سخنگوی صنعت آب خبر داد:

بهبود ۶ درصدی پرشدگی سد های کشور

سخنگوی صنعت آب گفت: بارش‌های اخیر باعث بهبود حدود ۶ درصدی پرشدگی مخازن کشور شد.

به گزارش برقآب، به نقل از شبکه خبری آب ایران، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور اظهار کرد: فعالیت دو سامانه بارشی قوی در روز آخر سال ۱۴۰۲ و هفته اول فروردین ۱۴۰۳ باعث افزایش حدود ۲۹ میلیمتری بارش کشور بر اساس شبکه بارانسنجی مبنای وزارت نیرو شد.

وی افزود: این بارش‌ها که در مجموع پوشش مناسبی را در سطح کل کشور به‌جز جنوب‌شرق رقم زد، باعث جبران بخشی از کمبودهای بارشی شد اما همچنان بارش کشور با کاهش ۱۵ درصدی نسبت به شرایط نرمال مواجه است.

سخنگوی صنعت آب کشور بیان کرد: همانگونه که پیش‌بینی می‌شد بارش‌ها در طول فعالیت دو سامانه اخیر باعث وقوع سیلاب در استان‌هایی از قبیل خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خراسان شمالی، یزد، بوشهر و همدان شد.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: افزایش جریان رودخانه‌ها در این استان‌ها با مدیریت مناسب و حصول آمادگی لازم، خوشبختانه بدون وقوع خسارت، باعث افزایش ورودی به مخازن سدها گردید. در برخی از سدها، ورودی‌های ناشی از بارش همچنان تداوم دارد.

وی اضافه کرد: افزایش ورودی سدها در طول فعالیت دو سامانه بارشی، به نحوی مدیریت شد که ذخیره‌سازی مناسبی در مخازن اتفاق بیفتد لذا تاکنون منجر به افزایش حدود سه میلیارد مترمکعبی حجم مخازن شده است.

سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: در حال حاضر، سدهای کشور دارای پرشدگی ۵۴ درصدی است که البته نسبت به سال گذشته همچنان با ۲ درصد کاهش مواجه هستیم.

قاسم‌زاده گفت: سدهای پنجگانه تامین‌کننده شرب تهران نیز با دو درصد بهبود دارای ۱۵ درصد پرشدگی هستند که همچنان نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهند.