آغاز بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی جرقویه ۲ با حضور مقامات معتبر

به مناسبت هفته دولت آیین بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی جرقویه ۲ ، با حضور دکتر کمانی معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) دکتر طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس دکتر حسینی مدیر عامل ودکتر نورالهی مدیر عامل هلدینگ برق معاونین هلدینگ غدیر وجمعی از مسوولان کشوری واستانی در شهرستان جرقویه در شرق اصفهان آغاز شد.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی برق منطقه ای اصفهان محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) در این مراسم با اشاره به پیک مصرف ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاواتی برق امسال افزود: این مقدار مصرف بدلیل گرمای بی‌سابقه تابستان سالجاری حدود یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار مگاوات بیش از پیش‌بینی‌ها بود.

کمانی تصریح کرد: با این وجود شدت گرما، در عمل سه هزار مگاوات مصرف بیش از پیش‌بینی‌ها به کشور تحمیل کرد و این مساله موجب اعمال مدیریت مصرف در شهرک های صنعتی و بعضی از صنایع بزرگ کشور شد که اگر با همین شرایط پیش برویم، کشورمان در آینده با ۱۸ هزار مگاوات کسری برق مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: مانع‌زدایی از صنعت برق و جهش دانش بنیان دو اقدام قانونی خوب و مناسبی بود که سال گذشته توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد که می تواند موتور محرک صنایع کشور شود.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) با بیان اینکه اکنون جهان بسرعت در حال سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و است، بیان کرد: کشور ما نیز برای توسعه این نوع انرژی‌ها گام‌هایی برداشته است و ما اکنون بدنبال رفع برخی از تردیدها در این زمینه هستیم.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: یکی دیگر از تردیدها در این زمینه که از سوی صنعت برق مطرح می‌شود، امکان ناپایدار شدن شبکه برق است در حالی‌ که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، پایداری شبکه را برهم نمی‌زند؛ زیرا می‌توان با ترکیب انرژی خورشیدی و فتوولتائیک، انرژی پایداری در شبکه برق کشور داشت.

رییس شرکت ساتبا در پایان سخنانش ترکیب انرژی خورشیدی و بادی را پایدارترین نوع انرژی دانست و خاطرنشان کرد: اکنون ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور به بیش از یکهزار مگاوات رسیده که ۴۰۰ مگاوات آن بادی است.

در پایان گفتنی است: نیروگاه خورشیدی غدیر ۲ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرستان جرقویه و به ظرفیت ده مگاوات با سرمایه گذاری ۶ میلیون یورویی(۳۰۰ میلیارد تومان) شرکت برق و انرژی غدیر احداث شده است که سالانه با صرفه‌جویی پنج میلیون لیتر آب و چهار میلیون مترمکعب گاز و کاهش سالانه ۱۰ هزار تُن گازهای آلاینده به تولید ۲۰ میلیون کیلووات ساعت برق کشور پرداخته  و همچنین  این نیروگاه از ۱۸۲۰۰ عدد پنل مونوکریستال ۵۵۰ واتی و اینورترهای ۱۱۰ کیلو واتی استفاده کرده و برای اتصال به شبکه خط ۲۰ کیلوولت دو مداره به طول ۳.۶ کیلومتر احداث و به ایستگاه ۶۳ کیلوولت جرقویه  متصل میگردد.

شایان ذکر است فازاول نیروگاه مذکور به ظرفیت ۱۰ که در زمان افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور به شمار می آمد در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ با حضور وزیر وقت نیرو و جمعی از مقامات و مسئولین استانی و محلی به بهره برداری رسید.