معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خبر داد:

آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در دولت سیزدهم

آئین افتتاح پروژه های زیرساختی جهاد آبرسانی در شهرستان قروه امروز ۲۷ اردیبهشت با حضور مجید آقازاده معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه و زارعی کوشا استاندار کردستان افتتاح شد.

به گزارش برقآب، مجید آقازاده امروز در مراسم افتتاح پروژه آبرسانی روستاهای استان کردستان که در روستای مالوجه این شهرستان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی اظهار داشت: اجرای این پروژه ها و خدمت رسانی به مردم توسط سپاه مصداق جهاد تبیین است. امروز جهاد تبیین حق الناس شهدا بر گردن ماست.

وی با بیان اینکه امروزه به برکت شهدا امنیت حاکم و به سمت پیشرفت حرکت می کنیم، گفت: دشمن از اوایل انقلاب به تمام عرصه های کشور حمله کرده و توطئه های مختلف و جنگ های داخلی ایجاد کرده اما هیچ گاه به اهداف شوم خود نرسیده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه امروزه نظام مقدس جمهوری اسلامی به خود می بالد که هر دشمنی کوچک ترین تحرکی داشته باشد، از صحنه روزگار محو خواهد شد، تصریح کرد: با تدبیر حکیمانه رهبری در تمام عرصه ها از پیشرفت بالایی برخوردار و نقش تعیین کننده ای در دنیا داشته و حامی مظلومان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید اقدامات انجام شده در حوزه های مختلف بعد از انقلاب در استان کردستان تبیین شود، افزود: قبل از انقلاب جمعیت شهری کشور تنها ۱۷ میلیون نفر و از این جمعیت ۷۵ درصد مردم آب داشتند که اکنون بالای ۶۰ میلیون نفر و ۹۹ درصد تحت پوشش آب بهداشتی هستند.

آقازاده خاطر نشان کرد: در اوایل انقلاب ۲۸ تصفیه خانه در کشور بود که اکنون به ۲۸۵ مورد رسیده و در همین بازه زمانی تنها ۲ کیلومتر آبرسانی انجام و الان به بیش از ۳۱ هزار کیلومتر رسیده است. شبکه توزیع ۲۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر که اکنون ۱۶۷ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب داریم.

وی اظهار کرد: قبل از انقلاب تنها ۸.۵ درصد تحت پوشش فاضلاب بودند که اکنون ۵۳ درصد تحت پوشش هستند؛ در حال حاضر ۲۵۷ واحد تصفیه خانه فاضلاب داریم که قبل از انقلاب ۴ مورد بود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با ابراز خرسندی از اینکه در انجام پروژه ها هیچ وابستگی به خارج نداریم و سدهایی می سازیم که دشمنان انگشت به دهان می مانند، اضافه کرد: شرکت تخصصی ایران در دبی پروژه انجام داده و مرحله اول مناقصه را کسب کرده است.

آقازاده از آبرسانی به ۱۰ هزار روستا را در فاز نخست در دولت سیزدهم خبر داد و عنوان کرد: از این تعداد ۷۱۳۸ روستا توسط قرارگاه سپاه و مابقی آبفا انجام شده است.

آقازاده با ذکر اینکه ور قالب این پروژه ها ۹۹۹ حلقه چاه حفر و ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال انجام می شود، گفت: در فاز دوم نیز قرارداد آبرسانی به ۱۰ هزار روستای دیگر انجام و ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت از آب آشامیدنی بهره مند خواهند شد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یادآور شد: ابتدای اجرای این طرح، شرکت های پلی اتلین پاسخگوی نیاز اولیه نبود که سپاه ۱۰ میلیون لوله تامین کرد. حدود ۵۰۰ هزار تن اعم از میلگرد، بتن و شیرآلات نیز استفاده شد.

وی اعلام کرد: تا پایان برنامه هفتم، روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد آب در کشور نخواهیم داشت و درصد پوشش به بیش از ۹۵ درصد خواهد رسید.

