پایداری برق در گلوگاه مرکزی کشور با اجرای چندین پروژه

مديرعامل توانير طي اين بازديد ضمن بررسي نقاط بحراني در مسير پيشرفت پروژه، با توجه به افزايش قابل توجه نياز مصرف در استان قم در طي سالهاي اخير و افزايش چشمگير بار صنعتي در اين استان مهم گفت: در حال حاضر برق منطقه قم از طريق خطوط تبادلي 230 و 400 كيلوولت تامين مي شود كه باعث محدوديت هايي در منطقه شده و اميدواريم با اجراي اين پروژه كمبود هاي توليد مرتفع شده و ظرفيت مورد نياز صنايع نيز به صورت مطمئن تري تأمين شود.

به گزارش برقآب، به نقل از پایگاه خبری توانیر، مهندس آرش کردی  در  بازدید ازپروژه پست مهم و حیاتی ۴۰۰ کیلوولت قم ۲ ، ضمن بررسی نقاط بحرانی در مسیر پیشرفت پروژه، با توجه به افزایش قابل توجه نیاز مصرف در استان قم در طی سالهای اخیر و افزایش چشمگیر بار صنعتی در این استان مهم گفت: در حال حاضر برق منطقه قم از طریق خطوط تبادلی ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلوولت تامین می شود که باعث محدودیت هایی در منطقه شده و امیدواریم با اجرای این پروژه کمبود های تولید مرتفع شده و ظرفیت مورد نیاز صنایع نیز به صورت مطمئن تری تأمین شود.

وی در همین زمینه افزود: با توجه به اینکه علیرغم عبور خطوط انتقال ۴۰۰ کیلوولت از استان قم ، تا کنون این استان دارای پست انتقال به ظرفیت ۴۰۰ کیلوولت نبوده است، درمدار آمدن این پست نقش بسیار حیاتی و اثرگذاری در پایداری شبکه برق قم و اطمینان از استمرار تامین برق در استان قم خواهد داشت و تلاش مضاعف برای راه اندازی و در مدار آمدن سریع این پست، زودتر از زمانبندی پیش بینی شده، قطعا در تأمین رفاه و آسایش مردم به خصوص در دوره اوج بار امسال، ضروری و موثر خواهد بود.

کردی در ادامه با تاکید بر اهمیت بالای احداث پست یاد شده افزود: جهت خدمت رسانی مستمر و بیش از پیش به مشترکان، تسریع و تسهیل در احداث پست مذکور بسیار ضروری است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به اقدامات جهادیِ چشمگیر و تلاش همه جانبه دست اندرکاران این طرح برای تحقق زمانبندی فشرده ای که برای ساخت و راه اندازی طی ۷ ماه در نظر گرفته شده گفت : در مدار قرار گرفتن پست قم ۲ در این مدت چند ماهه از زمان آغاز عملیات اجرایی تا زمان بهره برداری، نقطه عطفی درثبت رکورد جدید احداث پست انتقال برق در کشور به ویژه در این سطح ولتاژی است.
وی ادامه داد: صنعت برق نشان داده همواره در همه عرصه ها نماد  عزم ملی و تلاش و خودباوری بوده و همواره منشا افتخارات و رکوردزنی های ارزنده بوده است.
در این بازدید دکتر حبیب قراگوزلو مدیر عامل برق منطقه ای تهران با اشاره به موضوع افت ولتاژ استان قم طی سالهای گذشته، عنوان کرد : احداث پست ۴۰۰ کیلوولت قم به سرعت در دستور کار شرکت برق منطقه ای تهران قرار گرفته و با وجود محدودیت های ساخت چنین پروژه ای در مجاور نیروگاه قم و در کنار خطوط انتقال و پست ۲۳۰ کیلوولت در حال کار قم، با برنامه ریزی دقیق و تلاش و بی وقفه و فراگیر، متعهد به راه اندازی این پست در زمان تعیین شده هستیم.
وی با اشاره به نقش حیاتی این پست انتقال در شبکه برق منطقه مرکزی کشور و تاکید بر بکارگیری تمامی ظرفیت ها برای راه اندازی پست ۴۰۰ کیلوولت قم ۲ گفت: این پست در تامین برق مورد نیاز صنایع، بخش کشاورزی، خانگی و … این استان نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
قراگوزلو ابراز امیدواری کرد با همت و تلاش مضاعف، این پست مهم طی روزهای آتی در مدار قرار گرفته تا شاهد ثبات و پایداری در تامین برق قم به عنوان گلوگاه حیاتی انتقال برق در منطقه مرکزی کشور باشیم.
گفتنی است شرکت برق منطقه ای تهران مسئولیت تامین برق بالادستی درمنطقه مرکزی کشور را برعهده دارد.