۴۰ درصد آب آشامیدنی در شهرها و روستاهای فارس هدر می‌رود

استخراج و استحصال آب از چاه‌ها ، چشمه ها و سدها و منابع دیگر در شرایط خشکسالی در استان فارس کار آسانی نیست ، ژرفای برخی از چاه‌ها در شهرستان های جهرم و فیروز آباد به ۶۰۰ متر رسیده است در عین حال این درد کوچکی نیست که ۴۰ درصد از همین آبی که بسختی به دست می آید ، هدر می رود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس  با بیان اینکه بالغ بر ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب در سال از منابع مختلف در این استان به دست می آید گفت: بالغ بر ۴۰ درصد از این آب هدر می‌رود.

علی‌ جان صادق‌ پور با بیان اینکه علیرغم نبود آمارهای دقیق، اما بخش مهمی از این هدر رفت، سهم استفاده کنندگان غیرمجاز است، گفت: نصف هدرروی آب به دلیل استفاده غیرمجاز است.

این مقام مسئول بر لزوم قاطعیت بیشتر برای قطع انشعابات غیر مجاز تاکید کرد و گفت:   با قطع یک انشعاب غیرمجاز در شهرستان کازرون، مشکل آب یک روستا کاملا حل شده یا در فیروزآباد با قطع تعدادی انشعاب غیرمجاز، تامین آب یک روستا امکانپذیر شده است.

صادق‌پور با بیان اینکه امکان برخورد قضایی با همه استفاده کنندگان غیرمجاز، به دلیل گستردگی و تنوع، وجود ندارد، گفت: اولویت اول، فرهنگسازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است، باید تعداد انشعابها یا برداشتهای غیرمجاز کاهش یابد تا در نهایت به نقطه مواجهه قانونی و قطع انشعاب موارد باقیمانده اندیشید و عمل کرد.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس با بیان اینکه، همواره میزان مصرف آب در نیمه اول سال بیشتر بوده است، گفت: طی سه ماه اول امسال ۵۰ میلیون مترمکعب آب در فارس مصرف شده که ۲ درصد سهم بخش صنعت و مابقی سهم شرب بوده است.

تنش آبی در ۳۲ شهر و ۴۴۸ روستای فارس

این مقام مسئول گفت: امسال با توجه به میزان برداشت از منابع آبی، تداوم و تشدید خشکسالی، افزایش جمعیت، رشد تعداد مشترکان ، شاهد بروز تنش آبی در ۳۲ شهر و ۴۴۸ روستای استان هستیم. تنش آبی به این معناست که میزان آب قابل استحصال در یک منطقه بسیار کمتر از میزان آب شرب مورد نیاز ساکنان آن منطقه باشد.حدود ۳۶ درصد از کل جمعیت استان فارس با تنش آبی مواجه هستند.

۴۰ درصد آب آشامیدنی در شهرها و روستاهای فارس هدر می رود

تامین آب ۴۸۹ روستا با تانکر

مدیرعامل شرکت آبفای استان فارس، شیوه سیار تامین آب شرب بهداشتی را یکی از راههای مقابله با کم آبی خصوصا در ایام گرم سال اعلام و خاطرنشان کرد که امسال نیز در مناطقی از این شیوه استفاده می‌شود. امسال و با توجه به مشکلات موجود، تامین آب ۴۸۹ روستا در محدوده آبفای فارس با استفاده از تانکر انجام می‌شود.از بین کل این روستاها، تامین آب ۱۰۸ روستا به شکل دائم و ۳۸۱ روستا به شکل غیر مستمر یا کمکی، با استفاده از تانکرهای آبرسانی، انجام می‌شود.