نشست هم اندیشی با فعالان بخش کشاورزی خراسان رضوی برای مدیریت پیک تابستان ۱۴۰۱ برگزار شد

نشست هم اندیشی با فعالان بخش کشاورزی خراسان رضوی با حضور مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی و برخی از معاونین ادارات مرتبط با صنعت آب و برق استان با برخی از صاحبان چاه های کشاورزی و فعالان تشکلهای بخش کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، در ابتدای این نشست، مهندس مهدی دهقان، معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی به لزوم مدیریت پیک بار سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: مدیریت پیک بار از ابتدای سال آینده عملیاتی می شود لذا سه ماه فرصت برای برنامه ریزی در این زمینه وجود دارد که باید طی یک تعامل دوطرفه با کشاورزان بتوان پیک بار بهار و تابستان سال آینده را به نحو مطلوب مدیریت کرد.
حسینعلی دیندار، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به انعقاد ۱۱ هزار و ۱۰۱ تفاهم نامه در ماه های گرم امسال با فعالان بخش کشاورزی استان برای مدیریت پیک بار گفت: سهمیه خراسان رضوی به انضمام مشهد برای کاهش مصرف برق در ماه های گرم سال ۱۴۰۲, ۲۵۰ مگاوات است که نسبت به امسال ۵۰ درصد افزایش یافته است.
مهدی شفیعی زاده، مدیر دفتر نظارت بر فروش و وصول مطالبات شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با اینکه ۱.۵ درصد از مشترکین این شرکت بخش کشاورزی هستند اما سهم مصرفی آنها از کل مصرف مشترکین ۴۸.۳۹ درصد است، ۵۷ درصد از مشترکین نیز اضافه دیماند دارند.
غلامحسین ساربان، معاون بهبود تولیدات گیاهی نیز در این نشست با اشاره به مشکلات متعدد کشاورزی گفت: با وجود مشکلات حوزه کشاورزی، اما تامین برق نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، بزرگترین پروژه ای که هم کشاورزان استان در حوزه برق مشارکت داشته اند، مربوط به نصب کنتور بوده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی نیز در این نشست با قدردانی از کشاورزی در مدیریت پیک بار تابستان در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گفت: ۵۰ درصد از بار شبکه مشترکین این شرکت مربوط به بخش کشاورزی است، مدیریت مصرف در حوزه برق ضروری است و چاره ای به جز درک شرایط موجود و رفتن به سمت بهینه سازی مصرف نیست لذا کشاورزان می توانند با اتخاذ شیوه های جدید برای کاهش مصرف و همراهی بیشتر در زمان پیک بار، از تبعات قطعی برق بر بدنه بخش کشاورزی بکاهند.
مهندس محسن ذبیحی افزود: افزایش قبوض برق برخی از کشاورزان مربوط به اضافه دیماند یا اضافه برداشت آنان بوده است به طوری که برخی ارقام در این خصوص تا ۱۲ برابر رشد داشت لذا لازم است از هم اکنون فکری برای اضافه دیماندها کرده یا با اصلاح قدرت پروانه بخش کشاورزی، به شکلی این مساله را حل کرد.
مهندس علیرضا طاهری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه از ابتدای امسال ۶۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است، گفت: مجموعه صنعت برق استان و کشور با کار شبانه روزی موفق شدند، پیک بار تابستان با وجود مشکلات و محدودیتهای ناشی از تولید برق به خوبی مدیریت کنند، برای مدیریت مصرف لازم است تشکلهای مردم وارد عمل شده و فرهنگ سازی در مصرف بهینه را ترویج دهند.
شایان ذکر است، در پایان این نشست تعدادی از فعالان بخش کشاورزی به تشریح مشکلات و پیشنهادات خود برای حل آنها در حوزه مدیریت پیک بار تابستان پرداختند.