سرپرست معاونت بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای کاشان مطرح کرد:

افتِ فراتر از پیش بینی سطح آب زیر زمینی دشت کاشان

سرپرست معاونت بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای کاشان گفت: افت سطح آب زیرزمینی در دشت کاشان فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.

به گزارش پایگاه خبری برقآب، به نقل از روابط عمومی آبفا کاشان؛ محسن شمس همزمان با روز جهانی زمین پاک در گفتگو با «آب نما» تصریح کرد: دشت کاشان از حدود چهار دهه قبل ممنوعه و سپس ممنوعه بحرانی اعلام شده است؛ لذا در طول یک دهه گذشته هم افت سطح آب زیرزمینی ادامه داشته و در بیشتر مناطق آن حتی فراتر از پیش بینی ها بوده است.در برخی مناطق امکان تامین آب شرب از منابع آب زیرزمینی به امری محال تبدیل شده است.

او گفته این افت سطح آب، نه تنها تأثیر منفی شدید بر میزان آب قابل بهره‌برداری و در دسترس داشته، بلکه باعث تنزل کیفیت آب شده است.

سرپرست معاونت بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای کاشان تصریح کرد: به دلیل ضرورت دستیابی به استانداردهای ملی و اهمیت ایمنی و سلامت آب شرب شهروندان، از جنبه‌های کمیت و کیفیت موجب افزایش روزافزون هزینه‌های تامین شده و

وی افزود: دلایل مختلفی در بروز این وضعیت وخیم تامین آب منطقه مؤثر بوده است. عدم اعمال مدیریت یکپارچه حوضه آبریز و مدیریت غیرعلمی و مبتنی بر تامین صرف و رقابت نظارت نشده بهره برداری دلیل کلی این وضعیت بوده و متاسفانه دلایل طبیعی مانند بروز خشکسالی‌های طولانی مدت و تغییر اقلیم در مقیاس فراملی مزید بر علت شده است.

 شمس گفت: به نظر می رسد مهمترین راه نجات و کاهش تنش آبی ایجاد شده ؛ تغییر رویکرد از بهره برداری بر مبنای مدیریت تامین به مدیریت تقاضا و اجرای کامل جزء به جزء مدیریت تقاضا می باشد. چراکه با روند کنونی مشکلات بصورت نمایی افزایش خواهد یافت.