاندار قزوین یادآور شد: مردم فهمیم و متدین استان توجه داشته باشند موضوع کمبود آب بسیار جدی است، ما هم مسئول شرایط فعلی و هم امانت دار آینده هستیم. متاسفانه ۳۰ درصد از منابع آب در دسترس در مدت زمان کوتاه ۱۵-۱۰ سال مصرف شده و د رکنار آن تغییرات اقلیمی، گرم شدن زمین و کاهش میزان بارندگی‌ها نیز سبب تشدید این بحران شده است.
وی افزود: موضوع تنش آبی موضوعی نیست که حاکمیت به تنهایی بتواند آن را مدیریت کند و این مهم نیازمند عزم جدی دستگاه‌های ذیربط و استفاده از ظرفیت های مردمی است.
در ادامه این نشست مهدی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با تاکید بر اجرای مصوبات جلسات قبلی و لزوم برخورد با چاه‌های غیرمجاز استان عنوان کرد: موضوع تنش آبی فقط موضوع امروز و دیروز ما نیست، بلکه موضوع فردا و آینده ماست.
وی افزود: طی جلسات متعدد با حضور مدیران و متولیان امر مشکلات و چالش‌های تنش آبی در استان احصاء شده که این موضوعات در قالب ۵ دسته، مدیریت منابع، مدیریت و بهره وری، مدیریت ذینفعان، مدیریت کیفیت آب و مدیریت فرهنگی و ارتباط با رسانه ساماندهی شده است.
رجحانی تصریح کرد: آگاهی و همراه کردن مردم در حوزه مدیریت مصرف آب نیاز به همکاری جدی سازمان صدا و سیما، شرکت آب منطقه‌ای و دستگاه‌های ذیربط دارد.