آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی از دشت تلنگ به شهرستان سیریک

کلنگِ طرح انتقال آب از دشت تلنگ به شهرستان سیریک با حضور دکتر “فریدون همتی” استاندار هرمزگان و “حسین رئیسی” نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی به زمین زده شد. استاندار هرمزگان در این مراسم ضمن قدردانی از مجموعه اقدامات آبرسانی آبفا در این شهرستان، بر تسریع در تکمیل سه پروژه افزایش ظرفیت […]

کلنگِ طرح انتقال آب از دشت تلنگ به شهرستان سیریک با حضور دکتر “فریدون همتی” استاندار هرمزگان و “حسین رئیسی” نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی به زمین زده شد.

استاندار هرمزگان در این مراسم ضمن قدردانی از مجموعه اقدامات آبرسانی آبفا در این شهرستان، بر تسریع در تکمیل سه پروژه افزایش ظرفیت آب شیرین کن سیریک، اجرای خط انتقال دشت تلنگ-سیریک و پروژه آب شیرین کن زیارت تاکید کرد.

فریدون همتی افزود: با اجرای این پروژه ها در مجموع به میزان ۴ هزار و ۵۰۰ مترمکعب به ظرفیت منابع آبی شهرها و روستاهای این منطقه اضافه شده و ۷۰ درصد مشکل کمبود آب مرتفع می شود.

وی همچنین بر ساماندهی مشکلات آبرسانی سیار به روستاهای این شهرستان نیز تاکید کرد.

“امین قصمی” مدیرعامل آب وفاضلاب استان هرمزگان نیز در این مراسم، از حمایت ها و پیگیری های ویژه “حجت الاسلام والمسلمین عبادی” نماینده ولی فقیه در هرمزگان، مقام عالی دولت در استان و همچنین نماینده مردم شرق استان در مجلس در نتیجه بخش بودن مطالبات حوزه آب مردم سیریک و پروژه های آبرسانی این منطقه قدردانی کرد.

قصمی، هدف از اجرای این طرح را تکمیل پازل آبرسانی پایدار به شهرستان سیریک بیان کرد و گفت: با تکمیل این طرح در مدت زمان هشت ماه، شاهد افزایش ظرفیت تولید و کاهش تنش آبی در این شهرستان خواهیم بود.

وی در خصوص جزییات این طرح افزود: این طرح شامل حفر دو حلقه چاه به ظرفیت ۶۰ در ثانیه (در دشت تلِنگ)، یک باب مخزن به حجم ۲ هزار مترمکعب و خط انتقالی به طول ۲۶  کیلومتراست.

به گفته قصمی؛ حجم ریالی طرح انتقال آب از دشت تلنگ به شهرستان سیریک،بالغ بر ۷۵۰ میلیارد ریال است.

وی در ادامه با اشاره به منابع تامین آب شهرستان سیریک اظهار داشت: در حال حاضر آب شرب و بهداشتی شهرستان از مجموعه چاه های راونگ میناب  (به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب) و آب شیرین کن یکهزار و ۵۰۰ مترمکعبی (میزان تولید فعلی) سیریک تامین می شود و میزان کمبود آب ۱۰ هزار مترمکعب است.

قصمی تصریح کرد: برای جبران این میزان کمبود، افزایش ظرفیت آب شیرین کن سیریک به ظرفیت نهایی ۳ هزار مترمکعب در شبانه روز را در دستور کار داریم که در حال حاضر به دلیل کمبود آب خام با ظرفیت ۱۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز در مدار بهره برداری است.

وی اضافه کرد: این افزایش ظرفیت در مدت زمان سه ماه صورت می گیرد و با تکمیل فاز نهایی آب شیرین کن بخش عمده ای از کمبود آب شهرستان سیریک برطرف خواهد شد.

مدیرعامل آبفا استان بهره برداری از آب شیرین کن زیارت را از دیگر برنامه های آبفا در راستای تامین پایداری آب شرب شهرستان سیریک عنوان کرد و گفت : ظرفیت این آب شیرین کن سه هزار مترمکعب در شبانه روز است.

 بنا به گفته قصمی؛ با تکمیل این پروژه نمک زدایی، این ظرفیت به خط انتقال راونگ تزریق شده که بهبود وضعیت انتقال و تامین آب در شهرستان سیریک را بدنبال دارد.

وی افزود: این پروژه نمک زدایی به زودی وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

مدیرعامل آبفا هرمزگان، در پایان با اشاره به تداوم خشک سالی های اخیر و تنش آبی موجود در شهرستان سیریک، ایجاد منابع آبی پایدار و سازگار با خشک سالی را در این شهرستان یکی از اولویت های آبفا دانست و گفت: با تکمیل پروژه های آبرسانی مذکور تلاش داریم تنش آبی موجود را به کمترین حد ممکن برسانیم.