اقدامات آبفای کاشان مایه فخر و مباهات است.

به گزاش برقآب حضرت آیت‌الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در بازدید از آبفای کاشان گفت: در این شرایط وقتی این حجم از اقدامات و خدمات و پروژه‌های زیرساختی و عمرانی در شهری مثل کاشان و آران و بیدگل را از شما متولیان آب می‌شنویم برای ما غرورآمیز و افتخار‌آفرین است […]

به گزاش برقآب حضرت آیت‌الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در بازدید از آبفای کاشان گفت: در این شرایط وقتی این حجم از اقدامات و خدمات و پروژه‌های زیرساختی و عمرانی در شهری مثل کاشان و آران و بیدگل را از شما متولیان آب می‌شنویم برای ما غرورآمیز و افتخار‌آفرین است که به این صورت استحصال آب از ۱۹۰ حلقه چاه را مدیریت کرده و آن را به نوعی در سیستم تبدیل وضعیت کرده و آب شور را شیرین کرده و در اختیار شهروندان قرار گیرد برای ما مایه‌ی فخر و مباهات است. یک روزی صحبت این بود که جنگ، جنگ نفت است ولی قطعاً از امروز جنگ، جنگِ آب است.
درابتدای این دیدار مهندس محمدرضا اسدی مدیرعامل آبفای کاشان به تشریح فعالیتها و اهم اقدامات در طول ده سال گذشته و بیان پروژه‌های در دست اجرا پرداخت و گفت: شرکت آبفای کاشان عهده‌دار تأمین آب در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل با ۱۲ شهر است که اخیراً با یکپارچه‌سازی آبفای شهری و روستایی که از ابتدای سال اتفاق افتاده است ۶۶ روستا به آن اضافه شده است. ۸۵ درصد تأمین آب به وسیله‌ی چاه و از طریق منابع زیرزمینی است و ۱۵ درصد از طریق آب‌های سطحی است که بخش عمده‌ی آن از طریق خط انتقال زاینده‌رود است که به تنهایی ۳۰ درصد آب شرب شهر کاشان و آران و بیدگل را تأمین می‌کند.
اطلاعات کلی و اقلام پایه‌ای که وجود دارد؛ تعداد انشعابات شهری ۱۵۱ هزار فقره و آب روستایی ۱۵ هزار و ۳۶۳ فقره است. درصد تحت پوشش آب شهری ۹۹.۶۸ درصد و تقریباً نزدیک به صد درصد جمعیت شهری که شرایط دریافت آب را دارند تحت پوشش آبفا قرار دارند و جمعیت تحت پوشش روستایی ۹۲ درصد است که سیاست وزارت نیرو افزایش آن تا ۱۰۰ درصد است.
انشعاب فاضلاب شهری ۳۰ هزار و ۷۰۰ فقره است. طول شبکه آبرسانی ۲ هزار و ۲۸۲ کیلومتر است که در نقاط مختلف شهر پراکنده است که گستره‌ی زیادی از شبکه‌ی آبرسانی در سطح شهر داریم. طول خطوط انتقال ۶۷۳ کیلومتر است. مجموع حجم مخازن ۱۲۰ هزارمترمکعب است. شاخصی در این خصوص وجود دارد. به ازاری هر فقره انشعاب باید یک مترمکعب حجم مخزن داشته باشیم. در این صورت بر اساس استاندارد باید ۱۵۰ هزار مترمکعب مخزن لازم است که در حال حاضر این رقم برای شهرها و روستاهای تحت پوشش آبفای کاشان ۱۲۰ هزار مترمکعب است که برای رسیدن به استاندارد لازم نیاز به توسعه و افزایش ظرفیت مخزن وجود دارد که برای تحقق این امر نیازمند اعتبارات لازم هستیم. تحقق این امر به ما کمک خواهد کرد در شرایط بحرانی و کمبود آب ذخیره‌ی آب لازم برای تأمین آب شرب و بهداشتی شهروندان را در اختیار داشته باشیم.
طول خطوط انتقال فاضلاب ۱۱ کیلومتر است طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب تا اکنون ۴۱۳ کیلومتر است. ظرفیت تصفیه‌خانه در دست بهره‌برداری ۲۷ هزارمترمکعب در شبانه‌روز است که از طریق ۲ مدول تصفیه می‌شود. حدود ۷۵ میلیون یورو از بانک توسعه اسلامی وام گرفته شد و پروژه فاضلاب یکی از پروژه‌های شاخص در آب و فاضلاب است که در مدت کوتاه که مجموعاً چهار سال طول کشید شبکه‌ی جمع‌آوری و خط انتقال و احداث تصفیه‌خانه در دو مدول انجام و به بهره‌برداری رسید.
شبکه‌ی جمع‌آوری فاضلاب نیاسر و احداث تصفیه‌خانه و همچنین ایجاد شبکه‌ی جمع‌آوری قمصر و شبکه‌ی جمع‌آوری نوش‌آباد که به تازگی شروع شده از دیگر پروژه‌های در حوزه‌ی آب و فاضلاب است.
درپایان این دیدار آیت الله سلیمانی از تصفیه خانه فاضلاب شهر کاشان نیز بازدید و درجریان عملیات اجرایی مدول اول ودوم تصفیه خانه و مراحل فرایند جمع آوری و تصفیه فاضلاب قرار گرفت.