سخنگوی صنعت آب در یازدهمین نشست خبری صنعت آب کشور:

میزان بارش‌ ها در کشور به ۱۸۸ میلی متر رسید

میزان بارش در سطح کشور طی سال آبی جاری به 188 میلی متر رسیده که در مقایسه با بلند مدت 54 ساله، 16 درصد کاهش و نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است.

به گزارش برقآب، به نقل از شبکه خبری آب ایران، «فیروز قاسم زاده» سخنگوی صنعت آب، با اعلام این خبر افزود: عمده میزان بارش‌ از جنوب غرب و از سمت سامانه دریای سرخ بوده است و سامانه مدیترانه برای امسال فعالیت خوبی ندارد.

وی ادامه داد:  بارش در جنوب غرب کشور آمار خوبی داشته است و عمده بارش‌ها در استان های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، بوشهر، یزد، لرستان و چهار محال بختیاری بوده است. اما در نوار شمالی، شمال غرب، شرق کشور و بخشی از فلات مرکزی به ویژه در استان‌های خراسان رضوی، هرمزگان، اردبیل، گلستان، قم، قزوین، سیستان و بلوچستان و تهران، وضعیت مطلوبی نداشته است.

سخنگوی صنعت آب افزود: بارندگی در استان تهران نسبت به شرایط  نرمال ۲۸ درصد و نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته است.

قاسم زاده اظهار داشت: از آنجایی که در جنوب غرب کشور بارندگی مطلوبی داشتیم، مخازن سدهای حوضه‌هایی مثل کارون و دز افزایش ورودی داشته و محدودیت‌های تامین آب کشاورزان در این حوضه‌ها حداقل خواهد بود. اما در برخی حوضه‌ها‌ی آبریز نظیر اترک و حوضه‌های شمالی و ارس و فلات مرکزی و مرزشرقی، ورودی‌ها نسبت به ۵ سال گذشته با کاهش جدی گاه تا ۶۰ درصد مواجه بوده‌اند.

وی در خصوص وضعیت سدها توضیح داد: سد زاینده­ رود ۴۵ درصد، سدهای ۱۳ گانه حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۷۲ درصد، سدهای خوزستان در حوضه کارون در شرایط پرشدگی کامل و کرخه ۳۹ درصد، سدهای گلستان زیر ۱۰ درصد و سد شهید رجایی در استان مازندران ۲۷ درصد پرشدگی داشته­ اند.

وی در پایان به مجموع میزان حجم آب موجود در سدهای مهم تهران اشاره کرد و گفت: حجم کلی سدهای تهران ۵۰۹ میلیون متر مکعب می باشد که ۲۷ درصد پر شدگی دارد و نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.