آقازاده با اشاره به اینکه ۵ هزار روستا نیز توسط خیرین آبرسان انجام خواهد شد، افزود: ۱۲ استان مجمع آبرسان خیرین را تشکیل داده و در راستای برنامه های این حوزه تلاش می کنند.

سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه هم گفت:
از ابتدای انقلاب یکی از برنامه های سپاه خدمات رسانی در کنار تامین امنیت در مناطق عملیاتی بوده است؛ در برخی موارد دوبرابر کارهای امنیتی کارهای عملیاتی و خدمات رسانی داشته ایم.

وی افزود: از چندسال قبل تنش آبی مطرح شد و دولت سیزدهم وقتی که ورود کرد به این موضوع سپاه و بویژه نیروی زمینی با تمام امکانات پای کار آمد.

سردار پاکپور تصریح کرد: ۱۱ ماه از طرح جهاد آبرسانی گذشته و حدود ۳۶ درصد انجام شده است. سپاه و وزارت نیرو به کمک هم این مشکلات را حل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش سپاه حل مشکلات مردم است و خود را موظف به این می دانیم. یکی از کارهای اساسی ما مردم یاری است چون امنیت پایدار را به دنبال دارد.

سردار پاکپور افزود: پروژه جهاد آبرسانی بسیار مهم است و پروژه های دیگری هم در آینده نزدیک بهره برداری خواهد شد.

زارعی کوشا استاندار کردستان نیز در این مراسم گفت:آبرسانی به ۱۶۹ روستا برنامه اول جهاد آبرسانی است و امیدواریم طی ۳۰ ماه به بهره برداری برسد.

وی افزود: در حوزه پروژه های نیرو طی یکسال گذشته اقدامات جهادی شده از‌ جمله انتقال آب از سد آزاد به شهر سنندج که در کمتر از یکسال مابقی پروژه تکمیل و تامین آب ۶۰۰ هرار نفر انجام شد.

استاندار کردستان گفت: ادامه این‌پروژه آبرسانی به شهرهای قروه و دهگلان و دزج است و قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۳ تمام‌ شود که طی توافق با وزیر نیرو در سالجاری تکمیل می شود.

وی افزود: در جهاد آبرسانی قرارداد جدید انجام‌شده و امیدواریم در سایر حوزه ها مثل زیرساخت راه روستایی و بهداشت و امنیت اقدامات خوبی انجام شود.

استاندار کردستان تاکید کرد: امروز سپاه و بسیج سازندگی نماد کارامدی است.

اوسطی نماینده قروه و دهگلان در مجلس نیز در این مراسم گفت: این طرح‌ نمود کار مشترک و جهادی بین دو دستگاه حاکمیتی آبفا و سپاه بود و این الگو باید در سرلوحه کار همه دستگاه های اجرایی کشور قرار بگیرد.

وی افزود: شهر مالوجه و بخش دلبران از محرومترین مناطق کشور و استان است و نسبت به میانگین‌کشوری در راه و آب و بهداشت و اشتغال و معیشت عقب ماندگی داریم.

اوسطی افزود: سال ۹۹ این روستا به شهر تبدیل شده اما هنوز نمای واقعی شهر را علیرغم تمام تلاشها ندارد و نیاز به حمایت بیشتر قرارگاه سازندگی دارد.

به گفته وی ۶۰ درصد پوکه‌ معدنی ایران در این شهر است اما خام فروشی میشود و ارزش آن به مردم‌ شهر نمیرسد و باید سرمایه گذاری در همین‌جا باشد.

اوسطی خاطرنشان کرد: در حوزه فاضلاب قرار است از طریق ماده ۲۳ ساماندهی فاضلاب دلبران انجام‌ شود و ۵ میلیارد تومان توسط آبفا هزینه خواهد شد؛ اما برای‌مالوجه نیاز به کار مشترک سپاه و آبفا دارد.