بهره برداری کامل از سد نهب می تواند موجب ایجاد اشتغال و تحول در منطقه گردد

استاندار قزوین به همراه نماینده مردم شریف تاکستان در مجلس شورای اسلامی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، فرماندار شهرستان تاکستان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و جمعی از مدیران و مسئولین استانی و شهرستانی از بخش های مختلف سد نهب و کانال آبیاری این سد در تاکستان بازدید بعمل آوردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، دکتر اعلایی استاندار قزوین ضمن ابراز رضایت از پیشرفت فیزیکی سد نهب اظهار داشت: با احداث این سد تحول بزرگی در استان در راستای تامین منابع آبی منطقه تاکستان و بوئین زهرا صورت می گیرد و امیدواریم در سال آینده با تلاش و همت مجموعه کارفرما، مشاور و پیمانکار این سد به طور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد.
استاندار قزوین با اشاره به ظرفیت های این سد افزود: سد نهب چشم انداز زیبایی دارد و توصیه می کنیم موضوع جاذبه های گردشگری در سازه های آبی مورد توجه قرار گیرد و شرکت آب منطقه ای بسته ای را تعریف کند تا سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح های گردشگری در اطراف سدها مشارکت کرده و به محیط زیست نیز کمک نمایند.
مهندس ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین نیز در این بازدید گفت: سد نهب در سال ۸۷ ردیف اجرایی گرفت و در سال ۸۸ سیستم انحراف و راه دسترسی آن ساخته شد و در سال ۸۹ نیز کارهای اجرایی آن آغاز شد. وی افزود: عمده کارهای اجرایی از سال ۹۵ آغاز شد و در حال حاضر ۹۸ درصد حجم خاکریزی، ۹۸ درصد حجم خاکبرداری، سیستم انحراف، کالورت، لوله گذاری، نصب تجهیزات هیدورمکانیکال و ابزار دقیق و اتاق شیرآلات، انجام شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به مشخصات و اهداف ساخت این سد تصریح کرد: سد نهب با طول تاج ۲۱۵۶ متر و ۴۸.۵ متر ارتفاع از پی دارای حجم مخزنی به ظرفیت ۱۲۰ میلیون مترمکعب است و با ساخت کامل این سد و بهره برداری از آن ۸۰ میلیون مترمکعب آب برای آبیاری اراضی کشاورزی به وسعت ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار، در شهرستانهای تاکستان و بوئین زهرا اختصاص خواهد یافت که موجب بهبود کشاورزی در منطقه می شود. وی افزود: تخصیص ۲۵ میلیون مترمکعب برای تغذیه مصنوعی دشت، ۷۰۰ هزار مترمکعب برای صنعت و ۵ میلیون مترمکعب نیز برای محیط زیست از دیگر اهداف ساخت این سد می باشد.
مهندس ملکی یادآورشد: سد نهب تاکنون ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای احداث آن تاکنون ۳۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است و برای تکمیل کارهای باقیمانده از جمله تکمیل بدنه سد، سرریز، ساختمان بهره برداری، طرح های پدافند غیر عامل و تجهیزات الکتریکال بالغ بر ۳۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر مورد نیاز است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در ادامه با اشاره به جاده دسترسی به روستای شیزر عنوان داشت: با آبگیری کامل سد نهب پل روستای شیزر و بخشی از جاده قدیمی روستا زیر آب خواهد رفت لذا باید جاده جایگزین احداث می شد که این کار نیز آغاز شده و ما در حال ساخت یک جاده به طول ۳.۷ کیلومتر در این منطقه هستیم که تکمیل آن نیازمند بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است. وی اضافه کرد: ساخت این جاده تاکنون ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آن می تواند تردد روستاییان را تسهیل نماید
مهندس ملکی بیان داشت: آبگیری مرحله اول این سد در اسفند ماه سال قبل و آبگیری نهایی آن در آذرماه امسال انجام شده و در حال حاضر نیز حدود ۱۵ میلیون مترمکعب آب در پشت سد ذخیره شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در پایان بیان داشت: یکی از طرح هایی که در کنار سد پیش بینی شده ساخت نیروگاه برقابی به ظرفیت ۱.۵ مگاوات است که در صورت مشارکت بخش خصوصی آماده اجرای آن هستیم. وی افزود: همچنین به دلیل چشم اندازهای طبیعی و ظرفیتی که پس از احداث سد در منطقه ایجاد خواهد شد طرح گردشگری سازه های آبی نیز در این منطقه قابلیت اجرا دارد که طرح آن را آماده کرده ایم که در صورت اجرای این طرح در کنار سد، زمینه رونق و توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و تحول اساسی در این منطقه نیز محقق می شود.