تأمین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به طبس

۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به طبس در ۲ دور سفر‌های استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی محقق شد.

به گزارش برقآب، تأمین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به طبس مهم ترین موضوعی است که در این گزارش مورد بررسی قرار می‌گیرد. این میزان اعتبار با سفر‌های استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی به طبس تأمین شده است. براساس گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی، برنامه آبرسانی به طبس با هدف تامین بخشی از نیاز آبی این شهر تا سال ۱۴۱۰ و با حجم حدود ۲.۱ میلیون متر مکعب در سال در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

منابع تامین آب از طریق حفر چاه آبرفتی صورت می‌گیرد و آب استحصال شده با خطوط جمع آوری در مخزن ۱۰۰۰ مترمکعبی ذخیره می‌شود. سپس با خط انتقال به قطر ۴۰۰ میلیمتر از جنس چدن داکتیل به صورت ثقلی به مخزن ۱۰۰۰۰ مترمکعبی آب شهر طبس منتقل می‌شود.

اجرای این پروژه با تأمین مالی ۵۰۰ میلیارد تومان در سفر‌های استانی هیأت دولت به خراسان جنوبی آغاز شده است. تاکنون حفاری چاه‌ها و خرید بخشی از لوله‌های مورد نیاز خط انتقال انجام شده و عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد در حال انجام است.

خطوط جمع آوری، مخزن جمع آوری هزار مترمکعبی و خط انتقال به قطر ۴۰۰ میلی متر از جنس چدن داکتیل به طول ۳۲ کیلومتر از جمله اقداماتی هستند که برای این پروژه باید انجام شود.

در رابطه با وضعیت آب شرب در خراسان جنوبی، با تداوم خشکسالی‌های مستمر و کاهش ذخایر منابع آب زیرزمینی، شهرهایی از جمله طبس دچار تنش آبی شده‌اند. دولت متعهد به تلاش برای کاهش مشکلات مربوط به آب شرب، به ویژه در خراسان جنوبی است. طرح آبرسانی به طبس از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام شده و با تأمین اعتبار مد نظر، پیشروی می‌کند.

به طور خلاصه، تأمین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به طبس، توسط شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفته است. اجرای این طرح با تصویب تأمین مالی در سفر‌های هیأت دولت به استان آغاز شده و در حال انجام است. این طرح برای تأمین نیاز آبی شهر و جلوگیری از تنش آبی در خراسان جنوبی بسیار مهم است.