لزوم مدیریت ارزان شهری برای مردم اسلامشهر

اسلامشهرکه با دارا بودن جمعیتی قریب بر ششصد هزار نفر،دومین شهر پرجمعیت استان بعد از شهر تهران بوده و در مسیر پر تردد جاده قدیم تهران-ساوه در  فاصله ۱۲کیلومتری از پایتخت قرار دارد، با توجه به شرایط و ویژگی های خود، از اهمیت خاصی در میان سایر شهرها برخوردار است و در پی آن،مدیریت شهری […]

اسلامشهرکه با دارا بودن جمعیتی قریب بر ششصد هزار نفر،دومین شهر پرجمعیت استان بعد از شهر تهران بوده و در مسیر پر تردد جاده قدیم تهران-ساوه در  فاصله ۱۲کیلومتری از پایتخت قرار دارد، با توجه به شرایط و ویژگی های خود، از اهمیت خاصی در میان سایر شهرها برخوردار است و در پی آن،مدیریت شهری آن نیازمند تلاش و تخصص بسیار بالایی خواهد بود.

در اواخر سال ۱۳۹۹ و در پی استعفای شهردار سابق اسلامشهر، آقای محسن حمیدی به سرپرستی شهرداری اسلامشهر منصوب شد. حمیدی که پیش تر سابقه طولانی و نزدیک به ۲۰ سال تجارب گوناگون در زمینه مدیریت شهری داشته، پیش از این پست،در اسلامشهر به عنوان معاون خدمات شهری شهرداری فعالیت نموده است و با توجه به سیر خدمات و حضور او در سطوح مدیریتی و کارشناسی اغلب شهرهای استان،از شناخت مناسبی بر شرایط و فضای کار در این حوزه برخوردار است..

از سوابق دیگر آقای حمیدی می توان به این عناوین اشاره نمود؛ ریاست گروه فضای سبز و محیط زیست اداره کل دفتر فنی استانداری تهران معاونت اداری مالی شهرداری باقرشهر، قائم مقام شهرداری پرند، معاونت خدمات شهری شهرداری اسلامشهر،مسئولیت عمران شهرداری،عضو شورای سازمان فضای سبز و مدیریت پسماند شهرداری های شهریار، ملارد، گلستان،نسیم شهر.عضو کمیسیون ماده ۷ شهرداری های دماوند و…

با توجه به شرایط ویژه ای که اسلامشهر و فعالیت های کلان شهری در آن داراست،مصاحبه ای با محسن حمیدی سرپرست شهرداری اسلامشهر داشته ایم و در ادامه به بازتاب صحبت های آقای حمیدی در این مصاحبه می پردازیم.

-بسم الله الرحمن الرحیم. محسن حمیدی هستم. نیروی شهرداری اسلامشهر و شهروند ساکن این شهر.با توجه به اینکه بنده در ایام پایانی سال ۱۳۹۹ به خدمت در پست سرپرستی شهرداری منصوب شدم،و ضمن اینکه به طور معمول،در جابجایی ها،دوران گذاری وجود دارد و این دوران در خصوص بنده،همزمان بود با ایام نوروز و ویژگی های خاصی که این ایام دارد منجر به این میشود که به طور موقت،دور پیشرفت عمده فعالیت های عمرانی و شهری،کند یا متوقف شود،برای شروع به کار،شرایط نسبتا سختی را پیش رو داشتم که به لطف خدا و از آنجا که من از نیروهای همین منطقه بودم، با هماهنگی و مدیریت اصولی، اصلا اجازه داده نشد که روند امور شهرداری در هیچ رکودی فرو برود و تمام پروژه ها با همان سرعت و قدرت سابق و چه بسا بیشتر ادامه پیدا کردند.

خوشبختانه اعضای محترم شورای اسلامی شهر، با حسن اعتمادی که به من داشتند بنده را بعنوان سرپرست شهرداری پذیرفتند و به پاس این حسن اعتماد،تمام پروژه های شهرداری را به شکلی عملیاتی در حال ادامه و اجرا هستیم و برای پیشبرد روند عمرانی شهر،خوشبختانه بودجه ۱۴۰۰میلیارد تومانی را که بودجه قابل توجهی در استان به شمار می آید در اختیار داریم.

