در بورس انرژِی؛

معاملات خارج از بازار برق به ۱۲.۱ میلیارد کیلووات ساعت رسید

مجموع حجم معاملات خارج از بازار برق (مجموع معاملات بورس انرژی و دو جانبه) مشترکان صنعتی بالای 5 مگاوات تا پایان خرداد ماه سال 1402، به حدود 12/1میلیارد کیلووات ساعت رسید که معادل 12/5درصد کل معاملات بازار برق می باشد.

به گزارش برقآب،  بر اساس گزارش معاونت بازار برق، مشترکان صنعتی بالای ۵ مگاوات به میزان ۱/۸ میلیارد کیلووات ساعت از طریق بورس انرژی و ۱۰/۳ میلیارد کیلووات ساعت از طریق قراردادهای دوجانبه اقدام به تأمین برق مورد نیاز خود کرده‌اند.
بر اساس این گزارش در سه ماه ابتدای سال ۱۴۰۲ مشترکان مذکور به میزان ۵/۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی خود را از طریق شرکت‌های خرده فروشی و ۶/۹ میلیارد کیلووات ساعت انرژی خود را به طور مستقیم از طریق بورس انرژی و یا قراردادهای دوجانبه خریداری کردند. همچنین حجم معاملات برق در بازار عمده فروشی در طی این مدت ، حدود ۸۴ میلیارد کیلووات ساعت بوده است.
در جدول زیر حجم معاملات خارج از بازار (بورس و دوجانبه) و معاملات بازار عمده فروشی برای سالهای ۱۴۰۰ ، ۱۴۰۱ ، سه ماه ابتدای سال ۱۴۰۲ و همچنین خرداد ماه ۱۴۰۲ بر حسب میلیارد کیلووات ساعت نشان داده شده است.

ارزش معاملات برق سبز در تیرماه ۱۱۳ میلیارد تومان به ثبت رسید

با راه‌اندازی تابلوی معاملات سبز از ابتدای خرداد‌ماه سال جاری، در مجموع بیش از ۵۵.۶ میلیون کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق نیروگاه های تجدید پذیر در این تابلو معامله شد.

مشترکان بالای یک مگاوات پذیرش شده در بورس انرژی، امکان خرید برق مورد نیاز خود از تابلوی سبز را دارند. از سوی دیگر بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، صنایع بالای یک مگاوات موظف به تامین حداقل یک درصد از مصرف برق خود از منابع تجدیدپذیر هستند.
این گزارش حاکی است با آغاز معاملات برق در این فضای معاملاتی جدید، میزان ۵۵/۶ میلیون کیلووات ساعت انرژی برای تحویل در تیر ماه ۱۴۰۲ معامله شد. این مقدار برابر با ۷۴.۷ مگاوات ظرفیت بار پایه در طول ماه است. از این مقدار ۷۳/۴۸۲ هزار کیلووات سهم مصارف بالای ۵ مگاوات زیر‌مجموعه شرکت ‌برق منطقه‌‌ای و مابقی(۱/۲۷۳ هزار کیلووات) سهم مصارف بالای ۵ مگاوات زیر‌مجموعه شرکت‌های توزیع نیروی برق بوده است.
در تابلوی معاملات برق سبز، تعداد ۲۰ مشترک برای تیرماه معامله داشتند که از این میان ۱۱ مشترک، زیرمجموعه شرکت‌های برق منطقه‌ای و ۹ مشترک، زیرمجموعه شرکت های توزیع بودند.
ارزش معاملات برق سبز در تیرماه بیش از ۱۱۳ میلیارد تومان و متوسط قیمت معاملات ۲۰هزار و ۳۵۰ ریال بر کیلووات ساعت ثبت شده است.