ایران در انتظار افتتاح ۲۴ نیروگاه حرارتی جدید

مطابق آمار معاون برق و انرژی وزارت نیرو برای عبور پایدار از اوج بار سال ۱۴۰۱، ساخت ۲۴ نیروگاه حرارتی جدید با اولویت تکمیل واحدهای بخار نیروگاه‌های حرارتی در دستور کار قرار گرفته که تا شهریور ۱۴۰۲ به مدار می‌آیند.

به گزارش برقآب، به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، مطابق آمار معاون برق و انرژی وزارت نیرو برای عبور پایدار از اوج بار سال ۱۴۰۱، ساخت ۲۴ نیروگاه حرارتی جدید با اولویت تکمیل واحدهای بخار نیروگاه‌های حرارتی در دستور کار قرار گرفته که تا شهریور ۱۴۰۲ به مدار می‌آیند.

پس از گذران تابستان‌های دشوار در سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰ در رابطه با قطعی برق، تابستان سال ۱۴۰۱ بدون قطعی برنامه‌ریزی شده در بخش خانگی به پیش رفت و رشد تولید قابل توجه صنایع کشور نیز از تامین برق پایدار و برنامه مدیریت مصرف دقیق برق این حوزه خبر داد.
تا جایی که مطابق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در تابستان سال ۱۴۰۲، بیش از ۹۳ درصد صنایع خرد و کلان حتی یک دقیقه خاموشی را تجربه نکردند.
تامین برق در تابستان سال ۱۴۰۱ و جلوگیری از تکرار اتفاقات تلخ تابستان‌های سال‌های گذشته دلایل مختلفی داشت، اما رشد ۶۰۰۰ مگاواتی تولید برق واحدهای نیروگاهی در کنار تکمیل به هنگام تعمیرات نیروگاهی و استفاده از ۱۰۰ درصد توان تولید برق در کشور موقع ثبت اوج بار از جمله دلایل اصلی تامین برق در تابستان گذشته به حساب می‌آید. موضوعی که اخیرا در دیدار مشترک دولت و مجلس مورد تاکید رئیس جمهور قرار گرفت.

رونمایی از دلیل تامین برق پایدار در سال ۱۴۰۱

در این راستا از مقایسه تولید برق در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ به طور دقیق پرده از مسئله اثر افزایش ظرفیت نیروگاهی و تکمیل به هنگام تعمیرات نیروگاهی بر می‌دارد.
مطابق این نمودار که بر اساس اطلاعات معاونت برق و انرژی وزارت نیرو به دست آمده است، ظرفیت قابل تولید نیروگاه‌های حرارتی در سال ۱۴۰۱ در اوج بار، فاصله قابل توجه با این ظرفیت در سال ۱۴۰۰ دارد.
مطابق این نمودار در هفته در انتهای فروردین سال ۱۴۰۱، میزان توان تولیدی نیروگاه‌های حرارتی ۳۶۱۳ مگاوات بیشتر از همین آمار در مدت مشابه سال گذشته بوده است.
این اختلاف تولید در ۲۳ اردیبهشت‌ماه به ۳۳۵۶ مگاوات رسیده است و در شروع خردادماه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل، عدد ۳۸۴۲ مگاوات را تجربه کرد و همین مسئله در کنار تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر از جمله تولید نیروگاه‌های برقابی، خورشیدی و بادی به عبور موفق از اوج بار ختم شد.

ایران-در-انتظار-افتتاح-۲۴-نیروگاه-حرار

۱۴۰ اقدام دولت برای جلوگیری از ناترازی برق

در همین راستا، همایون حائری، معاون برق و انرژی وزارت نیرو گفت: تکمیل به هنگام تعمیرات نیروگاهی در رکوردزنی در افزایش ظرفیت نیروگاهی کمک قابل توجهی در تامین برق پایدار طی تابستان سال ۱۴۰۱ داشت.
این مقام مسئول با اشاره به برنامه سال ۱۴۰۲ گفت: پس از عبور پایدار از اوج بار سال ۱۴۰۱، برنامه ۱۴۰ اقدام اساسی صنعت برق برای عبور از اوج بار سال ۱۴۰۲ طراحی شد و این برنامه‌ها تا کنون نزدیک به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: سرفصل‌های قرار گرفته تحت این برنامه شامل دو جزء مدیریت مصرف و افزایش عرضه است که به دقت و ذیل سامانه دقیق مدیریت پروژه هدایت می‌شود.

ایران در انتظار ساخت ۲۴ نیروگاه حرارتی جدید

مطابق اطلاعات رسیده از برنامه ۱۴۰ اقدام اساسی، قرار است، همزمان با اجرای کامل آن در گام اول، ۱۸ واحد نیروگاهی حرارتی جدید با اولویت تکمیل واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به ظرفیت ۳۰۲۶ مگاوات به مدار فعالیت بیاید.
همچنین ۶ واحد نیروگاهی حرارتی صنایع به ظرفیت ۱۴۷۸ مگاوات نیز به ظرفیت شبکه برق کشور اضافه خواهد شد. مطابق این برنامه ۳ واحد نیروگاهی آسیب دیده که مدت‌هاست با مشکل مواجعه هستند، در برنامه ۱۴۰ اقدام تعمیر و به مدار تولید برق اضافه می‌شوند که ۷۳۰ مگاوات به ظرفیت شبکه برق کشور اضافه خواهد کرد.
در چهارچوب توسعه شیوه‌های دانش‌بنیان نیز، ارتقای ظرفیت عملی نیروگاه‌های حرارتی و برقابی در کنار رفع محدودیت واحدهای نیروگاهی ۱۵۱۵ مگاوات به ظرفیت شبکه برق کشور اضافه خواهد کرد.
علاوه بر موارد فوق ۱۰۳۸ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و مقیاس کوچک در قالب این برنامه به ظرفیت شبکه برق کشور اضافه خواهد شد.
با توجه به جزئیات ذکر شده در قالب برنامه ۱۴۰ اقدام طی شهریور سال ۱۴۰۱ تا شهریور سال ۱۴۰۲، ۷۷۸۷ مگاوات توان جدید به ظرفیت شبکه برق ایران اضافه می‌شود که ۷۰۵۷ مگاوات آن شامل واحدهای جدید است.