-در پروژه متروی اسلامشهر هم خوشبختانه با پیشرفتی قابل ملاحظه،قطعه دوم را که به صورت مکانیزه است،با قراردادی که با مجموعه قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) منعقد گردیده است،به لطف خدا بعد از ۳۰۰ متر حفاری جدید،در مجموع نزدیک به ۴کیلومتر حفاری خواهیم رسید.این سطح عملکرد بسیار کار بزرگی بوده و میشود گفت این پروژه در کل کشور فعال ترین پروژه مترو است. عملکرد مثبت نیروهای ما در این حوزه کاملا ملموس است.ما در سه ماهه پایانی سال ۹۹ ماهانه ۲۰۰متر حفاری داشتیم اما در اردیبهشت امسال ۳۲۰متر حفاری داشتیم و سرعت فعالیت ها بیشتر بوده و عملا هیچ پروژه ای به اصطلاح نخوابیده است.منابع مالی هم که در این خصوص در اختیار قرار دادیم ۱۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت است که در حال حاضر بابت آن آگهی فراخوان چاپ شده و در حال انتخاب و فروش اوراق هستیم و احداث ایستگاه میدان نماز را با این صد میلیارد آغاز می کنیم.ضمن اینکه همچنان پرقدرت در حال حفاری تونل هستیم و ساخت ایستگاه هم در آینده بسیار نزدیک بعد از فروش اوراق مشارکت از طریق کارگزاری و فراخوان انجام خواهد شد.

اعتباری باعنوان اعتبار ملی داریم که تقریبا ۱۰۰میلیارد تومان بوده و ازمنابع دولتی و ملی در بودجه کشور در حال پیگیری ردیف اعتباری آن هستیم.بودجه ۲۵۰ میلیاردی از منابع مالی داخلی شهرداری که در طول پیشرفت پروژه مترو تزریق خواهد شد و ما این ظرفیت را داریم که این پروژه را در دو و سه شیفت پیش ببریم تا تونل ما تا یک سال آینده به میدان نماز برسد.

در حال حاضر روزانه هشت رینگ در قسمت تونل مکانیزه نصب می شود.اگر سه شیفت را محقق کنیم و عملا دستگاه ها سه شیفت کار کنند، روزانه ۲۴ رینگ نصب خواهد شد.ضمن اینکه شفت میانی هم تا یکی دو ماه آینده تکمیل خواهد شد که با وجود این شفت، سرعت کار به شکل چشمگیری افزوده میشود و بحون الله بعد از آن تا۸ ماه آینده شاهد رسیدن تونل به میدان نماز خواهیم بود. احداث متروی اسلامشهر بی هیچ اغراقی،یک افتخار بزرگ و مثال زدنی برای شهر و شهروندان اسلامشهری است و موجب سربلندی مجموعه شهرداری اسلامشهر خواهد بود..

-از پروژه های دیگر درسطح شهر احداث کمربندی شمالی شهر است که مزین به نام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شده و از ابتدای خیابان سوسنگرد آغاز شده و به طول شش و نیم کیلومتر پس از گذر از پهنه  شمالی شهر،با یک تقاطع غیر هم سطح بر روی بلوار بسیج به بلوار برنده سیفی در منطقه دو متصل میشود.این مسیر دسترسی موجب می گردد شمار بسیارِ شهروندان و مسافرانی که قصد دارند از شهر عبور کنند و به شهرهای مجاور رباط کریم و بهارستان یا به شهرک های انتهایی اسلامشهر مثل سالور و قائمیه  عزیمت کنند،با تردد در این مسیر،هم از بار ترافیک کم کنند و هم در صرف زمان و انرژی صرفه جویی گردد. در این پروژه شش تقاطع وجود دارد.پنج تقاطع غیر هم سطح ،زیرگذر،روگذر ،یک تونل و دو دور برگردان.در انجام و پیشبرد این پروژه موضوعات بسیار سنگین و مفصلی مطرح بود منجمله بحث تملک اراضی،تعارضات تاسیساتی ادارات (برق،آب،گاز) و سرویس مخابرات که با کوشش و همت بسیار،جلسات و پیگیری های مربوطه انجام شد،از قبیل نشست ها و جلسات بسیار سنگین با اداره کل راه آهن استان تهران و در نهایت،به لطف خدا و با تلاش مجموعه شهرداری،تا کنون ۳۰ درصد از این پروژه به انجام رسیده است و ادامه این روند تا تکمیل پروژه در حال انجام است.

ما در کنار پروژه های کلانی در دست اجرا داریم،از پروژه های عمرانی دیگر غافل نبوده ایم.آسفالت معابر شهر با سرعت خوبی در حال انجام است و از ابتدای سال جاری بیش از ۴۰ پروژه ی جدید را هم استارت زده ایم. نگاه شهرداری  در خصوص پروژه های شهری توأمان نه نگاه خرد وکلان است.یعنی نه از پروژه های خرد غافل شدیم و نه از پروژه های کلان.ما در مدیریت شهری دو اصل داریم؛انجام پروژه ها و نگهداری از آن ها

اعتقاد شخصی من این است که نگهداری را ارجح بر توسعه میدانم.چرا که از نظر من توسعه ناپایدار به نوعی ضد توسعه است. بنا براین نگهداری و حفظ داشته ها مهمتر از هرچیز دیگر است.داشته هایمان را باید حفظ کنیم و وقتی خیالمان راحت شد گام بعدی را محکمتر برمیداریم.

