معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد:

برنامه سازگاری با کم آبی، گوناگونی در عین یگانگی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: در حالی که اهداف و ماموریت های ادارات با هم متفاوت است در برنامه سازگاری با کم آبی مقرر شده با حفظ ماموریت ها و با مدیریت و مدارا این مهم اجرا شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد”جواد منصوری” در نشستی که با اعضای شورای حفاظت از منابع آب در راستای رویداد آبی در خاتم برگزار شد گفت: در حالی که اهداف و ماموریت های ادارات با هم متفاوت است در برنامه سازگاری با کم آبی مقرر شده با حفظ ماموریت ها خصوصا تامین امنیت غذایی و معیشت کشاورزان و بهره برداران، برنامه های دقیق جهت هدف واحد که حفظ منابع آب بعنوان مایه حیات در استان کویری یزد می باشد انجام و با مدیریت و مدارا این مهم اجرا شود.

وی برنامه سازگاری با کم آبی و طرح احیاء و تعادل بخشی و اجرای دقیق آن را نسخه برون رفت از مشکلات آبی دانست.

منصوری  با اشاره به تغییر اقلیم اتفاق افتاده و تغییرات زمانی و مکانی بارش ها و با بیان اینکه بارش ها در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به بلندمدت ۱۵درصد  کاهش داشته و زمستان بسیار کم بارشی را تجربه کردیم گفت: کمتر از نصف متوسط بارش کشوری و حدود یک هشتم متوسط بارش جهان به استان یزد اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه این تغییر اقلیم که باعث کاهش بارندگی و به نسبت آن افت آبخوان ها،فرونشست زمین، لوله زایی، ایجاد فروچاله و نهایتا باعث از بین رفتن کیفیت آب می شود گفت: مدیریت مصرف در هر سه حوزه شرب و کشاورزی و صنعت برای حفظ ارتزاق و اقتصاد مردم شهرستان بسیار مهم می باشد.

منصوری ادامه داد: در این شهرستان ۹۵درصد از منابع آبی به مصرف کشاورزی حدود۳درصد به مصرف  شرب و بهداشت و حدود ۲درصد به صنعت و خدمات اختصاص دارد .

وی به مشکلات کشاورزان و مردم شهرستان خاتم اشاره کرد و ضمن پاسخ های کوتاه و مفید به آنها گفت:موضوعات و مشکلات مطرح شده دسته بندی و مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

فرماندار خاتم نیز با اشاره به اهمیت حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی شهرستان و نیاز به تغییر رویه برداشت کنونی و مشکلات شهرستان به ویژه روستاهای آن که شدیدا با کمبود منابع آبی دست و پنجه نرم می کنند گفت:امرار معاش این مردم، باغی، کشاورزی و دامی است و اگر بصورت ویژه رسیدگی نشود فوت نامه همه منابع آب بویژه قنات ها صادر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نباید برای همه شهرستان ها نسخه واحدی پیچیده شود و برای شهرستان خاتم که به عنوان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی و دامی می باشد باید با همکاری و همراهی جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آب منطقه ای نسخه ویژه و فوری دیده شود گفت: اگر به چشمه ها، قنات ها و چاههای آب این شهرستان رسیدگی ویژه نشود نه تنها لطمه بزرگی به شهرستان بلکه به سهم بزرگی از تولید استانی و ملی زده می شود.

اکبریان با بیان اینکه با همه مشکلاتی که برای تولید شهرستان وجود دارد ولی اولویت با آب شرب و بهداشت مردم است از مدیران ذیربط شهرستانی و استانی خواست تا با ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل بر اساس نوع محصول(زردآلو،پسته،ذرت،جو،دانه های روغنی)چاههایی با مالکین خرد یا کل،محصولات استراتژیک(گندم،جو و ذرت) و در نظر گرفتن امنیت غذایی،ارزآوری، مهاجرت و… بتوانیم یک الگوی کاری برای شهرستان خاتم پیاده نماییم.

فرماندار خاتم با ابراز گلایه از جهاد کشاورزی که از ابتدای ورود به بحث کنتورهوشمند و طرح تحویل حجمی باید به کشاورزان آموزش های لازم داده می شد گفت: الان کشاورزان ما با وجود مشکلات تامین منابع آبی و خشک شدن مزارع و دام های خود باید دغدغه این موضوعات را نیز داشته باشند که دور از انصاف می باشد.

مدیر منابع آب شهرستان خاتم در این نشست گزارشی از وضعیت منابع آب شهرستان و اقدامات و مصوبات انجام شده ارائه داد.