یادداشت : حامد شجاعی باغینی

بانوان خانه دار محور اصلی مدیریت برق در خانه

چگونگی مصرف برق یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی هزینه های تامین این انرژی می باشد و می توان اشاره داشت، استفاده از وسابل پر مصرف برق از ساعت ۱۰ شب تا ۱۰ صبح کمک شایانی به مدیریت مصرف خانوار و کاهش نوسانات خواهد کرد . برای نیل به این هدف نیاز به اطلاعات صحیح و مناسب در ارتباط با مصرف لوازم برقی می باشد . لذا برگزاری کارگاه های آموزشی مدیریت مصرف برق ویژه زنان خانه دار باید مورد توجه قرار گیرد .

به گزارش برقآب،چگونگی مصرف برق یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی هزینه های تامین این انرژی می باشد و می توان اشاره داشت، استفاده از وسابل پر مصرف برق از ساعت ۱۰ شب تا ۱۰ صبح کمک شایانی به مدیریت مصرف خانوار و کاهش نوسانات خواهد کرد . برای نیل به این هدف نیاز به اطلاعات صحیح و مناسب در ارتباط با مصرف لوازم برقی می باشد . لذا برگزاری کارگاه های آموزشی مدیریت مصرف برق ویژه بانوان خانه دار باید مورد توجه قرار گیرد .

” مصرف صحیح آب و برق و مدیریت هزینه در خانواده های ایرانی با محوریت زنان الگوی بسیار مناسبی است و در راستا تحقق این مهم کافی است که آموزش های لازم به آنها داده شود “
کلیه شهروندان بخصوص بانوان می توانند با رعایت الگوی مصرف برق و تغییر نوع رفتار مصرفی خود نقش اساسی را در این زمینه ایفا نمایند . خانواده اولین کانون اجتماعی و مهمترین رکن اساسی جامعه می باشد و آموزش در شیوه ها و زمینه های مختلف مخصوصا توسط زنان بیشترین تاثیرگذاری را در مدیریت کالاهای مصرفی و چگونگی مصرف از جمله مصرف برق دارد و فرهنگ سازی در این زمینه بر روی کودکان قطعا اثر خود را بر جای خواهد گذاشت .

زنان نه تنها در خرید لوازم برقی کم مصرف و دیگر مواد و کالاهای مورد نیاز نقش تعیین کننده ای دارند بلکه در درست مصرف کردن و همچنین نگهداری مواد مصرفی نیز می توانند با اعمال روش های صحیح مدیریتی به اقتصاد خانواده کمک نمایند. امروزه زنان در تمامی ابعاد اقتصادی ، اجتماعی و تربیتی نقش مهمی ایفاء می کنند و توانسته اند این وظیفه خطیر را متناسب با نیازهای هر زمان به نحو مطلوبی انجام دهند.

با توجه به اینکه بیشتر فعالیت های اقتصادی زنان در خانواده به مصرف انرژی بر می گردد نمی توان نقش کلیدی زنان در اصلاح الگوی مصرف، نادیده گرفت و اصلاح الگوی مصرف یک رسالت ملی است .

نقش زنان در مدیریت انرژی نقشی کلیدی است چرا که این بانوان خانه دار هستند که می توانند نقطه شروع الگو باشند و با طرح الگوی مناسب برای مصارف خانگی ، الگوی فراگیر را در جامعه مطرح کنند. بانوان با اعمال مدیریت، بار مصارف وسایل برقی را تشخیص داده و می توانند در شکوفائی اقتصاد کشور نقش آفرین باشند . اگر رفتار مصرفی بانوان در خانه تغییر یابد این امر به تنهایی نقش به سزایی در تغییر رفتار مصرفی در دیگر اعضای خانواده به ویژه فرزندان دارد و باعث آموزش و انتقال غیرمستقیم، بهینه سازی مصرف انرژی در خانواده و در نهایت جامعه می شود. با تاکید بر اینکه مصرف بهینه انرژی از راه های حمایت از سرمایه ملی و رشد اقتصاد کشور است، زنان جامعه اسلامی باید آگاهی خود را نسبت به مصرف درست و به جای انرژی افزایش دهند و آموزش های لازم را در این زمینه فرا گیرند . انرژی از منابع زیربنایی کشور است و حفظ امنیت و بقای این ثروت ملی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . زنان ایرانی دارای استعداد و نبوغ زیادی هستند که با استفاده از این توانایی ها و کمک سایر نهادها در اصلاح الگوی مصرف نقش به سزایی دارند