ما درشهری هستیم که بیش از پانصد هزار تن جمعیت دارد. روزانه بیش از دویست هزار نفر از سرویس حمل و نقل شهری ما استفاده میکنند و با توجه به اینکه مسافران بهارستان و رباط کریم از این شهر عبور میکنند،حجم این تردد به رقمی بالاتر هم افزایش پیدا می کند.

یکی از محورهایی که هنگام برگشت به درون شهر، ترافیک سنگین به خود میگرفت میدان نماز بود که در این خصوص با اجرای یک طرح هوشمندانه و تفکیک مسیر تردد،این مشکل به طور کامل رفع شد.این اصلاح دسترسی یکی از اتفاقات بزرگی بود که صورت گرفت و حاصل مطالعات در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ انجام شده بود و با زحمات بی وقفه نیروهای شهرداری،طی سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ اجرایی شد.برای اجرای این طرح بیش از ۳۵۰۰ تن پخش آسفالت داشتیم.بیش از۴۵ اصله تیر برق جابجا و بیش از ۸هزار متر کابل فشار قوی برق احداث کردیم.در نهایت،اصلاح هندسی میدان نماز که انجام گرفت بطور چشمگیری ترافیک این محدوده  رفع شد.یک نکته قابل توجه در این پروژه این است که پروژه با برآورد ده میلیارد تومانی اولیه قابل انجام اعلام شده بود،لکن با استفاده از ظرفیت های سازمان های شهرداری، با صرف تنها ۴ میلیارد تومان به انجام رسید و خوشبختانه رضایت مردم شریف اسلامشهر و مسافران عبوری را به همراه داشته است.

به طور کل،با توجه به افزایش دامنه ی خدماتی که در سطح شهر توسط کادر مدیریت شهری ایجاد شده، جمعیت زیادی ترغیب به سکونت در اسلامشهر شده اند. از کیفیت ارائه خدمات شهری و سازه ها و ابنیه،تا اجرای پروژه هایی نظیر کمربند شمالی و مترو باعث شده است تا تحریض و تحریص برای سکونت در اسلامشهر افزایش یابد. شهروندان ما مطالبه گر شده اند و این حس مشارکت مثبت باعث شده تا تدابیری برای ارتقاء کیفیت خدمات بیندیشیم چون شهر هم، گنجایشی دارد و طرح تفصیلی ما هنوز در کل شهر پیاده نشده و زمین و اراضی بسیاری،بایر و بدون کاربرد مانده در حالیکه قابلیت کاربردی زیادی دارند. اما حقیقت این است که با بالا تر رفتن تراکم جمعیت و افزایش شمار پروژه ها و سنگین تر شدن آنها،هزینه های مدیریت شهری ما زیاد و زیاد تر خواهد شد.ما باید به دنبال این باشیم تا امور خدماتی را واگذار کنیم و تصدی گری خودمان را کاهش دهیم.اگرقرار باشد همه کار را خودمان انجام بدهیم، دامنه خدماتمان کاهش پیدا میکند و رو به فرسایش می رویم. من معتقدم وقتی کار به بخش خصوصی واجد شرایط واگذار شود قابلیت ها نشان داده میشود ولی در بخش دولتی خلاقیت ها شکوفا نمیشود و متاسفانه کمتر به مقوله خلاقیت بها داده میشود.مصداق از واگذاری امورات به بخش خصوصی عرض کنم مثلا در سال ۹۶ وقتی رفت و روب منطقه ۳ یا شهرک واوان دست خودمان بود،ماهانه ۵۳۰  میلیون تومان هزینه می شد. همان سال به بخش خصوصی واگذارش کردیم و فقط ۱۹۸میلیون تومان هزینه شد! یعنی هزینه به یک سوم کاهش پیدا کرد.ضمن اشتغال زایی و بازدهی خدمات و افزایش سطح کیفیت هم صورت گرفت و کاهش هزینه هم داشتیم.یعنی اقتصاد مقاومتی با رویکرد جهادی و انعطاف پذیری درون زا و برون گرا  پیاده کردیم و موفق شدیم .ما باید شهر را برای مردم ارزان مدیریت کنیم.اگر بخواهیم تصدی گری با خودمان باشد هزینه ها بالا میرود.