نصب و راه اندازی ۸ هزار کنتور هوشمند برق در خراسان شمالی

8 هزار دستگاه کنتور هوشمند برق تا پایان سال در خراسان شمالی نصب و راه اندازی می شود.

به گزارش برقآب، ۸ هزار دستگاه کنتور هوشمند برق تا پایان سال در خراسان شمالی نصب و راه اندازی می شود.

بخش اول: نصب و راه اندازی کنتور هوشمند برق در خراسان شمالی
تا پایان سال جاری، پیاده سازی ۸ هزار دستگاه کنتور هوشمند برق در خراسان شمالی برنامه ریزی و انجام خواهد شد. این پروژه تحت نظارت شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی صورت می گیرد. سرپرست معاونت فروش و خدمات مشترکین این شرکت اعلام کرده است که نصب و راه اندازی سیستم های اندازه گیری هوشمند برق، اولین قدم در جهت شبکه برق هوشمند است. این سیستم ها شامل زیرساخت های ارتباطی و سیستم های مدیریت داده می شود.

بخش دوم: تعداد کنتور های نصب شده در سال جاری
با هدف ارائه خدمات مطمئن و پایدار به مشترکین، تاکنون بیش از ۱۱ هزار دستگاه کنتور در سراسر استان خراسان شمالی نصب و راه اندازی شده است. از این مجموع، حدود ۳ هزار دستگاه برای شش ماهه اول سال جاری استفاده شده است. برنامه های توسعه شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی نیز شامل نصب و راه اندازی ۸ هزار دستگاه کنتور در شش ماهه دوم سال جاری است. از این تعداد کنتور ها، ۳ هزار دستگاه مربوط به بخش خانگی و ۵ هزار دستگاه مربوط به لوازم اندازه گیری ۳ فاز است.

بخش سوم: مزیت های استفاده از کنتورهای هوشمند برق
استفاده از کنتورهای هوشمند برق برای پایداری شبکه و جلوگیری از قطع برق برای مشترکین بسیار مفید است. با کنترل و نظارت بر مصرف برق مشترکین، می توان داده های دریافتی را تحلیل کرده و تامین برق مطمئن و پایدار را ممکن ساخت. این به خصوص برای مشترکین خانگی در ایام پیک برق مفید است. از طرفی، با استفاده از این دستگاه ها می توان نیازهای انرژی را بر اساس داده های دریافتی برآورد کرد و به طور مداوم به تأمین برق انعطاف پذیرتر کمک کرد.

بخش چهارم: درصد پوشش کنتورهای هوشمند در استان خراسان شمالی
طی سال های اخیر، بیش از ۵۸ درصد مصرف برق مشترکین کل استان خراسان شمالی از طریق سیستم های هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی “فهام” پایش شده است. این درصد شامل ۱۷ درصد بخش تعرفه عمومی، ۷۸ درصد بخش کشاورزی و ۵۱ درصد بخش صنعتی است. همچنین، ۵ درصد مصرف برق در بخش تعرفه تجاری نیز از طریق سیستم های هوشمند پوشش داده شده است. اجرای این طرح ها در شهرها و روستاها به تأمین برق پایدار و مدیریت بهتر منابع انرژی کمک کرده است.

به طور خلاصه، نصب و راه اندازی کنتور های هوشمند برق در استان خراسان شمالی تا پایان سال جاری در حال انجام است. این پروژه اهمیت زیادی در بهبود شبکه برق و تأمین برق پایدار برای مشترکین دارد. استفاده از کنتورهای هوشمند برق باعث پایداری و عدم قطعی برق می شود و همچنین امکان پایش و تحلیل داده های مصرف برق را فراهم می کند. این سیستم ها از نظر تعداد نصب در استان خراسان شمالی در حال رشد است و درصد پوشش آنها نیز در همه بخش ها افزایش یافته است.