آغاز ۳ طرح شرکت آب و فاضلاب برای تامین آب ساوه

جلسه بررسی راه کارهای تامین آب شهر ساوه و پیشگیری از وقوع تنش آبی با حضور اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در محل سد الغدیر ساوه برگزار گردید.
 

 

به گزارش برقآب، این جلسه در صبح روز جمعه ۲۲ دیماه با حضور حجت الاسلام سبزی نماینده مردم ساوه و زرندیه ، الیاسی فرماندار ساوه ، عباسی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ، آمره ای مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و جمعی از مسئولین شهرستان برگزار گردید.

عباسی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در این جلسه با بیان اینکه پیگیری های زیادی برای وضعیت آب ساوه در وزارت نیرو انجام شده است گفت : نتیجه این پیگیری ها ، قرار گرفتن شهر ساوه جز ۵ شهر پر تنش آبی کشور شد و ازاینرو وزارت نیرو برای حل مشکلات کم آبی ساوه توجه ویژه ای دارد.

وی با بیان اینکه ۵۶ درصد منابع تامین آب شهر ساوه از چاه ها می باشد و ۴۴ درصد از منابع آبهای سطحی از جمله سدالغدیر میباشد ،گفت : هم اکنون ۶۸۲ لیتر بر ثانیه ظرفیت تولید آب شرب ساوه می باشد.

عباسی افزود : برای تامین آب شرب ساوه در فصل گرم سال که پیک مصرف محسوب میشود ، یک هزار و ۱۴۴ لیتر بر ثانیه آب نیاز داریم که با این احتساب ۷۴۴ لیتر بر ثانیه آب باید به ظرفیت تولید افزوده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی به سه برنامه این شرکت در کوتاه ، میان و بلند مدت برای تامین آب شرب ساوه اشاره نمود و گفت : در برنامه کوتاه مدت ، استفاده از ظرفیت های چاه های اداری و عمومی محدوده شهر و استفاده از ظرفیت آب زهکش پایاب سد لحاظ شده است‌.

وی افزود: تجهیز و بهره برداری از ۲ حلقه چاه جدید الحفر در محوطه تصفیه خانه و احیا و بازسازی چاه های منطقه سید قلی از دیگر برنامه های کوتاه مدت می باشد.

وی تصریح نمود : با اجرای برنامه های کوتاه مدت پیش بینی میشود ۱۸۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آبی ساوه افزود شود که این اقدامات مستلزم ۱۱۵ میلیارد ریال اعتبار می باشد.

وی در خصوص برنامه های میان مدت شرکت آبفا گفت : حفر ۱۹ حلقه چاه در دستور کار برنامه های میان مدت می باشد که شامل ۹ حلقه چاه به صورت بغل کنی ، ۸ حلقه چاه با دستگاه و حفر دو حلقه چاه به صورت دستی ، می باشد.

عباسی با تاکید بر اجرای عملیات تجهیز و اجرای خطوط انتقال آب برای همه ۱۹ حلقه چاه ، عنوان نمود : از دیگر برنامه های میان‌مدت شرکت آب و فاضلاب شود مدیریت مصرف آب و انجام مطالعات پهنه بندی فشار شبکه می باشد‌.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود : با اجرای برنامه های میان مدت پیش بینی میگردد ۴۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تولید اضافه می شود که مستلزم اعتباری بالغ بر یک هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال نیاز می باشد.

وی برنامه بلند مدت را تکمیل هرچه سریعتر خط انتقال آب کوچری عنوان نمود.

اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در این‌جلسه طی سخنانی از کمیته برنامه ریزی شهرستان خواست سریعا اعتبار لازم برای برنامه های شرکت آب و فاضلاب را تخصیص دهد و تاکید کرد : برای تامین آب ساوه تمام‌ دستگاه ها موظفند با شرکت آب و فاضلاب برای اجرای برنامه های در نظر گرفته شده ، همکاری کنند.

وی افزود : مصرف آب شرب در ساوه هم اکنون ۶۸۰ لیتر بر ثانیه می باشد که باید این رقم به ۵۸۰ لیتر کاهش یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی همچنین خواستار مذاکره با کشاورزان برای اجاره چاه های کشاورزی شد .

اسدی از صنایع شهر ساوه خواست سریعا شرایط را مهیا کنند که از پساب فاضلاب به جای آب استفاده‌ نمایند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در این جلسه تاکید کرد : طرح انتقال آب از کوچری باید سرعت یابد و این در بلند مدت راه کار حل مشکل آب ساوه می باشد. وی با اشاره به آغاز طرح آبرسانی اضطراری شرکت آب و فاضلاب در ساوه از همگان خواست در اجرای این طرح به شرکت آبفا کمک نمایند تا زودتر تکمیل شود.

وی همچنین به برنامه های شرکت آب منطقه ای استان برای حل مشکلات تامین آب از جمله در بحث کشاورزی اشاره نمود.