یاداشت : حامد شجاعی باغینی

ارزهای دیجیتال مهمان ناخوانده صنعت برق

ارارزهای دیجیتال یا رمز ارزها ، این روزها یکی از رایج ترین مباحث مطرح شده در رسانه‌هاست. استفاده معدنکاران یا همان ماینرهای بیت کوین از برق ارزان و یارانه‌ای آن هم بدون مجوزهای لازم، به یک چالش عظیم در صنعت برق مبدل شده است.

به گزارش برقآب،ارارزهای دیجیتال یا رمز ارزها ، این روزها یکی از رایج ترین مباحث مطرح شده در رسانه‌هاست. استفاده معدنکاران یا همان ماینرهای بیت کوین از برق ارزان و یارانه‌ای آن هم بدون مجوزهای لازم، به یک چالش عظیم در صنعت برق مبدل شده است.
پیش از هر چیز باید به این نکته توجه کرد که قیمت یارانه‌ای برق تنها منافع ماینرها را تامین نمی‌کند، بلکه صنایع بزرگ انرژی‌بر متعددی را از محل یارانه قابل توجه قیمت برق منتفع می‌کند.
اینکه امروز مصرف برق برای تولید ارزهای دیجیتال، توجه و نگاه کشور را به ارزانی قیمت برق جلب کرده، رخداد مثبتی است اما مهمتر آن است که بپذیریم که تعدد صنایع بهره‌بردار از برق ارزان‌قیمت بسیار بیشتر از تولیدکنندگان ارز دیجیتال است.
در خصوص ارزهای دیجیتال باید بپذیریم که ماینرهای بیت‌کوین در ایران تاکنون از نرخ برق یارانه‌ای استفاده کرده و حتی گاهی از مراکزی که از برق رایگان برخوردارند، سوء استفاده می‌کنند. برق ارزان آنقدر میزان سودآوری در ارزهای دیجیتال را افزایش داده که سرمایه‌گذاران خارجی نیز در ایران مزارع بیت کوین راه‌اندازی کرده‌اند.
اما از سوی دیگر استقبال قشر جوان به دلیل عدم اشتغال و درآمد پایدار باعث شده که میزان استفاده غیرمجاز از دستگاه های رمز ارزدیجیتال افزایش یابدکه این امربه یک چالش برای صنعت برق مبدل شده است چراکه استفاده غیرمجاز از رمز ارزها در پیک بار و ساعت اوج مصرف قطعا باعث خسارت به شبکه توزیع میشود که برای جبران و ترمیم شبکه باید هزینه احداث شبکه متقاضیان فاقد برق برای اصلاح شبکه آسیب دیده هزینه گرددکه این باعث کندی خدمت رسانی به مشترکین جدید صنعت برق میشود.
هرچند که وزارت نیرو و شرکت توانیر براساس مصوبه هیات وزیران اعلام کرد تا برای کسانی که در چارچوب قانون می خواهند در زمینه استخراج رمز ارز فعالیت کنند برق مورد نیاز آنها را تامین کرده و کمک های لازم را انجام دهند اما متاسفانه به دلایل مختلف تعدادی دیگر هستند که دنبال منافع بیشتر با ضرر رساندن به مردم هستند که با این گروه که با استفاده غیرقانونی از شبکه توزیع اقدام به استخراج ارز دیجیتال میکنند از سوی مراجع ذیصلاح برخورد خواهد شد.
به گفته مسئولین صنعت برق استفاده از برق خانگی برای استخراج رمز ارز به دلیل مصرف بیش از حد مجاز، امکان آتش گرفتن سیم‌کشی خانه‌ها را افزایش می‌دهد که این امر ضمن افزایش احتمال آتش‌سوزی در خانه، به وسایل برقی دیگر آسیب جدی وارد می‌کند از طرف دیگر به دلیل فشار بیش از حدی که به شبکه برق ساختمان وارد می‌شود، امکان بروز خسارت به وسایل برقی همسایگان بیشتر است.
اکنون و در این روزهای گرم سال و پیک بار تابستان که طبق دستورالعمل وزارت نیرو استفاده کنندگان مجاز رمز ارزهای دیجیتال باید نسبت به قطع دستگاه ها یا مزرعه دیجیتال خود اقدام نمایند امیداست که همه مشترکین صنعت برق در صورت مشاهده استفاده از برق خانگی یا انشعاب غیرمجاز برای استخراج رمز ارز دیجیتال موارد را به سایت سمات توانیر یا مرکز فوریت های برق شرکت های توزیع اطلاع دهند تا از مخاطرات احتمالی جلوگیری شود.