برای نخستین بار در پژوهشگاه نیرو

ساخت پمپ آب تغذیه بویلر واحدهای بخار نیروگاه سیکل ترکیبی

برای نخستین بار در کشور پمپ آب تغذیه بویلر واحدهای بخار نیروگاه سیکل ترکیبی (160 مگاواتی) در پژوهشگاه نیرو ساخته شد.

به گزارش برقآب، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “فرهاد خسروی” مدیر طرح ساخت و بومی‌سازی تجهیزات نیروگاهی پژوهشگاه نیرو اظهار داشت: با توجه به این‌که در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بومی سازی فناوری طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز و قطعات پرمصرف نیروگاه­‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار است، برای نخستن بار مهندسی معکوس و ساخت پمپ آب تغذیه بویلر واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی (۱۶۰ مگاواتی) در دستور کار پژوهشگاه نیرو قرار گرفت.
وی افزود: این پمپ یکی از تجهیزات اصلی واحدهای بخار است که وظیفه تأمین آب پرفشار مورد نیاز بویلر برای تولید بخار را بر عهده دارد.
به گفته خسروی، به دلیل فشار کاری و توان الکتریکی بالا، ساخت این پمپ از پیچیدگی­‌های خاصی برخوردار است.
همچنین “علی صالحی شبستری” مدیر این پروژه گفت: پمپ آب تغذیه بویلر واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی (۱۶۰ مگاواتی) از نوع گریز از مرکز دارای پوسته بازشو به صورت شعاعی (رینگی) و شامل ۸ طبقه است.
وی، فشار کاری این پمپ را حدود ۱۲۰۰ متر (۱۲۰ بار) و دبی آن را حدود ۳۰۰ متر‌مکعب بر ساعت اعلام و خاطرنشان کرد: حدود ۹۰ دستگاه پمپ آب تغذیه مشابه در واحدهای بخار نیروگاه­‌های سیکل ترکیبی با توربین V94.2 در سرتاسر کشور در حال بهره­‌برداری است.
وی افزود: از طرف دیگر با توجه به تعداد نیروگاه­‌های گازی موجود، در صورت تبدیل این نیروگاه­‌ها به واحدهای سیکل ترکیبی، حدود ۱۰۰ پمپ آب تغذیه دیگر موردنیاز صنعت نیروگاهی خواهد بود.
به گفته خسروی، تست عملکرد پمپ ساخته شده اسفند ۱۴۰۱ با موفقیت در محل شرکت سازنده انجام و پمپ به منظور نصب آزمایشی و کارکرد در شرایط واقعی، تحویل نیروگاه سیکل ترکیبی یزد شده است.
وی پیش‌بینی کرد پس از عبور از شرایط پیک مصرف، نصب و راه‌اندازی این پمپ در سال جاری انجام شود.
خسروی گفت: در فرایند بومی‌سازی ساخت تجهیز فوق و تأمین قطعات یدکی موردنیاز که با تکیه کامل بر تجربه و توانمندی شرکت‌های داخلی انجام شده، صرفه‌جویی ارزی بالغ بر ۷۰ درصد محقق شده است.
مدیر طرح ساخت و بومی‌سازی تجهیزات نیروگاهی پژوهشگاه نیرو با اشاره به حمایت و پشتیبانی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در تعریف و به ثمر رسیدن پروژه، اظهار داشت: این پروژه به کارفرمایی شرکت تولید نیروی برق منطقه شرق و با همکاری شرکت دانش بنیان صنایع پمپسازی ایران (پمپیران)، در مدت حدود سه سال به سرانجام رسید.
به گفته وی، تمامی فرایندهای نظارت عالی و کارگاهی بر مراحل طراحی، مهندسی معکوس، ساخت و مونتاژ پمپ مذکور برعهده گروه پژوهشی تجهیزات دوار مکانیکی پژوهشگاه نیرو بوده است.