در شرکت آب منطقه ای لرستان برگزار شد

جلسه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل

اقابیگی مدیر کل مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران گفت : برای ۱۴ مخاطره، ۶۹۱ سند تکلیفی تدوین شده است

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای لرستان، امروز سه شنبه مورخ ۲۰ تیر ۱۴۰۲ جلسه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان با حضور آقابیگی مدیر کل مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران، پازوکی مدیر کل مدیریت بحران استانداری، گودرزی مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری، حسن نژاد مدیر عامل، معاونین و مدیران ستادی شرکت آب منطقه ای لرستان و مدیران و روسای امورمنابع آب شهرستانها در سالن جلسات شرکت برگزار شد.

در ابتدای جلسه مدیریت بحران و پدافند غیر عاملداریوش حسن نژاد مدیر عامل ضمن تشریح عملکرد مدیریت بحران شرکت اظهارداشت: اجرایی شدن مطالعات پدافندی سد کمندان، تایید امکان سنجی سدهای ده جانی و ماربره، برگزاری دو‌مانور دور میزی، ساخت آسانسور برای معلولین و‌جانبازان، تجهیز اتاق پزشک جهت ویزیت پزشک عمومی و روان پزشک به صورت هفتگی برای همکاران، برگزاری مانور سایبری، خرید و تجهیز مرکز پایش (مانیتورینگ)منابع آبی، سالن ویدیو کنفرانس، بیمه ساختمان ستادی، خودروها، پروژه ها، ایمن سازی ساختمان های شرکت، حفاظت هوشمند ساختمان های اداری به دوربین مداربسته و قرار داد پایش سلامت کارکنان ازجمله اقدامات انجام شده مدیریت بحران شرکت می باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان ادامه داد:مرکز پایش (مانیتورینگ) شرکت برای رصد سیلاب طراحی شده است. هدف از احداث و تجهیز این مرکز رصد منابع آبی و مدیریت اقدامات قبل و حین سیلاب می باشد تا در زمان سیل آنلاین و لحظه به لحظه با استفاده از تکنولوژی سیل را رصد کرده، و به مدیریت سیلاب بپردازید.

آقابیگی مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیر عامل مدیریت منابع آب ایران نیز ضمن تشکر از مدیر عامل و همکاران شرکت بیان داشت: باید باور داشته باشیم که کشور ما در میزان خساراتی که در موضوع سیلاب داشته ایم، بین همه بلایای طبیعی که در دنیا وجود دارد در صدر می باشد . در استان لرستان این باور پذیری بیشتر است چون همه مسئولین استان سیلاب را درک کردند.

آقا بیگی گفت: واقعیت این است که سیلاب در فاصله بسیار نزدیکی به ما قرار دارد و میزان خساراتی که وارد میکند قابل توجه است، چون در مقایسه با بلایای طبیعی در مقام اول است.

مدیر کل مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: به طور کلی میزان آمادگی ما در مواجهه با حوادث زیر ۱۰ درصد است و متاسفانه میزان آسیب پذیری بیش از ۹۰ درصد می باشد. هدف در این وضعیت، تبیین هر چه شفاف تر قوانین در سطح کشور و عملیاتی کردن در سطح استان است که آمادگی را بیشتر و سطح خسارات را کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: این اسناد بالا دستی بر‌ پایه قوانین جمهوری اسلامی در عالی ترین سطح تدوین شده است و می تواند در پیشبرد امور به ما کمک کند تا پیشرفت جدی حاصل شود.

آقا بیگی خاطر نشان کرد: بیشترین تمرکز ما بر روی قانون مدیریت بحران و برنامه های ذیل این قانون است و دستورالعمل های کنترل آب های سطحی و سیلاب به عنوان تکلیف وزارت نیرو باید بررسی و اجرا شود.

همه الگوهای پیش بینی مدل های جهانی و مدل های کشور ما بیانگر این است که ما امسال در پاییز، بارش های بالاتر از نرمال خواهیم داشت .

بعد از سیلاب سال ۹۸،مجموعه مجلس و دولت دست به دست هم دادند و قانون مدیریت بحران را برای بهبود شرایط تصویب کردند. قانون مدیریت بحران کشور در مورخ ۱۳۹۸/۶/۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بعد از وقوع سیلاب در سال ۹۸ بعد از ۵ سال در لایحه های مختلف کمیسیون های مختلف در مورخ ۱۳۹۸/۶/۴ این قانون تکلیف شد .

در این قانون اسناد ملی و اسناد استانی مورد نیاز تعیین و تکلیف شده است.در این سند همه تکالیف و همه وظایف برای تمامی دستگاه ها و همه مخاطرات تدوین شده است.در واقع برای ۱۴ مخاطره،۶۹۱ تکلیف مشخص شده است.

آقاییگی تصریح کرد: طبق دستورالعمل کنترل آب های سطحی، مطالعه و اجرای طرح های ساماندهی رودخانه در مراکز جمعیتی شهرها و روستاها بعهده شهرداری ها و دهیاری ها ی سراسر کشوراست.همچنین مطالعه و اجرای طرح های لایروبی رودخانه ها و بازگشایی مسیل ها در محدوده شهرها و روستاها بر عهده سازمان شهرداری ها و دهیاری ها می باشد و مطالعه و اجرای طرح های ساماندهی و لایروبی رودخانه های خارج از محدوده شهر و روستا بعهده وزارت نیرو می باشد.