احداث فاز اول طرح شبکه آبیاری سبلان در مشگین شهر

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل گفت: با تأمین بخشی از منابع مالی لازم از محل اعتبارات فاینانس داخلی با عاملیت با توسعه تعاون به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال و ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمومی در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت آب منطقه ای استان اردبیل، عملیات اجرایی احداث […]

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل گفت: با تأمین بخشی از منابع مالی لازم از محل اعتبارات فاینانس داخلی با عاملیت با توسعه تعاون به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال و ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمومی در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت آب منطقه ای استان اردبیل، عملیات اجرایی احداث و تکمیل فاز اول طرح شبکه آبیاری سبلان در شهرستان مشگین استان اردبیل در جبهه های مختلف در دست انجام می باشد.

مهندس عباس جنگی مرنی با بیان اینکه به دنبال تامین مالی برای اجرای فاز دوم این طرح هستیم، افزود: برای تامین نیاز مالی اجرای باقی مانده طرح شبکه آبیاری سبلان، از طریق فاینانس داخلی، پیگیریهای لازم از طرف شرکت آب منطقه ای اردبیل انجام میشود تا فاز دوم این طرح نیز در آینده احداث گردد.

وی تصریح کرد: فاز اول طرح شبکه آبیاری سبلان که آب ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار دیگر از اراضی پایاب سد سبلان را تامین خواهد کرد، شامل ۲۸ کیلومتر خطوط نیمه اصلی،  ۱۰ کیلومتر خطوط انتقال فرعی، تکمیل و احداث ۸ باب ایستگاه پمپاژ به مساحت ۳۶۰۰ متر مربع و ۱۵ باب مخازن ذخیره به حجم کل ۲۵۰۰۰ متر مکعب می باشد.

مهندس جنگی مرنی اظهار داشت: تمام تلاش شرکت آب منطقه ای استان اردبیل این است که با دریافت اعتبار مالی مناسب، همزمان با عملیات اجرایی، در تأمین برق مورد نیاز پروژه نیز اقدام نمایم تا در زمان مناسبی این طرح را به بهره برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل خاطرنشان کرد: حدود ۴ کیلومتر از خطوط نیمه اصلی این پروژه احداث گردیده و در حال حاضر اسکلت فلزی سوله های ایستگاههای پمپاژ ساخته شده و در هفته آتی وارد کارگاه خواهد شد و عملیات اجرایی احداث ابنیه های ایستگاه های پمپاژ نیز آغاز گردیده که با تکمیل سازه های ایستگاه های پمپاژ ، نصب تجهیزات مکانیکال و الکتریکال آن آغاز خواهد شد.

نماینده مجری طرح شبکه آبیاری سبلان نیز با ارائه گزارشی اظهار داشت: پروژه فاز اول طرح شبکه آبیاری سبلان با هدف تامین آب کشاورزی اراضی یک شهر و ۱۱ روستا از توابع شهرستان مشگین شهر، شامل ۱۹۲۰ هکتار اراضی باغی و ۱۲۸۰ هکتار اراضی زراعی  در جبهه های مختلف از جمله انجام عملیات لوله گذاری خطوط انتقال آب و احداث سازه های ایستگاههای پمپاژ، با جدیت و با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال اجرا می باشد.

مهندس علیرضا معتمدی اظهار داشت: علاوه بر عملیات اجرایی شبکه های اصلی و ایستگاههای پمپاژ و تأسیسات وابسته فاز اول طرح، عملیات اجرایی اصلاح و تکمیل شبکه فرعی نیز در حال انجام می باشد همچنین با توجه به اتمام عملیات اجرایی ناحیه عمرانی دوم، شامل اراضی روستاهای ارجق و گویج، مجوزات لازم از شرکت توزیع نیروی برق استان در جهت تأمین برق مورد نیاز ایستگاه پمپاژ این ناحیه اخذ گردیده و مناقصه تأمین برق آن در حال برگزاری می باشد.

وی افزود: با تأمین برق مورد نیاز ، بهره برداری از این ناحیه آغاز خواهد شد و حدود ۲۱۰ هکتار از اراضی پایاب سد سبلان، از سیستم مدرن آبیاری بهره مند خواهند شد.

پرداخت ۵۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار مالی جدید به طرحهای مهم بخش آب استان اردبیل 

مهندس اکبر بهنامجو استاندار اردبیل به همراه مهندس شایقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، دکتر عظیم زاده مشاور عالی استاندار و مهندس عباس جنگی مرنی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل با دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست مشترک در سازمان برنامه و بودجه کشور، در خصوص پیشرفت فیزیکی عملیات عمرانی طرحهای بخش آب استان اردبیل گفتگو و بررسی شد و نیازهای اعتباری طرحهای مهم آب استان اردبیل ارائه گردید.

پس از ارائه گزارشهای آخرین وضعیت و پیشرفت عملیات اجرایی طرحهای مهم بخش آب استان و نیازهای اعتباری آنها توسط مهندس اکبر بهنامجو استاندار اردبیل و مهندس عباس جنگی مرنی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل و تشریح وضعیت اعتبارات جذب شده این طرحها توسط دکتر شایقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل، دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دستور موافقت برای پرداخت ۵۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار مالی به صورت اوراق مالی برای طرح شبکه اصلی آبیاری و زهکشی خداآفرین و ۷۰۰ میلیارد ریال برای طرح سد مخزنی عمارت صادر کرد.

در این جلسه همچنین معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مساعدت لازم را برای تامین مالی پروژه احداث تصفیه خانه آب شرب سد تازه کند از منابع مختلف، انجام داد.